2020_04_20
Autor: Admin Dodano [ 2018-09-03 23:43:40 ]

Propozycje działań dla Rodziców dzieci

z grup Tygryski i Kubusie

na okres 20-24.04.2020 r.

„Przyroda”

PONIEDZIAŁEK  20.04 .2020 r.

 

ZADANIE 1. Co to jest powietrze?

https://www.youtube.com/watch?v=ds4Rog1h7bA

Na podstawie obejrzanego filmu dziecko próbuje odpowiedzieć na pytania:

Co to jest powietrze?,

Gdzie się znajduje?,

Jaki ma kształt i kolor?,

Po czym poznajemy, że jest?,

Czy bez powietrza można puszczać bańki mydlane, nadmuchać balon, puścić latawiec?,

Czy powietrze może być brudne?,

Co wpływa na czystość powietrza?

Jaki ma zapach powietrze?

 

ZADANIE 2. Rodzic czyta wiersz, a potem dziecku zadaje pytania do przeczytanego tekstu.

 „Deszcz”

Gwałtu, rety! Co się dzieje?!!

Z nieba znów jak z cebra leje!

Deszcz przemoczył w parku ławki,

Kosz na śmieci i huśtawki,

Zrosił nowy szyld w hotelu,

A pieczarce zmył kapelusz…

Chyba zaraz humor stracę!

Gdy poszedłem z psem na spacer,

 Dopadł mnie paskudny katar,

A Burkowi zmokła łata!

A w dodatku nikt dokoła Nie rozumie mej niedoli:

Ani morze parasoli, Ani drzewa, Ani krzaki…

Z gniazdek wyfrunęły ptaki

W deszczu piórka sobie myją

I deszczówkę z kałuż piją.

Klon z radości się zieleni,

a dżdżownica wyszła z ziemi…

Chyba wszystkich ten deszcz cieszy!

Oczywiście oprócz pieszych…

Pytania do tekstu:

Co robi się mokre, kiedy pada deszcz?,

Co może się stać, kiedy deszcz nas przemoczy?,

Czy wszyscy nie lubią deszczu?,

Kto się cieszy z deszczu?

 

ZADANIE 3. Praca plastyczna: „motyl” 

https://www.youtube.com/watch?v=DylFl1D8Qnc  

 

WTOREK  21.04.2020 r.

 

ZADANIE 1. Co to jest las? – film przyrodniczo-edukacyjny dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=31z7hEiIDVs  

Wymień zwierzęta jakie widziałeś na filmie

Podziel zwierzęta na sylaby

Na jaką głoskę zaczyna się każde zwierzę, które wymieniłeś

 

ZADANIE 2. ,, ZABAWY MĄDREJ GŁOWY’’ – mini quiz.

Dziecko odpowiada na pytania, które czyta rodzic. Prawidłowa odpowiedź to 1 koło, które musi dziecko samo wyciąć z kolorowego papieru . Na koniec przelicza zdobyte koła.

  • Dlaczego nie wolno hałasować w lesie ?
  • Byłeś w lesie , pozostały ci papierki .Co z nimi zrobisz?
  • Dlaczego nie wolno wypalać traw ?
  • Dlaczego należy chronić lasy ?
  • Wymień trucicieli powietrza .
  • W jaki sposób dzieci mogą oszczędzać wodę ?
  • Czy można myć samochód w rzece . Wyjaśnij dlaczego .
  • W jaki sposób należy segregować śmieci ?
  • W jaki sposób można pomóc ptakom przetrwać zimę ?
  • Co należy zrobić ze zużytą baterią?

ZADANIE 3. Wprowadzenie litery J, j

Rodzic pokazuje litery „J”, „j” ,dziecko próbuje narysować litery w powietrzu

Następnie w karcie pracy  KP3 s. 60–61, wykonuje zadania

Wspólnie z rodzicem wymienia wyrazy rozpoczynające się na głoskę „J”

 

ŚRODA   22.04.2020 r.

ZADANIE 1. Znaczenie wody w przyrodzie.

Obieg wody w przyrodzie.  https://www.youtube.com/watch?v=4Pcvil1sVJ8

Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat treści filmu.

– O czym jest film?

– Dlaczego pada  deszcz ?

– Czy deszcz jest potrzebny i do czego?

 

ZADANIE 2. Nauka piosenki „Deszczyk kapie”.

Posłuchaj piosenki  opowiedz o czym jest piosenka (naucz się na pamięć)

https://www.youtube.com/watch?v=nusPMHbwlrQ

  1. 1. Deszczyk kapie,
    z chmurki spada
    i na ziemi opowiada,
    że tak z góry na nas leci,
    by urosły wszystkie dzieci.

Ref: Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł.
Kap, kap, kap,
Deszczyk z nieba spadł. / x2

  1. Deszczyk kapie,
    z chmurki spada
    i po drodze opowiada,
    że na ziemi go potrzeba,
    by urosły kwiaty, drzewa.

Podczas nauki na pamięć, dziecko oprócz śpiewu, wytupuje, wyklaskuje rytm piosenki. Zabawa ruchowa przy piosence- dziecko wspólnie z rodzicem ilustruje ruchem treść piosenki.

 

ZADANIE 3. Zabawa „Chmury i deszcz” – ćwiczenia oddechowe.

Dla dziecka i rodzica potrzebne będą: słomka, kartka, kredki, krople deszczu wycięte z papieru. Dziecko rysuje na kartce na górze -chmurę, a na dole – trawę. Układa na chmurze różnej wielkości krople deszczu wycięte z papieru (możemy zaproponować żeby dziecko: przeliczyło ogólną ilość kropli deszczu, pokazało które krople są małe a które duże, dzieci mogą też policzyć krople małe i krople duże).

Zadanie dzieci polega na przeniesieniu kropel deszczu z chmur na ziemię za pomocą słomek. Dzieci przykładają słomki do kropli, wciągają powietrze, zasysają krople i je przenoszą.(rodzic powinien pokazać dziecku, jak należy prawidłowo wykonać ćwiczenie. Może również dla siebie wykonać identyczne pomoce jak dla dziecka i wykonywać takie samo zadanie jak dziecko).

 

CZWARTEK 23.04.2020 r.

ZADANIE 1. Dbamy o środowisko.

Po co nam tyle koszy na śmieci.

https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY

Dziecko przy pomocy rodzica próbuje znaleźć  odpowiedź  na pytania:

– Co to są śmieci?

– Skąd się biorą śmieci?

– Dlaczego segregujemy śmieci?

– Jakiego koloru są pojemniki co do nich wrzucamy?

– Co to są odpady biodegradowalne?

– Do czego mogą być wykorzystane?

 

ZADANIE 2. Instrumenty muzyczne z recyklingu.

Rodzic  proponuje dziecku, aby z odpadów zrobiły instrumenty. https://www.youtube.com/watch?v=j8AcriiK5n0

 

ZADANIE  3. Zabawy  z puszkami po napojach i papierem .

– Czworakowanie z popychaniem przed sobą puszki – Dziecko pokonuje wyznaczoną przez rodzica trasę na czworakach, popychając przed sobą puszkę raz jedną, raz drugą ręką.

–  Przekładanie puszki stopami –  Dziecko, siedząc w siadzie ugiętym, chwyta stopami stojącą przed nimi puszkę,  stawia ją raz z prawej raz z lewe strony.

– Stawianie puszki za głową –  Dziecko w siadzie ugiętym chwyta stopami puszkę, wykonuje leżenie przewrotne i ustawia puszkę za głową. Następnie chwyta puszkę i z powrotem wracają do siadu ugiętego.

– Rzucanie papierowymi kulami do celu –  Dziecko robi z gazety kulę i rzuca do wskazanego przez rodzica celu. Ćwiczenie wykonują na zmianę raz prawą, raz lewą ręką.

– Darcie gazety w leżeniu przodem –  Dzieci w leżeniu przodem rozwija papierowe kule, unosząc klatkę piersiową i ręce, rozdzierają gazetę na drobne kawałki. ƒ

– Zbieranie stopami skrawków papieru –  Dzieci chwyta  stopami skrawki papieru.

 

PIĄTEK 24.04.2020 r.

 

ZADANIE 1. Na ratunek Ziemi „Chora Planetka”

Pewna Planetka mała, cały dzień smutną buzię miała. Jaś się zastanawiał dlaczego? – ale zapomniał, że papierki zamiast do kosza to rzucił pod drzewo. Kasia również się zastanawiała, dlaczego Planetka chodzi zapłakana. Jednak i ona zapomniała, jak z samego rana listki z drzewa obrywała i gałązki łamała. Pan Janek też długo rozmyślał nad smutną Planetki buzią, ale i on zapomniał o tym, że wczoraj z wieczora zamiast śmieci do kosza do pieca wrzucił, a dym czarny z komina buchał i powietrze dookoła zatruwał. Pani Aniela również była zatroskana, dlaczego Planetkę głowa bolała od rana, ale i ona zapomniała, że śmieci nie posegregowała tylko do jednego worka wszystko wsypała. Planetka dalej smutna chodziła, a gdzie nie spojrzała tam śmieci widziała. I małą Halinkę, co światło w pokoju miała włączone, a przecież słoneczko świeciło na dworze. I Józia co wodę miał źle zakręconą już od rana, bo woda z kranu ciągle kap, kap kapała. Planetka tak się rozchorowała, że do szpitala pojechała. Pytacie dlaczego? Bo nikt o środowisko nie zadbał mój drogi kolego. Dlatego Planetka smutną buzię miała i się poważnie rozchorowała. Pamiętajcie zatem dzieci kochane, aby Planetka uśmiechnięta i zdrowa była, Dbajmy o środowisko, tak by nasza Ziemia zawsze czysta była!

Autor: Magdalena Tokarczyk

Rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanego tekstu:

 –  Dlaczego Planetka była chora?

–  Co dzieci zrobiły źle?

–  Co źle zrobili dorośli?

–  Co czuła zaśmiecona, zadymiona Planetka?

–  Co powinniśmy zrobić, aby nasza Ziemia była czysta i „zdrowa”?

 

ZADANIE 2.

Praca plastyczna  „ Planeta Ziemia” wykonaj pracę plastyczną według własnego pomysłu lub skorzystaj z poniższych inspiracji:

https://mojedziecikreatywnie.pl/sdm_downloads/planeta-ziemia-kolorowanka/

https://pracaplastyczna.pl/index.php/inne/423-nasza-planeta-ziemia

https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/04/planeta-ziemia-praca-plastyczna

 

ZADANIE 3.

Kapsle – tradycyjna gra w kapsle. Dziecko wykorzystuje do gry nakrętki od plastikowych butelek obciążone plasteliną. Trasę dla kapsli  rysują flamastrami na dużych arkuszach papieru lub rozklejają na dywanie szeroką taśmę pakową. Wygrywa ten, kto pierwszy dotrze do mety. Jeśli kapsel wypadnie z trasy, zawodnik wraca na swoje miejsce.

Pod dyktando – zabawa ruchowa utrwalająca kierunki. Dziecko  porusza się po pokoju zgodnie z poleceniem: dwa kroki do przodu, jeden krok w prawo, trzy kroki w lewo, jeden do tyłu, w tył zwrot, dwa kroki…

 

Propozycja działań dla Rodziców dzieci z grup Tygryski i Kubusie

 z języka angielskiego

W tym tygodniu rozpoczynamy przygodę z tematem „The nature” – „Przyroda”. Uczymy się następujących słów i zwrotów oraz powtarzamy te, które już znamy:

  • a flower – kwiat
  • a tree – drzewo
  • sky – niebo
  • sun – słońce
  • a cloud – chmura
  • a river – rzeka
  • mountains – góry
  • birds – ptaki
  • bees – pszczoły
  • butterflies – motyle
  • How’s the weather today? – Jaka jest dzisiaj pogoda?
  • Let’s look outside! – Wyjrzyjmy na zewnątrz!
  • It’s sunny. – Jest słonecznie.
  • It’s rainy. – Jest deszczowo.
  • It’s cloudy. – Jest pochmurno.
  • It’s snowy. – Jest śnieżnie./Pada śnieg.

Do poćwiczenia słownictwa wspaniale nadaje się piosenka „Nature”, którą znajdą Państwo pod linkiem:

https://www.youtube.com/watch?v=bi3nHgwxssc

Zachęcam do wykonania samodzielnie lub z Dzieckiem kart obrazkowych. Wycinamy kwadraty ze sztywnego papieru (np. blok techniczny) i rysujemy na nich słowa, których teraz się uczymy, czyli ptak, motyl, słońce, itp. Jedna strona karty pozostaje pusta.

Oto kilka propozycji wykorzystania kart obrazkowych w nauce języka angielskiego:

https://easyenglishland.wordpress.com/2015/11/03/20-sposobow-na-wykorzystanie-flashcards-kart-obrazkowych/

A teraz czas na zabawę ruchową do piosenki „Follow Me”, którą znajdą Państwo pod linkiem:

https://www.youtube.com/watch?v=hW2DDGX7Tcc&list=PLdkj6XH8GYPSeEe8W0Jq24t8D2NRCYhHm

Języka angielskiego możemy uczyć Dziecko także podczas prostych zajęć rutynowych. Oto przykład: Rodzic prosi Dziecko o posprzątanie karteczek (np. kart obrazkowych, które wcześniej Rodzic wykonał wraz z Dzieckiem). Mówi: Tidy up, please. (Posprzątaj.) W czasie zbierania karteczek Dziecko recytuje rymowankę:

Tidy up, tidy up. Now it’s time to tidy up.

Tidy up, tidy up. Now it’s time to tidy up. (x4)

 

Aby mieć pewność prawidłowej wymowy słówek, zachęcam do skorzystania z internetowego słownika:

https://www.diki.pl/

Przy każdym słowie znajduje się głośnik, który uruchamia wymowę.

 

Propozycja działań dla Rodziców dzieci z grup

Tygryski i Kubusie

z religii

„Jak Helenka mała obraz Jezusa malowała” –  katecheza o Bożym Miłosierdziu.

https://view.genial.ly/5e95c0ced82ffd0dbff75fa3/social-horizontal-post-jezu-ufam-tobie-katecheza-dla-dzieci-mlodszych?fbclid=IwAR1WoW81vevwgeT5vdGxJ0bECe5k-BFT92T9O2eTc2v4GbOTHoOdv-ipEH8

Film dla dzieci o św. Faustynie z serii „ Aureola – od Stanisława do Karola”

https://www.youtube.com/watch?v=WJ9c0lJPCRQ 

Piosenka o św. Faustynie  (zespół Mała Armia Jezusa)

https://www.youtube.com/watch?v=ZrMBAP9gtlA

Puzzle z obrazem Jezusa Miłosiernego

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/wielkanoc/218487-jezus-mi%C5%82osierny

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=3adb531ebbac&fbclid=IwAR34PdU3YBQsOGovJgiEJc1GX0NqnSlTcODuKkoR6wk_RgJ6ACnZfXtdVpk