2020_03_24 Tygryski i Kubusie
Autor: Admin Dodano [ 2018-09-03 23:43:40 ]

Propozycja działań dla Rodziców dzieci z grupy Tygryski i Kubusie

na okres 24-27 marca 2020 r.

Witaj wiosno!

Wtorek 24.03.2020 r.  

1.Przyjście wiosny – osłuchanie z wierszem „Przyjście wiosny” Jana Brzechwy.

Naplotkowała sosna
Że już się zbliża wiosna.
Kret skrzywił się ponuro:
-Przyjedzie pewno furą…
Jeż się najeżył srodze:
-Raczej na hulajnodze.
Wąż syknął :-Ja nie wierzę,
Przyjedzie na rowerze.

Kos gwizdnął: -Wiem coś o tym,
Przyleci samolotem.
-Skąd znowu –rzekła sroka-
Ja z niej nie spuszczam oka
I w zeszłym roku w maju
Widziałam ją w tramwaju.
-nieprawda! Wiosna zwykle
Przyjeżdża motocyklem.

-A ja wam dowiodę,
Że właśnie samochodem.
-Nieprawda bo w karecie!
W karecie? Cóż pan plecie?
Oświadczyć mogę krótko,
Że płynie właśnie łódką!

Propozycja dla rodziców: prosimy przeczytać wiersz dziecku, a następnie porozmawiać o czym był wiersz, jakie było zakończenie wiersza. Dziecko powinno odpowiadać całym zdaniem. Można porozmawiać z dzieckiem o nowej porze roku, czym się charakteryzuje.

2.Kwitnąca łąka

Dziecko w przysiadzie, głowa pochylona oparta na kolanach, ręce założone na głowie – są pąkami kwiatów na łące. Rodzic opowiada, jak wiosenne słoneczko ogrzewa pączki, a dziecko ilustruje opowieść ruchem kwiaty:

– budzą się (otwierają ręce, podnoszą głowę);

– rosną (powoli wstają);

– rozchylają się (rozchylają ręce nad głową);

– rozkwitają (poruszają swobodnie rękami nad głową);

– wiaterek wiosenny porusza ich delikatnymi łodyżkami (przechylają się w różnych kierunkach, ale nie odrywają nóg od podłoża);

– wystawiają swoje płatki do słońca (wystawiają buzię jak do słońca, obracając ją w prawo i w lewo).

3.Rodzic czyta rymowankę: „Wiosenny spacerek” Ewa Matejczyk

Wiosenne słoneczko promyczki wysyła,

na trawkę, na kwiatek, tu kilka, tam kilka.

Widać, że wiosna tędy przechodziła

powiewnie, leciutko, jak skrzydła motylka.

Samodzielne rysowanie lub kolorowanie motylka  https://miastodzieci.pl/kolorowanki/motyl/

4.Motylek z apaszki – należy rozłożyć apaszkę, zebrać ją w środku i przewiązać w tym miejscu gumką. Rodzic wsuwa środkowy palec w gumkę tak, aby motyl był na wierzchniej części palca. Poruszając intensywnie dłonią w górę i w dół, wprawia w ruch apaszkę – fruwają skrzydła motyla. Dziecko też może na palcu zrobić sobie motyla tak jak rodzic i motyle mogą fruwać po pokoju na górze, na dole, w prawo, w lewo, może usiąść na krześle. Można nauczyć się rymowanki na pamięć.

Środa 25.03.2020 r.

1.Wiosenka w konwaliowych sukienkach

 Fiku-miku, w stawie pływa żab bez liku – ćwiczenia słuchu fonematycznego. Zabawa z wyliczanką:

Fiku-miku, fiku-miku,

w stawie pływa żab bez liku.

Jak ta żaba się nazywa,

która kraulem pływa?

Małgorzata Barańska

 1.Źródło: M. Barańska, „Wchodzi, wchodzi Stach na dach”. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2012

Wybrane dziecko, mówiąc wyliczankę, wskazuje kolejne osoby z rodziny. Dziecko, na które wypadło ostatnie słowo wyliczanki, podaje wymyślone przez siebie imię żabki. Wyliczający wymienia kolejne głoski tego imienia, traktując je jako dalszy ciąg wyliczanki. Dziecko, na które wypadnie ostatnia głoska, staje się wyliczającym.

2.Zapoznanie z literą H, h

– rodzic pokazuje dziecku jak wygląda literka H, h. Później dziecko na dywanie układa ze sznurowadła albo z wełny kształt litery

– dziecko wymienia wyrazy rozpoczynające się na literkę h, dzieli te wyrazy na sylaby

– rodzic z gazety wycina kawałek tekstu, a dziecko kolorową kredką zaznacza wszystkie literki h, później je liczy

– rodzic z dzieckiem wymyśla wyrazy, gdzie h jest na końcu lub w środku.

3.Piosenka:  Wiosna w błękitnej sukience 

https://www.youtube.com/watch?v=733cfng95PE

 

Czwartek 26.03.2020 r.

  1. „ Rachunki pani Wiosny”

Dzieci słuchają zagadek matematycznych, następnie przeliczają przy użyciu np. klamerek i papierowych tacek.

Stąpa wiosna po łące
Zbiera kwiaty pachnące
Ma trzy stokrotki, cztery tulipany
Powiedz z ilu kwiatków
Zrobi wiosna bukiet pachnący ?

W ogrodzie na grządce
Rosło siedem słoneczników pięknych jak słońce
Przyszła Kasia i trzy zerwała,
bo bukiet piękny zrobić chciała.
Ile słoneczników teraz rośnie na grządce?

Chodzi wiosna po lesie
Promyki słońca w koszach niesie
Dwa kosze ma dla kwiatków
Trzy dla trawki
Trzy dla leśnej zwierzyny
Ile koszy przyniosła wiosna dla leśnej rodziny

 

 2.„Matematyczna loteria” Dziecko porusza się po pokoju w rytm muzyki, na przerwę w muzyce dziecko losuje karteczkę (przelicza umieszczone na niej oczka lub odczytuje znak graficzny liczby), a rodzic odczytuje zadanie.

1 – wykonujemy 9 przysiadów,
2 – podskakujemy 10 razy,
3 – podskakujemy 7 razy na jednej nodze
4 – śpiewamy piosenkę,
5 – klaszczemy w dłonie 8 razy,
6 – rysujemy w powietrzu  prostokąt, trójkąt, koło

3. „Spacer biedronki”

Masaż relaksacyjny, który wykonują rodzice swoim dzieciom.
Biedroneczka mała po trawce biegała – delikatnie poruszają palcami w różnych kierunkach,
nóżkami tupała – naprzemiennie uderzają w plecy otwartymi dłońmi,
rączkami machała – masują je obiema rękami,
potem się ślizgała – przesuwają zewnętrzną stroną dłoni do góry, wewnętrzną w dół,
w kółko się kręciła – rysują rękami koła w przeciwnych kierunkach,
i piłką bawiła – delikatnie uderzają pięściami,
gdy deszcz zaczął padać -stukają palcami wskazującymi z góry na dół,
pod listkiem się skryła – rysują obiema rękami kształt liścia,
i bardzo zmęczona spać się położyła- kładą się obok i przytulają do dziecka.

Piątek 26.03.2020 r.

1.Gra w zielone – rozróżnianie i nazywanie kolorów w różnych odcieniach. Rodzic stoi z piłką i mówi na zmianę z dzieckiem rymowankę:

Rodzic: Grasz w zielone?

Dziecko: Gram!
Rodzic: Masz zielone?

Dziecko: Mam!

Na słowa: Masz zielone? rzuca piłkę do dziecka. Dziecko chwyta piłkę i po słowie: Mam! podaje nazwę  przedmiotu, zjawiska, rośliny, które są zielone lub mają w sobie kolor zielony. Po kilku rundach  następuje zmiana. Rodzic mówi rymowankę, dodaje jeszcze: Raz, dwa, trzy, zielonego szukasz ty! – wtedy dziecko rozbiega się po pokoju w poszukiwaniu zielonych przedmiotów i szybko wraca z nim na dywan. Określa, jaki odcień zieleni jest na znalezionym przedmiocie np. ciemnozielony, jasnozielony, bladozielony, mogą też używać porównań np. „zielony jak trawa”.

2.Wiosenne zagadki

Powrócił do nas z dalekiej strony,
ma długie nogi i dziób czerwony.
Dzieci się śmiały, gdy go witały,
żabki płakały przez dzionek cały. (bocian)

Tak jak muchomorek w kropki mam spódnicę,
nie walczę z muchami, chętniej zjadam mszyce. (biedronka)

Na zielonej łące kwitnie ich tysiące.
W swej nazwie sto mają,
jak się nazywają?.. (stokrotka)

Wiosną na drzewie się zieleni,
 ale opada na jesieni. (liść)

Ten kwiatek pod  śniegiem się rodzi
daje ludziom znak, że wiosna nadchodzi. (przebiśnieg)

Żółte są jak kaczki, lubią rosnąć w wodzie,
 ale nigdy tych kwiatków nie spotkasz w ogrodzie. (kaczeńce)

Nie miauczą, nie drapią i nie piją mleka
na drzewie rosną gdy zima ucieka. (bazie /kotki)

Kukaniem nas do lasu zaprasza,
że wiosna już przyszła wszystkim ogłasza.(kukułka)

  1. Bocian z talerzyka

 https://mojedziecikreatywnie.pl/2014/03/bociany/

 

Propozycja działań dla Rodziców

na okres 24-27 marca 2020 r. z religii

https://www.youtube.com/watch?v=y9edmC1I-Nc&feature=share

To program dla dzieci w internecie. Codziennie od poniedziałku do piątku od godziny 11.00 do 12.30 Wspólnota Mocni w Duchu proponuje piosenki, zajęcia plastyczne, naukę języka angielskiego w nawiązaniu do Biblii.

Program prowadzony jest na żywo.

https://view.genial.ly/5e711ead441b277ce8f36888/interactive-image-niedziela-palmowa

Zdalna katecheza o Niedzieli Palmowej.

Pod cyframi ukryte są różne ciekawostki między innymi opis wjazdu Jezusa do Jerozolimy z obrazkami, puzzle, piosenka oraz ilustracje przedstawiające palmy w polskiej tradycji.

 

Propozycja działań dla Rodziców dzieci z grup Tygryski i Kubusie

na okres 24-27 marca 2020 r. z języka angielskiego

W tym tygodniu powtarzamy nazwy kolorów: red (czerwony), green (zielony), yellow (żółty), blue (niebieski), orange (pomarańczowy), purple (fioletowy), black (czarny), white (biały), pink (różowy), gray (szary), brown (brązowy). Świetny do tego będzie filmik o łączeniu kolorów, którą znajdą Państwo pod linkiem:

https://www.youtube.com/watch?v=ybt2jhCQ3lA

Pojawią się w nim dwa nowe kolory: indygo (indygo) i violet (to druga nazwa na fioletowy).

Skąd się wziął Dex, ten uroczy zielony dinozaur, który towarzyszy nam na zajęciach języka angielskiego? Proponuję obejrzeć historyjkę obrazkową, którą można znaleźć

 pod linkiem:

https://www.youtube.com/watch?v=ceQBtYeyzok&t=30s

W tym tygodniu wprowadzamy nowe słownictwo: a flower (kwiat), a tree (drzewo), sun (słońce), sky (niebo), rainbow (tęcza), rain (deszcz), wind (wiatr), a rabbit (królik), a butterfly (motyl), a bird (ptaszek). Proponuję zabawić się z dziećmi w echo. Zabawa pochodzi ze strony Angielskie Bajanie, którą szczerze polecam jako inspirujące źródło multisensorycznej nauki języka angielskiego dla przedszkolaków i nie tylko:

http://angielskiebajanie.pl/spring-shapes-colours/

„Wiosenne echo | The echo game

Na pewno znacie zabawę w echo! Sprawdza się fajnie z dziećmi w każdym wieku (szczególnie, gdy zachęcimy je, by echo bawiło się śmiesznymi głosami), wtedy, gdy jest ich dużo i mało. (…) Udawajcie, że jesteście na spacerze, przemierzacie las lub łąkę, aż tu nagle… Stop! Wyskakuje… no właśnie, co? Jedno z was pokazuje kartę, ktoś inny mówi, co się na niej znajduje. Dzieci grają rolę echa i powtarzają nazwę kilka razy: A flower! Flower… flower… (fl)ower…!”

Ciekawą piosenką dla Dzieci będzie „The Bees Go Buzzing”, którą mogą Państwo znaleźć pod linkiem:

https://www.youtube.com/watch?v=bWUgZm_AE64

Za pomocą tej piosenki ćwiczymy również umiejętność liczenia w zakresie 10. Ćwiczenie liczenia to wspaniała zabawa, którą można stosować na wiele różnych sposobów, np. wspak: (Ten, nine, eight, sevem, six, five, four, three, two, one, zero.) Więcej propozycji znajdą Państwo pod linkiem:

http://www.english-nook.pl/2013/06/jak-uczyc-liczebnikow-na-angielskim.html

Aby mieć pewność prawidłowej wymowy słówek, do skorzystania z internetowego słownika:

https://www.diki.pl/

Przy każdym słowie znajduje się głośnik, który uruchamia wymowę.