2020_04_27
Autor: Admin Dodano [ 2018-09-03 23:43:40 ]

Propozycje działań dla Rodziców dzieci

z grup Tygryski i Kubusie

na okres 27-30.04.2020 r.

„Mali odkrywcy”

 

PONIEDZIAŁEK  27.04.2020 r.

 

Mali odkrywcy świat zwiedzają, wiele pomysłów i zabaw mają.

ZADANIE 1. Odczytujemy szyfry – zabawa ruchowa. Rodzic przygotowuje kilka kartek z szyframi. Dziecko losuje szyfr, np.: trzy kroki w prawo, dwa do przodu, cztery do tyłu, jeden w lewo. Wykonuje, a mama sprawdza czy dobrze.

ZADANIE 2. Bajka – słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej, poznawanie sposobów aktywnego spędzania czasu wolnego. Rodzic zaprasza dzieci do wysłuchania opowiadania.

„Kiedy w domu nagle zgasło światło, a co gorsza wyłączył się telewizor, powstało wielkie zamieszanie. Rozległy się okrzyki: – Co się stało?! – Znowu nie ma prądu?! – Gdzie są świeczki?! – Auu, moje kolano! Kto tu postawił to krzesło?! Po chwili, gdy mama znalazła świeczki i zapałki, w pokoju zrobiło się trochę jaśniej. Widać było Mateuszka, który siedział nadąsany i narzekał: – Dopiero co włączyłem komputer i zacząłem grać. Tak dobrze mi szło. Mój wojownik zdobył pierwsze punkty i nagle wszystko zgasło. Teraz cały wieczór będzie do bani. W świetle świecy widać było też Malwinkę. Bawiła się pilotem od telewizora i marudziła: – Kurczę, za chwilę zaczyna się moja ulubiona dobranocka. Zamiast oglądać bajkę, będę tu siedzieć i konać z nudów. – Niekoniecznie – stwierdziła mama. – To, że nie działa telewizor i komputer wcale nie oznacza, że musicie się nudzić. – O nie, nie. Nie będę teraz odrabiał zadań. Jest za ciemno i nic nie widzę – zapewnił Mateusz i pomyślał, że to jest jedyna dobra strona braku prądu. – Ale ja wcale nie chcę zapędzić was do nauki – powiedziała mama. – Pomyślałam raczej, że sami możecie wymyślić jakąś bajkę na dobranoc. – Sami? – zdziwił się Mateuszek. – A o czym miałaby być ta bajka? – O czym tylko chcecie – uśmiechnęła się mama. – Ja już wiem! W tej bajce musi być królewna w pięknej różowej sukience i złotej koronie. Na imię może mieć tak jak ja – zaproponowała Malwinka. – No i ta królewna – tu Mateusz spojrzał znacząco na siostrę – jest uparta jak osioł, a jak coś jej się nie podoba, to okropnie piszczy i w ogóle jest jędzowata. – Nieprawda, królewna jest śliczna i bardzo mądra. Nawet jak czasem sobie popiszczy, to dlatego, że ma nieznośnego brata, królewicza Mateusza! – wrzasnęła Malwina. – Bardzo dziwna dobranocka – westchnęła mama. – Macie jakiś pomysł, co było dalej? – Dalej było tak. Piękna jak nie wiem co królewna spacerowała po ogrodzie i wąchała kwiaty – zaczęła Malwina, ale Mateusz jej przerwał i dokończył po swojemu: – I kiedy ona się obijała, jej sprytny brat wpadł na świetny pomysł, że skoro Malwina musi czasem popiszczeć, to najlepiej, żeby została piosenkarką. – Tak, tak – ucieszyła się Malwinka – i królewna założyła korale, buty na wysokich obcasach, wzięła mikrofon i zaśpiewała: „Były raz sobie cztery słonie, każdy kokardę miał na ogonie”. – A brat królewny przygrywał jej na bębnie. – Mateusz stukał głośno łyżeczką w stół. – Potem jeździli na koncerty i wszyscy poddani bili im brawo. Niektórzy rzucali nawet na scenę kwiaty i pluszowe misie. – Malwinie coraz bardziej podobała się ta bajka. – Na szczęście brat królewny bardzo głośno bębnił, więc trochę zagłuszał jej śpiew – dorzucił Mateusz. – Mów sobie, co chcesz – tu Malwina całkiem nie po królewsku pokazała bratu język, na szczęście w ciemności nikt tego nie zauważył – ale zdjęcia pięknej królewny były we wszystkich gazetach, a ona nie robiła nic innego, tylko przez pół dnia rozdawała autografy. A przez drugie pół oganiała się od wielbicieli, którzy wpychali jej na palce pierścionki z brylantami wielkimi jak cebule. Stary król był bardzo dumny ze swej córki i kupił jej chomika. – Dziewczynka zawsze chciała mieć jakieś zwierzątko. – A królewiczowi Mateuszowi deskorolkę – dorzucił natychmiast Mateusz. – Oczywiście, stara królowa nie chciała być gorsza, więc usmażyła na kolację naleśniki z dżemem. Dwie dziurki w nosie i skończyło się. – Mateusz był dumny, że tak ładnie zakończył bajkę. Wtedy, jak na zawołanie, zaświeciła się lampa i zaszumiał telewizor. – No to mamy już prąd. W takim razie stara królowa idzie smażyć naleśniki. – Mama podniosła się z kanapy. – Mogę liczyć na mały koncert w kuchni czy wolicie oglądać dobranockę? Chyba jeszcze się nie skończyła. – E tam. – Malwinka wyłączyła telewizor. – Nasza bajka jest o wiele lepsza. I po chwili swoim piskliwym głosikiem śpiewała w kuchni: „Były raz sobie cztery słonie, każdy kokardę miał na ogonie”. Na nogach miała szpilki mamy i przytupywała sobie do rytmu. Mateuszek walił drewnianą łyżką w stary rondel. Wił się przy tym i potrząsał głową jak prawdziwy perkusista. A stara królowa smażyła naleśniki i smarowała je dżemem. Tylko telewizor stał w kącie obrażony, że nikt nie zwraca na niego uwagi.

Źródło: Renata Piątkowska, „Twardy orzech do zgryzienia”, Wydawnictwo Debit, Bielsko-Biała

 

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat opowiadania. Zadaje pytania: Kto był bohaterem opowiadania? Dlaczego dzieci nie mogły grać na komputerze i oglądać telewizji? Jakie uczucia wywołała informacja o braku prądu? Jaki pomysł miała mama na spędzenie wieczoru? Czy tworzenie bajki sprawiło dzieciom radość? Dlaczego tak sądzicie? Czy można spędzić dzień bez telewizora i komputera?. Dziecko odpowiada na pytania. Przypomina zasady mądrego korzystania z komputera i telewizora.  Kart pracy 4 str. 10–11 Zabawa ruchowa:  Ciepło – zimno – szukanie ukrytych przedmiotów zgodnie z poleceniami. Słowo ciepło oznacza dobry kierunek szukania, zimno – niewłaściwy

ZADANIE 3. Bajka   „Nie taki prąd straszny”

https://www.youtube.com/watch?v=LmpLrMs44VQ

 

WTOREK 28.04.2020 r.

 

ZADANIE 1. Ćwiczenia dla dzieci – prawidłowa postawa (proponujemy codziennie z dziećmi ćwiczyć, bo sprawne ciało i dotleniony umysł to podstawa dla prawidłowego rozwoju i zachęta do pracy umysłowej).

https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8

ZADANIE 2. Grające patyczki – zabawy rytmiczne.

Rodzic daje dziecku po 2 drewniane łyżki do liczenia, sam wystukuje na patykach proste, krótkie rytmy, które dziecko powtarza na zasadzie echa.

Zakodowany rytm – odczytywanie rytmów. Rodzic przeprowadza z dzieckiem rozmowę, której konkluzją jest spostrzeżenie, że niektóre dźwięki są krótkie, a niektóre dłuższe. Następnie układa z patyczków prosty schemat rytmiczny i ustala, że pionowe patyczki to krótkie dźwięki, a poziome – dłuższe. Rytmy powinny być krótkie i nieskomplikowane.

Przykłady krótkich schematów rytmicznych:

  1. I I — I I —
  2. — I I —

Przykład dłuższego schematu rytmicznego:

  1. I I — I I — I I I I —

 

ZADANIE 2. Prawda czy fałsz? – ocenianie zgodności wypowiedzi z faktami na podstawie zdobytej wiedzy. Dziecko bierze do ręki warzywo i owoc.

Warzywo w górę – Fałsz, owoc w górę – Prawda

Przykładowe zdania:

Stokrotka jest niebieska. F

Grzyby na polu rosną. FJaskółka zjada żaby. F

W piaskownicy chodzą kraby. F

Na gruszy rosną gruszki. P

Mama z mąki robi kluski. P

Sól jest bardzo słodka. F

Bocian może pić ze spodka. F

Sosna zawsze jest zielona. P

Woda w morzu jest słona. P

Pociąg jedzie po szynach. P

W orkiestrze gra drużyna. F

Węgiel jest czarny. P

Krowa daje mleko. P

Wisła nie jest rzeką. F

Słońce tylko latem świeci. F

Samolot w kosmos leci. F

Pingwiny to ptaki. P

W doniczkach rosną buraki. F

Wieloryb jest ssakiem. P

Nietoperz jest ptakiem. F

Suczka urodziła kotka. F

Grzebień jest do czesania. P

Lodówka jest do prania. F

Wawel jest w Krakowie. P

Czapkę nosi się na głowie. P

Trójkąt ma trzy boki. P

Karzeł jest wysoki. F

Lizaki są na patyku. P

Kwiaty rosną w wazoniku. F

Mąka jest czarna. F

W kłosach są ziarna. P

Na nogach się nosi buty. P

Dzień tygodnia to jest luty. F

Jeż pod ziemią żyje. F

Muszka się ogonem myje. F

Na skrzypcach się smykiem gra. P

Wiosna jest zawsze wiosną. P

Sosna pachnie sosną. P

Kaczka trzy nogi ma. F

 

ZADANIE 3. Krótki film do obejrzenia 5 niesamowitych wynalazków, stworzonych przez dzieci!

https://www.youtube.com/watch?v=x-_DDLchUt8

A teraz spróbujcie pomyśleć do końca tygodnia i wymyślcie coś sami, może coś wam przyjdzie do głowy. Jak się uda to zróbcie zdjęcie i wrzućcie na Facebooka grupy

Bajka  „Wynalazek”

https://www.youtube.com/watch?v=ESsbWBjG0Gc

 

ŚRODA 29.04.2020 r.

 

ZADANIE 1. Doświadczenie. Co rozpuszcza się w wodzie?- zabawy badawcze

Rodzic z dzieckiem przygotowuje do doświadczenia.

Naczynie z solą

Naczynie z olejem

Naczynie z cukrem

Naczynie  z kaszą

Naczynie z kostkami lodu

Naczynie z grochem

Dziecko ma swoją miseczkę z wodą i łyżeczkę, rodzic proponuje połączyć jeden składnik z wodą i sprawdzić czy jest rozpuszczalny w wodzie.

Rodzic podaje dziecku kolejną miseczkę z wodą, a dziecko wsypuje kolejny składnik. Czynność dziecko powtarza tyle razy ile jest składników.

Po zakończeniu doświadczenia dziecko wyciąga wnioski i wspólnie z rodzicem dzieli na przedmioty rozpuszczalne w wodzie i nierozpuszczalne.

 

ZADANIE 2. Ile brakuje, ile muszę oddać?- zabawa matematyczna

Dziecko dostaje od rodzica 15 klamerek, rodzic proponuje różne zadania, a dziecko przelicza na materiale konkretnym i podaje właściwe rozwiązania.

Zadania:

Chcę mieć 10 klamerek. Mam 4. Ile klamerek mi brakuje?

Chcę mieć 7 klamerek. Mam 3. Ile klamerek mi brakuje?

Chcę mieć 5 klamerek. Mam 10. Ile klamerek muszę oddać?

Chcę mieć 12 klamerek. Mam 7. Ile klamerek mi brakuje?

Chcę mieć 8 klamerek. Mam 12. Ile klamerek muszę oddać?

Mam 4 klamerki. Jeśli dokupię 4, to ile będę mieć razem?

Chcę mieć 10 klamerek, 5 już mam, ile mi brakuje?

Miałem 10 klamerek, 2 klamerki mama mi zabrała, ile zostało mi klamerek?

Tata dostał 2 klamerki, mama dostała 3, a ja dostałem 4. Ile mamy razem?

Miałem 12 klamerek 7 klamerek mi zginęło. Ile zostało mi klamerek?

Po zakończeniu zadania pamiętaj rodzicu o POCHWALENIU swojego dziecka

 

ZADANIE 3. Białe kwiaty z rolki papieru – praca plastyczna

https://www.youtube.com/watch?v=FpvIOpciq2Y

 

CZWARTEK 30.04.2020 r.

 

ZADANIE 1. W którym zbiorze jest więcej, mniej lub tyle samo elementów? – porównywanie liczb z użyciem znaków „<”, „>”, „=”.

Rodzic rozkłada na dywanie dwie pętle, pod którymi umieszcza cyfry, np. 17 oraz 10. Zadaniem dziecka jest umieszczenie w pętlach odpowiedniej liczby klocków zgodnie ze wskazaną liczbą oraz wstawienie odpowiedniego znaku pomiędzy cyframi. Dziecko czyta zapis: 17 jest więcej niż 10. Następnie rodzic umieszcza pod pętlami dwie liczby 17. Dziecko wstawia liczmany oraz znak między cyframi. Czyta zapis: 17 jest równe 17. Następne zadanie dotyczy nierówności. Pod pętlami rodzic układa liczby 5 i 17. Dziecko wstawia w pętle odpowiednią liczbę liczmanów oraz umieszczają właściwy znak między liczbami, na koniec czyta zapis: 5 jest mniej niż 17. Utrwalenie pisania poznanych cyfr.

ZADANIE 2. Zagadki – układanie i rozwiązywanie zagadek słownych.

Rodzic zakłada  dziecku opaskę na głowę i przypina do niej obrazek. Dziecko nie widzi swojego obrazka. Zadaniem dziecka  jest odgadnięcie nazwy obrazka poprzez zadawanie pytań, na które rodzic może odpowiedzieć tylko Tak lub Nie.

Wersja II. Rodzic opowiada o przedmiocie przedstawionym na opasce, opisując jego cechy, ale nie podaje nazwy. Dziecko  zastanawia się, o jaki przedmiot chodzi, podaje rozwiązanie.

ZADANIE 3. Doświadczenia z magnesami – zabawa badawcza

Przystawianie jednego magnesu do drugiego, obserwacja zachowania magnesów, wyciąganie wniosków: magnesy przyciągają się lub odpychają . Dziecko sprawdza jakie przedmioty przyciągane są przez magnesy (na stole gromadzimy małe przedmioty wykonane z różnych materiałów), na  karton odkłada te których magnes nie przyciąga. Wspólne wyciąganie wniosków: magnes przyciąga spinacze, zszywki, agrafki – przedmioty metalowe; magnes nie przyciąga rzeczy drewnianych, szklanych, plastikowych, papierowych.

„Czy magnes potrafi przyciągać przez papier?”- dziecko wrzuca do kartonika spinacze, przesuwa magnes pod kartonem. Obserwują, że spinacze przesuwają się w kartonie pod wpływem ruchu magnesu.

Spróbujemy teraz odpowiedzieć na pytanie, czy inne przedmioty mogą działać podobnie jak magnes ?  

Badamy balon –  dziecko pociera balon o dywan. Sprawdzamy czy będzie przyciągał pocięte drobne kawałki papieru, czy przyciąga spinacze. Zaobserwowane wnioski przez dziecko: balon przyciąga kawałki papieru, gdyż na jego powierzchni zgromadziły się ładunki elektryczne.

Grzebień – pocieramy o dywan lub o wełniany sweter. Sprawdzamy czy przyciąga pocięte kawałki papieru, czy przyciąga spinacze. Zaobserwowane wnioski przez dziecko: grzebień przyciąga kawałki papieru, gdyż przez pocieranie na jego powierzchni pojawiły się ładunki elektryczne.

Wniosek: Różne przedmioty możemy naelektryzować poprzez pocieranie, gromadzą się na nich ładunki elektryczne które przyciągają kawałki papieru, ale nie przyciągają rzeczy metalowych.

 

 Propozycja działań dla Rodziców dzieci z grup Tygryski i Kubusie

z języka angielskiego

„Mali odkrywcy”

 

W tym tygodniu proponuję powtórzenie słownictwa i zwrotów, których uczyliśmy się w kwietniu:

ZWIERZĘTA – ANIMALS:

  • a lion (lew),
  • an elephant (słoń),
  • a zebra,
  • a giraffe (żyrafa),
  • a hippo (hipopotam),
  • a monkey (małpa),
  • a parrot (papuga),
  • a gorilla (goryl),
  • a snake (wąż),
  • a crocodile (krokodyl).

WIELKANOC – EASTER:

  • Easter egg (pisanka),
  • a basket (koszyczek),
  • Easter bunny (zajączek wielkanocny),
  • a bird (ptaszek),
  • chocolate egg (jako czekoladowe),
  • a chick (kurczaczek),
  • a lamb (baranek),
  • a flower (kwiatek).

POGODA – THE WEATHER:

  • How’s the weather today? – Jaka jest dzisiaj pogoda?
  • Let’s look outside! – Wyjrzyjmy na zewnątrz!
  • It’s sunny. – Jest słonecznie.
  • It’s rainy. – Jest deszczowo.
  • It’s cloudy. – Jest pochmurno.
  • It’s snowy. – Jest śnieżnie./Pada śnieg.

PRZYRODA – THE NATURE:

  • a flower – kwiat
  • a tree – drzewo
  • sky – niebo
  • a cloud – chmura
  • sun – słońce
  • mountains – góry
  • a river – rzeka
  • birds – ptaki
  • butterflies – motyle
  • bees – pszczoły.

Proszę nie zapominać również o powtarzaniu nazw kolorów:

  • red (czerwony),
  • green (zielony),
  • yellow (żółty),
  • blue (niebieski),
  • orange (pomarańczowy),
  • purple (fioletowy),
  • black (czarny),
  • white (biały),
  • pink (różowy),
  • gray (szary),
  • brown (brązowy).

Kiedy powtórzą już Państwo słówka i zwroty, proponuję zabawę z piosenką „Yes, I can!”. Znajdą ją Państwo w linku poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=_Ir0Mc6Qilo

W tej piosence powtarzamy nazwy czynności, np. clap, fly, stamp, climb, run, itp. Piosenka zawiera napisy, co ułatwi Państwu zabawę z dzieckiem.

A teraz czas na koło fortuny i zabawę „Move your body”! Dzieci kręcą kołem, losując czynność, którą muszą wykonać. Oto krótka ściąga:

  • Sit down and stand up. – Usiądź i wstań.
  • Dance– Zatańcz.
  • Turn around. – Odwróć się/Obróć się dookoła.
  • Touch your foot. – Dotknij stopy.
  • Touch your nose. – Dotknij nosa.
  • Clap your hands. – Klaśnij w dłonie.
  • Jump 5 times. – Podskocz 5 razy.
  • Stamp your feet. – Tupnij nogami.

Podczas kręcenia kołem Rodzic jest niezbędny do odczytania czynności. Proszę nie tłumaczyć Dziecku, co ona oznacza. Dziecko powinno pokazać bez najmniejszego problemu, co oznacza dana czynność. Link do tej gry poniżej:

https://wordwall.net/resource/912418/angielski/move-your-body

Nieco bardziej rozbudowane koło fortuny znajdą Państwo tu:

https://wordwall.net/resource/1247558/angielski/lets-move

Na koniec propozycja zabawy na platformie quizlet.com, na której znajdują się podstawowe słówka związane z kursem „Discover with Dex 2”, którego bohaterem jest uroczy dinozaur Dex. Dzieci przypomną sobie, jak mają na imię główni bohaterowie, poćwiczą liczby i kolory. Przedostatni link poprowadzi Państwa do słownictwa związanego z pogodą. Ostatni link powtarza nazwy dzikich zwierząt. Gorąco Państwa zachęcam do wspólnej zabawy!

https://quizlet.com/pl/448422728/hello-dex-flash-cards/

https://quizlet.com/pl/448438631/hello-dex-flash-cards/

https://quizlet.com/pl/448435862/welcome-flash-cards/

https://quizlet.com/pl/448592245/4-discover-wild-animals-flash-cards/

Aby mieć pewność prawidłowej wymowy słówek, zachęcam do skorzystania z internetowego słownika:

https://www.diki.pl/

Przy każdym słowie znajduje się głośnik, który uruchamia wymowę.

 

Propozycja działań dla Rodziców dzieci

z grup Tygryski i Kubusie

z religii

 

Zmartwychwstały Jezus jest z nami i spotykamy Go na Mszy świętej.

Katecheza interaktywna:

https://view.genial.ly/5e9c9c07b65e370dac84a630/interactive-image-zmartwychwstaly-jezus-jest-z-nami-i-spotykamy-go-na-mszy-swietej-przedszkole?fbclid=IwAR2PDvFRQbdB9fG3MjQtUYI44BmUm8MxdGoPZn3tWDq7o1AVB2fyhM6ete4

Dlaczego niedzielne spotkanie z Panem Jezusem jest tak ważne? Posłuchajcie:

https://www.youtube.com/watch?v=hJWumUxqZr8

Brat Franciszek. Przebieg mszy świętej – film dla dzieci:

https://www.youtube.com/watch?v=ldhO_QArFio

Puzzle:

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/wielkanoc/223589-msza-%C5%9Bwi%C4%99ta