2020_04_14
Autor: Admin Dodano [ 2018-09-03 23:43:40 ]

Propozycja działań dla Rodziców dzieci z grupy Tygryski i Kubusie

na okres 14– 17.04.2020 r.

„Pogoda”

WTOREK 14.04.20

 

Zadanie 1.

Ćwiczenie 1.  „ Słońce świeci – deszczyk pada”

 Na hasło: Słońce świeci – dziecko wyrusza na spacer, maszeruje w dowolnych kierunkach po całym pokoju.

 Na hasło: Deszczyk pada – dziecko ucieka przed deszczem, chroni się, „przyklejając” plecy do ściany.

Zabawę powtarzamy kilka razy.

Ćwiczenie 2. „Omiń kałuże”

Dziecko rozkłada na dywanie kałuże – wycięte z papieru lub gazety koła. Dziecko skacze obunóż w przód i w tył, omijając kałuże. Wykonuje przeskoki elastycznie, zeskakując na ugięte kolana.

Ćwiczenie 3 „Lodowe sopelki”

 Dziecko biega po pokoju. Na hasło rodzica: Lodowe sopelki staje nieruchomo na jednej nodze, przyjmując lodową pozę.

Zadanie 2. ,,Słonko i kropelki’’

Dziecko z pomocą rodzica wycina z kolorowego papieru listek i 10 kropel deszczu.

Wykonuje następujące polecenie:
Na listek spadło 10 kropel deszczu.
Rano wyszło słonko i wyparowały 3 krople. Ile teraz jest kropli?
Słonko mocno grzało i z listka wyparowały kolejne 2 krople. Sprawdź ile zostało kropli?
Dzień zrobił się taki gorący, że z listka wyparowały następne 4 krople. Ile zostało kropli?

Zadanie 3. Piosenka „Pogoda”

Odsłuchaj piosenkę i narysuj do niej rysunek, który będzie przedstawiał pogodę: deszczową lub słoneczną.

https://www.youtube.com/watch?v=7G7SqRUrz6Q

 

ŚRODA 15.04.20

 

Zadanie 1. „O marcu, pannie Juliannie i o ptaszku”

Rodzic czyta opowiadanie, następnie zadaje dziecku pytania do przeczytanego tekstu.

Zbudził raz marzec pannę Juliannę. Spójrz, jak słoneczko błyszczy poranne! Idźże czym prędzej na spacer miły, już wszystkie panny to uczyniły. Pyta Julianna tuż przed okienkiem.  A jaką marcu, wziąć mam sukienkę? Weź tę leciutką, tę w kwiatki zwiewną, pogoda ładna będzie na pewno. I kapelusik ten z różyczkami. I pantofelki – te z dziureczkami. Biegnie Julisia wesoła taka, zdejmuje lekką suknię z wieszaka. Bierze kapelusz pełen różyczek. Frr… już wybiegła. Mknie przez uliczkę i myśli sobie: Pójdę w aleje, już się tam wiosna na drzewach śmieje. Lecz psotnik marzec pannę dogania, chmurami szybko niebo zasłania, zerwał się wiatr i deszcz chlusnął z cebra. Panna Julianna narobi krzyku: ej psotny marcu, psotny deszczyku! Mój kapelusik, on nie na deszcze! I frr… pobiegła przebrać się jeszcze. Wzięła parasol, czapkę na słoty. Na nic mi teraz marcowe psoty! Lecz marzec psotnik pannę dogania. Szepnął coś słonku, bo się wyłania i tak przygrzewa, i tak przypieka. Z panny pot spływa, panna narzeka: ej, nie na słońce grube ubiory. Ależ ten marzec do psoty skory! Miesza jak w garncu słońce i deszcze. Pójdę się chyba przebrać raz jeszcze. Znów się przebrała, biegnie z podwórka. Ujrzał ją ptaszek, ten w szarych piórkach, i ćwierknął głośno – dziwię się pannie, że piórka zmienia tak nieustannie. Ja, kiedy deszczyk mam na ogonku, wysycham sobie w marcowym słonku.

Pytania do tekstu:

·               Kto wystąpił w opowiadaniu?

·               Jaką przygodę miała panna Julianna?

·               Dlaczego marzec został nazwany psotnikiem?

·               Jaka pogoda była tego dnia, gdy panna Julianna wybrała się na spacer?

·               Które z prezentowanych symboli pogody wystąpiły w opowiadaniu?

·               Jak czuła się panna Julianna, ciągle zmieniając ubrania?

·               Czy spacer Julianny był udany i przyjemny?

·               Jak należy się ubierać, gdy mamy do czynienia ze zmienną pogodą?

·               Co to znaczy ubrać się na cebulkę?

·               Kto może nam pomóc przewidzieć, jaka będzie pogoda?

·               Czy Julianna słuchała prognozy pogody?

Zadanie 2. „Tęcza” – praca plastyczna

https://www.youtube.com/watch?v=fOVx0T-f-zM

Zadanie 3. „Odgłosy natury”

Zagadki słuchowe-rozpoznaj odgłosy natury

https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8

 

CZWARTEK 16.04.20

 

Zadanie 1

Co to jest pogoda ?

Rodzic przynosi  różne części garderoby. Zadaniem dziecka jest nazwanie rodzajów ubrań oraz ich posegregowanie według kryterium dopasowania do pory roku, i uzasadnić swoje zdanie. Po zabawie dzieci  szukają odpowiedzi na następujące pytania: „

  • Skąd wiemy, jakie rzeczy przyszykować do ubrania?
  • Co to jest prognoza pogody?
  • Kto ją przygotowuje?
  • Gdzie można wysłuchać prognozy pogody?
  • Skąd biorą się informacje o zbliżającej się pogodzie?

Jakie  środki masowego przekazu są źródłem prognoz: radio, telewizję, internet, może nawet aplikacje telefoniczne.

https://www.youtube.com/watch?v=PMvFXtjXScY

Zadanie 2

Rozwiązywanie zagadek „ Symbole pogody”

Ciepło z zimnem się zmówiło, srebrne frędzle zawiesiło, Kiedy ostry mróz przeminie, w słońcu woda z dachu spłynie. (sopel)

Co to za ogrodnik? Konewki nie miewa, a podlewa kwiaty i drzewa. (deszcz)

Nie widać nic od samego rana, Ziemia jest jakby mlekiem oblana. Lecz nie martwice się, to nie szkodzi, Bo słońce wróci za kilka godzin. (mgła)

Gdy wczesnym rankiem na łące się znajdziesz, może te perły w trawie odnajdziesz. (rosa)

Pada z góry, z czarnej chmury nie śnieg, nie deszcz, W słońcu promieniach w wodę się zmienia. Co to jest, czy wiesz? (grad )

Dom pszczół i Ewa, to będzie… (ulewa)

Huczy, świszczy, leci w pole, Czyni w koło swe swawole, zrywa ludziom kapelusze i wykręca parasole. (wiatr)

Źródło: J. Stec, „Zagadki dla najmłodszych”

Kalendarz pogody

https://www.youtube.com/watch?v=AoHgDcv8QxQ

Jaka jest dzisiaj pogoda? – założenie kalendarza pogody.

Dziecko obserwuje pogodę za oknem lub w ogrodzie , określa, jakie zjawiska atmosferyczne zobaczyły. Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat prowadzenia obserwacji przyrodniczych i odnotowywania spostrzeżeń w kalendarzu. Dzieci wspólnie z rodzicem ustala: – godziny obserwacji – rano (godzina 8), południe (godzina 12), wieczór (godzina 19); – czas trwania obserwacji – 2–3 minuty; – termin prowadzenia obserwacji – okres tygodnia (np. od poniedziałku do niedzieli); – sposób sporządzania notatek na temat dostrzeżonych zjawisk – każde dziecko w swoim kalendarzu rysuje odpowiednie symbole pogodowe.

„Gimnastyka dni tygodnia” I. Dziubak
W poniedziałek dwa podskoki
Wtorek lubi kroki w boki
Środa robi dwa kółeczka
No a w czwartek jaskółeczka
W piątek szybko dwa przysiady
A sobota robi ślad

 

PIĄTEK  17.04.20

 

Zadanie 1.ƒ Kapryśna pogoda – słuchanie wiersza Bożeny Formy.

Kapryśna pogoda

Siedzi natura i myśli sobie.

Och, ja tu zaraz porządek zrobię.

Wnet pory roku do niej przygnały

i różne aury zaplanowały.

Właśnie jest wiosna, wietrzyk powiewa,

słoneczko coraz mocnej przygrzewa.

Często śnieg z deszczem i grad popada,

jednak dni ciepłych znaczna przewaga.

Lato przychodzi zaraz po wiośnie.

Wszyscy witają lato radośnie.

Czyściutkie niebo, upały duże

zachody słońca i groźne burze.

Razem z jesienią ulewne deszcze.

Mgły wczesnym rankiem, przymrozki pierwsze.

Coraz mniej ciepła, smutno, ponuro,

słońce ukryte ciągle za chmurą.

A kiedy zima sroga przybędzie,

lekki, puszysty śnieg sypać będzie.

Siarczyste mrozy, śnieżne zamiecie,

będą panować wtedy na świecie.

Bożena Forma

Rodzic  rozpoczyna rozmowę na temat treści wiersza: Kto był głównym bohaterem? Jakie postacie

wezwała do siebie natura? Jakie aury zaplanowano dla poszczególnych pór roku? Opiszcie pogodę

w poszczególnych porach roku. Dzieci/ko odpowiadają na pytania.

W kartach pracy dzieci nazywają pory roku, dopasowują do odpowiedniej pory roku naklejkę, opowiadają,

czym różni się pogoda w poszczególnych porach roku.

Karty Pracy 3 s. 74–75, ilustracje

Zadanie 2. Przysłowia wiosenne – zabawy rytmiczne.

Rodzic wyjaśnia, czym są przysłowia – mądrością ludową przekazywaną z pokolenia na pokolenie.

Pyta dziecko, jakie znają przysłowia związane z wiosną np. „W marcu jak w garncu”, „Kwiecień – plecień, bo przeplata: trochę zimy, trochę lata”, „Majowa Zofija bzy nam rozwija”. Rodzic zwraca uwagę dziecka na miesiące zaliczane do wiosny – marzec, kwiecień, maj. Prosi o wypowiadanie przysłów w określony sposób głośno, cicho, ze zmianą pozycji ciała (na siedząco, stojąc, leżąc), na różnej wysokości. Instrukcja może być również podawana jako sygnały niewerbalne, np. ręce złączone oznaczają ciche recytowanie, dłonie szeroko od siebie oznaczają głośne mówienie, ręce wysoko – mówienie głosem cienkim, wysokim.

Zadanie 3

Zabawy i doświadczenia z wodąƒ

https://www.youtube.com/watch?v=BtsRD4iK0mA

 

Propozycja działań dla Rodziców dzieci z grup

Tygryski i Kubusie

 z języka angielskiego

W tym tygodniu rozpoczynamy przygodę z tematem „The weather” – „Pogoda”. Uczymy się następujących słów i zwrotów:

  • How’s the weather today? – Jaka jest dzisiaj pogoda?
  • Let’s look outside! – Wyjrzyjmy na zewnątrz!
  • It’s sunny. – Jest słonecznie.
  • It’s rainy. – Jest deszczowo.
  • It’s cloudy. – Jest pochmurno.
  • It’s snowy. – Jest śnieżnie./Pada śnieg.

Do poćwiczenia zwrotów pogodowych wspaniale nadaje się piosenka „How’s the weather?”, którą znajdą Państwo pod linkiem:

https://www.youtube.com/watch?v=rD6FRDd9Hew

Słownictwo związane z pogodą można ćwiczyć na przeróżne sposoby, jak choćby znana dobrze Państwu gra w kalambury.

Proszę nie zapominać również o powtarzaniu nazw kolorów: red (czerwony), green (zielony), yellow (żółty), blue (niebieski), orange (pomarańczowy), purple (fioletowy), black (czarny), white (biały), pink (różowy), gray (szary), brown (brązowy). Proponuję Państwu i Dzieciom genialne koło fortuny. Wystarczy nim zakręcić i podać kolor kwiatka, które się wylosowało. Link poniżej:

https://wordwall.net/pl/resource/966778/spring-colours

Po więcej pogodowych inspiracji zapraszam Państwa na bloga „Nauczycielka Angielskiego – Marlena Kubelczuk”, do którego link poniżej:

https://nauczycielkaangielskiego.pl/index.php/2018/01/14/weather/?fbclid=IwAR103CPQp2SOCtdA0_IHSAE91tVb8bD-uJ_xNF72ppjsKo8vctqhN5eTOhw

Na koniec propozycja zabawy z piosenką, którą znajdą Państwo pod linkiem:

https://www.youtube.com/watch?v=bt7-Hcy8JPs

Ta piosenka pomaga utrwalać liczenie w zakresie 7, ale również wspak, co może być dla niektórych Dzieci wyzwaniem.

Aby mieć pewność prawidłowej wymowy słówek, zachęcam do skorzystania z internetowego słownika:

https://www.diki.pl/

Przy każdym słowie znajduje się głośnik, który uruchamia wymowę.

 

Propozycja działań dla Rodziców dzieci z grup

Tygryski i Kubusie

 z religii

Jezus nie został w grobie, tylko zmartwychwstał i żyje. O tym bardzo radosnym wydarzeniu będzie nasza katecheza.

Zmartwychwstanie – zdalna katecheza

https://view.genial.ly/5e86d400260c290e399674ee/interactive-image-zmartwychwstanie-pana-jezusa-klasy-mlodsze?fbclid=IwAR3CbcVGTQRFm01f_PPOAlf0Gj8IkIMZFwL93Lx2QAdOC3if17ToDFZhozU

Zmartwychwstanie Pana Jezusa – Księga Ksiąg

https://www.youtube.com/watch?v=DPx6GcaoMCg&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2fSoRRRI61-iGKP6jgEcswRC0CgesXvjRpLBqA4rBLfNAm2F0klBKJ_UY

Puzzle

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/wielkanoc/216154-jezus-zmartwychwsta%C5%82y?fbclid=IwAR15wAAz61zjDBmpOPCXYl3sGdvUlhX0G16DpjB4fAbyLxrqrvX3A_vTVp4

 

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/wielkanoc/217807-isus-je-uskrsnuo?fbclid=IwAR2OamRc6t-ttjXdk8pIBi-0ce5bC33H1uW5j-Gn7NtRKHyeRNXEbkwsJNU

 

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/wielkanoc/218892-zmartwuchwsta%C5%82y?fbclid=IwAR34uh19EQV3RK848kSeEAI_EkDc7g8vRR3834SwMCLd8o6qgVWKp5QedCM

Piosenki

Bóg nie umarł, Jezus żyje

https://www.youtube.com/watch?v=T4hR-Qmd28I&feature=share&fbclid=IwAR3CbcVGTQRFm01f_PPOAlf0Gj8IkIMZFwL93Lx2QAdOC3if17ToDFZhozU

Aleluja i Hosanna (Arka Noego)

https://www.youtube.com/watch?v=VAz8PpJw3ME&feature=share&fbclid=IwAR0YaQrMmv7-xaosbUTs3oxA53QEARK2nkNahiIZ8rlyxc5K51rDo_-5GJ8