2020_03_30
Autor: Admin Dodano [ 2018-09-03 23:43:40 ]

Propozycja działań dla Rodziców dzieci z grupy Tygryski i Kubusie

na okres 30 marca- 3 kwietnia 2020 r.

„Zwierzęta z wiejskiego podwórka”

 

Poniedziałek 30.03.2020 r.

ZADANIE 1.  Wyświetlamy dziecku obrazek https://przedszkouczek.pl/2019/03/29/zwierzeta-na-wsi/   następnie prosimy by dziecko przeczytało umieszczone pod obrazkiem wyrazy oraz policzyło zwierzęta tego samego gatunku i podało odpowiednią cyfrę, np. jest 6 kurczaczków.

 KROWA         KACZKA         OWCA       KOŃ            KURA    

KOT                PIES                  KRET        PTAK      PROSIAK

 

ZADANIE 2.  Masażyk „Idzie pani, wietrzyk wieje”

Idzie pani: tup, tup, tup, [Dziecko zwrócone do nas plecami. Na przemian z wyczuciem stukamy w jego plecy opuszkami palców wskazujących]

dziadek z laską: stuk, stuk, stuk, [delikatnie stukamy zgiętym palcem]

skacze dziecko: hop, hop, hop, [naśladujemy dłonią skoki, na przemian opierając ją na przegubie i na palcach]

żaba robi długi skok. [z wyczuciem klepiemy dwie odległe części ciała dziecka np. stopy i głowę]

Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu, [dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka]

kropi deszczyk: puk, puk, puk, [delikatnie stukamy w jego plecy wszystkimi palcami]

deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup, [Klepiemy dziecko po plecach dłońmi złożonymi w „miseczki”]

a grad w szyby łup, łup, łup. [lekko stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści]

Świeci słonko,[gładzimy wewnętrzną stroną dłoni ruchem kolistym]

wieje wietrzyk, [Dmuchamy we włosy dziecka]

pada deszczyk.[z wyczuciem stukamy opuszkami palców w jego plecy]

Czujesz dreszczyk?[leciutko szczypiemy w kark

 

ZADANIE 3.  Praca plastyczna

Krowa z kolorowego papieru

Do wykonania krowy potrzebujemy: czerwony, czarny i biały papier,  zieloną bibułę, nożyczki i klej, czarny mazak i sznurek.
Tu można znaleźć obrazek gotowej krowy https://zszywka.pl/p/krowa-origami-8995916.html

 

Wtorek 31.03.2020 r.

ZADANIE 1.  Rodzic czyta opowiadanie, a potem zadaje pytania do przeczytanego tekstu

 „Wiosna w wiejskiej zagrodzie”
Przemek pojechał z rodzicami na wieś, do babci. Podróż była daleka, ale chłopiec nie marudził ani trochę, tak bardzo podobał mu się babciny domek z ogrodem, obora i podwórko, po którym spacerowały kury, kaczki i kotek Filutek.
-Już chciałbym tam być-mruczał.
Droga prowadząca przez wieś była bardzo wąska-auta z trudem się mijały.
-Nareszcie-odetchnął Przemek, gdy wszyscy stanęli przed furtką babcinego domu.
Chłopiec pierwszy pchnął bramę, wbiegł na podwórko i …
Wielkie białe ptaszysko sycząc i wyciągając dziób sunęło na niego.
-Ratunku! On mnie zje!- darł się chłopiec.
Napastnik jednak wcale nie przestraszył się krzyku, tylko syczał dalej. Z opresji wyratowała wnuka babcia.
-To gąsior- wyjaśniła-Jest zły, bo nie lubi koloru czerwonego (a taki właśnie miał dres miał Przemek).
Gdy chłopiec trochę ochłonął i zjadł pajdę wiejskiego chleba z miodem, rozejrzał się po podwórku.
-Babciu! Babciu!- wołał- Popatrz, jakie żółciutkie kłębuszki.
-To małe kaczki- wyjaśniła. -Aza też ma potomstwo-dodała.
Za chwilę chłopiec głaskał pieski, które lizały jego ręce.
-Łaskoczesz-mówił śmiejąc się do brązowego szczeniaczka.
Niespodzianka czekała go też w oborze, bo okazało się, że obok brązowej krowy stoi brązowy cielaczek.
W kurniku zaś podsłuchał rozmowę kur.
-Ko, ko-już wkrótce będą pisklęta.
-Kod-ko dak, tak, tak.
Wieczorem pełen wrażeń gawędził wesoło z babcią.
-Jakie to dziwne -mówił-że na wiosnę w zagrodzie jest tylu nowych lokatorów.-Kaczuszki, gąski, cielaczek-wyliczał.
-Zgadnij wnusiu, jakie jeszcze małe zwierzątka wnet tu zobaczysz?- pytała babcia.
Może…-może świnki-odrzekł Przemek.

Pytania do tekstu
Gdzie pojechał Przemek z rodzicami?
Kogo wystraszył się Przemek na podwórku?
Jakie zwierzęta zobaczył Przemek?
Jak nazywają się dzieci wymienionych zwierząt? (kaczka, gęś, krowa, pies, kura)
Jakie odgłosy wydają wymienione zwierzęta? (gęś, kaczka, krowa, kura, kogut, pies, kot)

ZADANIE 2.„W zagrodzie”

Dziecko swobodnie biega po pokoju przy dźwiękach muzyki. Gdy rodzic wyłącza muzykę, dziecko zatrzymuje się.  Na hasło rodzica (nazwa zwierzęcia gospodarskiego), dziecko naśladuje podane zwierzę i wydaje odgłos charakterystyczny dla danego zwierzęcia.

ZADANIE 3.„Dopowiedz i zrób”– zabawa z rymami.
Rodzic mówi zdania, których zakończenia – słowa do rymu – dopowiada dziecko. Dziecko wykonuje czynność, o której jest mowa w zdaniu.
Powiedz: prosię i podrap się po … nosie.
Powiedz: koń i wyciągnij do mnie… dłoń.
Powiedz: krowy i dotknij palcem … głowy.
Powiedz: króliczki i nadmij … policzki.
Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem …brzuszka.
Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, …trzy.

Środa 01.04.2020

ZADANIE 1 Skąd się bierze mleko? – pogadanka. Rodzic pokazuje dziecku szklankę z mlekiem i pyta, co to jest, skąd to mleko się wzięło i czy na pewno od krowy. Jeśli dziecko nie wie, wyjaśnia, że inne zwierzęta takie jak kozy i owce, też dają mleko, które może pić człowiek. Następnie rodzic prosi, aby dziecko pomyślało jak to mleko powstaje i co się z nim dzieje, zanim trafi do sklepu.

Wyjaśnienie: Najczęściej mleko, które pijemy pochodzi od krowy. Nie jest ważne, jaka to krowa, czy łaciata, czy czerwona, czy czarna. Ważne, aby gryzła trawę i ją przeżuwała. Latem o trawę łatwo, gorzej jest zimą. Wtedy krowa je siano, kiszonkę i inne pasze. Krowę można wydoić ręcznie albo za pomocą dojarki elektrycznej. Z dojarki mleko trafia do pojemnika, w którym się chłodzi. Z pojemnika zabiera mleko cysterna i zawozi je do mleczarni. W mleczarni mleko jest badane, aby sprawdzić, czy ma dobrą jakość. Później jest pasteryzowane lub sterylizowane, czyli za pomocą odpowiedniej temperatury niszczy się w nim to, co mogłoby spowodować jego zepsucie. Później mleko rozlewane jest do kartonów i zawożone do sklepów.

https://www.youtube.com/watch?v=y_gXAlEJCik

Co jest zrobione z mleka? – rodzic może udać się z dzieckiem do kuchni i pokazać co jest zrobione z mleka np. kefir, budyń, lody, twarożek, żółty ser, masło, serek topiony, jogurt…

Moje domowe zwierzątko – porozmawiaj z dzieckiem jakie zwierzątka można mieć w domu i się nimi opiekować.

ZADANIE 2 Wylosuj sylabę – odgadywanie nazw zwierząt na podstawie pierwszej sylaby. Rodzic na kartce papieru pisze dziecku pierwszą sylabę wymyślonego zwierzęcia (nie muszą to być koniecznie zwierzęta gospodarskie, ale wszystkie, jakie dziecko zna). Dziecko zgaduje i mówi lub pisze całą nazwę zwierzęcia. Proponowane sylaby: „ko”, „ku”, „kro”, „mo”, „o”, „ka”, „in”, „kró”, „ma”, „ry”, „pa”, „bo”, „ża”, „ty”, „ży”, „re”.

ZADANIE 3 Zwierzaki-dziwaki –ulep z plasteliny swoje ulubione zwierzątko.

https://mojedziecikreatywnie.pl/2015/08/jak-ulepic-zwierzatka-z-plasteliny-krok-po-korku/

 

Czwartek 02.04.2020 r.

 

ZADANIE 1 Co słychać w gospodarstwie rolnym

Rozmowa z dzieckiem

Dziecko  opowiada o wszystkim, co wie na temat  codziennej pracy rolnika, obowiązków, pojazdów i narzędzi, których używa. Próba odpowiedzi na pytanie, czy praca rolnika jest ważna i czego nie byłoby bez rolników. Rolnik, to osoba, która uprawia ziemię. Przygotowuje ziemię do sadzenia, wysiewa nasiona, dogląda wzrostu roślin, pielęgnuje i zabezpiecza rośliny przed szkodnikami, zbiera plony i je sprzeda. Praca rolnika jest ciężka, uzależniona od pory roku i od pogody. Rolnik musi wiedzieć, jaką ma glebę i co w niej najlepiej wyrośnie, jakich użyć nawozów i jakich maszyn do określonej uprawy. Rolnik korzysta w swojej pracy z różnych maszyn i pojazdów, takich jak ciągnik, kombajn, siewnik, sadzarka, rozrzutnik do obornika, brona do spulchniania ziemi. Rolnicy dbają o to, aby ludzie mieli co jeść. Bez ich pracy nie byłoby chleba, ciasta, pizzy, frytek, surówek i sałatek, makaronu, warzyw do zupy, popcornu, cukru, sezamków, oleju i oliwy, ketchupu i sosu pomidorowego. Rolnicy bardzo często oprócz uprawy ziemi hodują także zwierzęta. W swoich gospodarstwach mogą hodować kury, krowy, konie, świnie, kaczki, indyki, króliki. Ponieważ zwierzętami trzeba zajmować się codziennie. Rolnicy nie mają wolnej soboty ani niedzieli, a najwięcej pracy mają latem, czyli w wakacje, bo wtedy dojrzewają plony.

”Od ziarenka do bochenka” film https://www.youtube.com/watch?v=99wOP1R-9r8

ZADANIE 2 Nauka piosenki „Dziadek fajną farmę miał”

https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q

ZADANIE 3 Zabawy ruchowe: K. Wlaźnik
a) zabawa bieżna Koniki:
-bieg truchcikiem, potem galopem w różnych kierunkach.
b) ćwiczenie szyi Koń kiwa głową:
-rozkrok, skłony głowy w przód i tył.
c) ćwiczenie równowagi Koń grzebie nogą:
-stojąc na jednej nodze, naśladujemy jak koń drugą nogą grzebie – przeciąganie wolnej stopy
z przodu o podłoże.
d) ćwiczenie zręczności Koń na biegunach:
-siad skrzyżny, chwyt za stopy od zewnętrznej strony stopy, plecy okrągłe jak bieguny konia. Lekkie huśtanie się w tył na plecy i w przód do siadu.
e) zabawa bieżna Konie i wózki:
-dziecko z rodzicem ustawione dwójkami, jedno za drugim, twarzą wózki i konie. Pierwsze podaje ręce w tył drugiemu. Bieg w różnym tempie, przeplatany marszem. Po pewnym czasie zmieniamy miejsce w parach.

ZADANIE 4 Zabawa w kodowanie                                                            

 przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/03/KodowanieZwierzeta.pdf 

 

Piątek 03.04.2020 r.

ZADANIE 1 Wysłuchanie wiersza
„Na podwórku koło bramy”H.Łochocka
Na podwórku koło bramy, wiodą spory cztery mamy.
Każda woła, że jej dziecię najładniejsze jest na świecie.
Mówi krowa: cielątko! Mówi owca: jagniątko!
Mówi świnka: prosiątko! A kobyłka: źrebiątko!
Lecz tym czasem dziatek czwórka, już wymknęła się z podwórka
i na łączce sobie hasa, w lewo, w prawo, hej hopsasa!
Podskakuje cielątko, a tuż za nim jagniątko,
podryguje prosiaczek, biega w kółko źrebaczek.
A z pobliskiej biegł zagrody, hałaśliwy kundel młody
i ogonem raźnie machał, poszczekując: hau, hau, hau, hau.
Oj, umyka cielątko, oj, umyka jagniątko.
Oj, umyka źrebaczek, a na końcu prosiaczek.
Rozmowa na temat wiersza:
Kto brał udział w rozmowie? (krowa, owca, świnka, kobyła)
Kim były te zwierzęta? (mamami)

Ile było mam?
Jak nazywały się ich dzieci? (cielątko, jagniątko, prosiątko, źrebiątko).

Ile było dzieci?

Ile było wszystkich zwierząt?

Kogo jest więcej mam czy dzieci?

 

ZADANIE 2 Odgłosy zwierząt 

Rodzic włącza muzykę, a dziecko swobodnie biega, podskakuje po pokoju. Na przerwę w muzyce dziecko zatrzymuje się. Rodzic wymienia nazwę zwierzęcia, którego głos mają naśladować.

Przykładowe zwierzęta:

kura – ko, ko, ko;

indyk – gul, gul, gul;

gęś – gę, gę, gę;

kaczka – kwa, kwa, kwa;

krowa – muu, muu, muu;

 koza – mee, mee, mee;

prosię – kwik, kwik, kwik;

owca – bee, bee, bee.

Koń – ihaha, ihaha, ihaha

 

ZADANIE 3  Praca plastyczna. Narysuj wiejskie podwórko używając całej gamy barw i opowiedz co jest na rysunku.

 

 

 

Propozycja działań dla Rodziców dzieci z grup Tygryski i Kubusie

na okres 30.03. – 03.04.2020 r. z języka angielskiego

„Zwierzęta”

W tym tygodniu w dalszym ciągu powtarzamy nazwy kolorów: red (czerwony), green (zielony), yellow (żółty), blue (niebieski), orange (pomarańczowy), purple (fioletowy), black (czarny), white (biały), pink (różowy), gray (szary), brown (brązowy). Świetny do tego będzie filmik o łączeniu kolorów, którą znajdą Państwo pod linkiem:

https://www.youtube.com/watch?v=ybt2jhCQ3lA

Pojawią się w nim dwa nowe kolory: indygo (indygo) i violet (to druga nazwa na fioletowy).

Kolorami można bawić się na wiele sposobów. Proponuję zabawę „Touch and say” („Dotknij i powiedz”). Rodzic wskazuje na dany kolor, np. na bluzeczce Dziecka i mówi: „What colour is it?” Dziecko stara się odpowiedzieć w języku angielskim. Tę zabawę można wykonywać na zmianę. Teraz Dziecko pyta, a Rodzic odpowiada.

W tym tygodniu wprowadzamy nowe słownictwo:

  • a lion (lew),
  • an elephant (słoń),
  • a zebra,
  • a giraffe (żyrafa),
  • a hippo (hipopotam),
  • a monkey (małpa),
  • a parrot (papuga),
  • a gorilla (goryl),
  • a snake (wąż),
  • a crocodile (krokodyl).

Mogą Państwo naśladować z Dziećmi sposób poruszania się danego zwierzęcia i zachęcenie do odpowiedzi na pytanie: „What’s this? – Co to jest?”

Zachęcam do obejrzenia i zabawy do piosenki „Let’s go to the zoo”, do której link poniżej. W tej piosence znajduje się więcej nazw dzikich zwierząt:

https://www.youtube.com/watch?v=OwRmivbNgQk

Poniżej mam dla Państwa kilka linków do kolorowanek online, które zachęcą Dzieci do nauki słownictwa:

https://www.kolorowankionline.net/?s=zebra&x=0&y=0

https://www.kolorowankionline.net/?s=S%C5%81O%C5%83&x=57&y=7

https://www.kolorowankionline.net/?s=lew&x=36&y=3

https://www.kolorowankionline.net/?s=%C5%BCyrafa&x=24&y=19

https://www.kolorowankionline.net/?s=hipopotam&x=0&y=0

https://www.kolorowankionline.net/?s=ma%C5%82pa&x=38&y=20

https://www.kolorowankionline.net/?s=papuga&x=41&y=14

https://www.kolorowankionline.net/?s=krokodyl&x=33&y=7

https://www.kolorowankionline.net/?s=w%C4%85%C5%BC&x=26&y=17

Proponuję również piosenkę, dzięki której Dzieci będą mogły nauczyć się nazw czynności, takich jak: fly (latać), clap (klaskać), stamp/stomp (tupać), climb (wspinać się), swim (pływać), run (biegać), sing (śpiewać), dance (tańczyć):

https://www.youtube.com/watch?v=_Ir0Mc6Qilo

Proponuję także piosenkę „Wag your tail”, która utrwala nazwy części ciała, a także wprowadza nowe słownictwo (np. nazwy czynności). Zachęcam do śpiewania i naśladowania:

https://www.youtube.com/watch?v=GukdT4gUlZs

Na zakończenie proponuję narysować na dużej kartce piękne zoo ze zwierzętami, których nazwy Dzieci poznały podczas zabaw z językiem angielskim.

Aby mieć pewność prawidłowej wymowy słówek, zachęcam do skorzystania z internetowego słownika:

https://www.diki.pl/

Przy każdym słowie znajduje się głośnik, który uruchamia wymowę.

 

 

 

Propozycja działań dla Rodziców

na okres 30 marca – 4 kwietnia 2020 r. z religii

 

Puzzle on-line

Pan Jezus i dzieci

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=084ab5e18181&pieces=24&fbclid=IwAR1iuEGadmF87FdQBPGfh9p3ib7x8wekxq_j2JgnIlL4kDJICzs-uv8roZI

Wjazd do Jerozolimy

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=065780969a29&fbclid=IwAR2IekLIOpmaR4nVeW5eRQSSTwahjyjeY7IcWSPV_HtkSCr5hC9rdyf6tEg

Pan Jezus na Drodze Krzyżowej

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=1f3591d78a7f&fbclid=IwAR1zLFHthpc7ED-TIG2OZpoNlq4g_-EDkeAMkPXnnLc7hhqIDaID9iP7Bdo

  1. Coś miłego dla ucha 🙂

https://www.youtube.com/playlist?list=PLXdXnbjva1VWFB52K4xJImeZiIwg4srbW&fbclid=IwAR1GAA-PvGbR5fYN_DB0tYo739qlCMfmGIqR99jjZZFCJjjurEKJ92LbzmQ

  1. … i dla oka 🙂

https://www.youtube.com/playlist?list=PL795118CC98B363ED&fbclid=IwAR0HVkDs0OCGNvWOOX_LvuyEZN8pDa5nrPdiCKk0NyYouEzAQ-Jye4xBAwU