2020_05_04
Autor: Admin Dodano [ 2018-09-03 23:43:40 ]

Propozycje działań dla Rodziców dzieci

z grup Tygryski i Kubusie

na okres 04-08.05.2020 r.

„Tajemnice komputerów i robotów”

 

Karty Pracy 4 dla Pięciolatków str. 3-7; dla Sześciolatków str. 3-9

 

PONIEDZIAŁEK  04.05.20

ZADANIE 1.

Jarzynowa gimnastyka – zabawa ruchowa wg pokazu

https://www.youtube.com/watch?v=oD_4YBKMKFs

ZADANIE 2.   

Multimedia – rozwiązywanie zagadek o urządzeniach elektronicznych.

Rodzic czyta zagadki, dziecko podaje rozwiązania.

Włącz go, a wnet ci pokaże

Bajki, filmy, mnóstwo zdarzeń.

Taka jego jest robota –

Bawić cię… gdy masz pilota. (telewizor)

 

Papierowa, pełna wieści,

Których setki w sobie mieści.

Ma też wersję w internecie.

O czym mowa? O… (gazecie)

 

Dziś powszechne urządzenia,

Kiedyś nie do pomyślenia

Żeby ludzie z wielkiej dali,

 Przez coś z sobą rozmawiali. (telefon)

 

 Gra piosenki, czasem gada,

Czasem bajki opowiada.

 Możesz słuchać, gdy ma rację,

Lub po prostu zmienić stację. (radio)

 

Gdy to, co masz w komputerze,

 Chcesz zobaczyć na papierze,

Ona chętnie ci pomoże,

Czarno-biało lub w kolorze. (drukarka)

 

Rodzic pyta dziecko, co to jest urządzenie multimedialne i do czego służy. Wspólnie wyjaśnia, iż multimedia stanowią połączenie kilku różnych form przekazu informacji: tekstów, dźwięku, obrazów, ruchu, filmu, a służą do przekazywania informacji między ludźmi. Pyta jakie jeszcze urządzenia zna dziecko (np. tablety, komórki) Jak mądrze korzystać z technologii? Przypomina również o czasopismach, które są zaliczane do mediów drukowanych. W „Kartach pracy” 4 s.3 dziecko patrzy na zdjęcia i opowiada, jak dzieci i ich rodzice korzystają z różnych mediów, np. słuchają audiobooków przez słuchawki, kupują bilety do kina przez telefon, rozmawiają przez komunikator, czytają czasopisma, bawią się przy programie telewizyjnym. Dzieci stawiają znak „+” przy sytuacjach, które im się przydarzyły, a znak „–” przy sytuacjach, z którymi się nie zetknęły. Następnie rysują w pustym okienku jeszcze inny sposób, w jaki korzystają z mediów.

 

ZADANIE 3.

Mój kolega komputer – słuchanie wiersza Stanisława Karaszewskiego.

Mój kolega komputer

Mam komputer supernowy

Z monitorem kolorowym,

Klawiaturą, stacją dysków

I malutką, zwinną myszką!

 Mój komputer, mój komputer,

On jest super, super, super!

On najlepszym jest kolegą,

Nie potrzeba mi innego!

Och! Ach! Och! Ach!

To najlepszy kumpel w grach!

 Nagle! – rety! Co się dzieje!

W komputerze coś szaleje,

Wirus groźny niesłychanie

Pożarł program, połknął pamięć!

Wirus popsuł mi komputer,

Już komputer nie jest super!

 Ale za to mam dobrego,

 Mam kolegę prawdziwego!

 Och! Ach! Och! Ach!

To najlepszy kumpel w grach!

 

Rozmowa na temat treści wiersza: O czym był wiersz? Kto opowiada w wierszu o swoim komputerze? Jak wyglądał komputer chłopca? Co jest potrzebne, aby korzystać z komputera? Czym był dla chłopca komputer? Dlaczego nazwał go najlepszym kolegą? Co się stało, gdy komputer się zepsuł? Czy komputer może zastąpić prawdziwego kolegę? Lepiej mieć superkomputer, czy prawdziwego przyjaciela?. Dziecko odpowiada na pytania, wskazując, że warto mieć prawdziwych przyjaciół, wymienia zalety wspólnego spędzania czasu, wzajemnej pomocy.

Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. Filmik dla dzieci:

https://www.youtube.com/watch?v=imLz4TTZ3iw&list=RDCMUC_gdoWFF8JOwgTOIamwEMCw&index=5

 

WTOREK  05.05.20

 

ZADANIE 1. Układ taneczny: przywitanie i rozgrzewka

https://www.youtube.com/watch?v=l78D-0TKWBM&list=PLvRA6-xFsv_I27UOH7NfLiXOYOZbLCZDK

 

ZADANIE 2. Żaba – wprowadzenie wielkiej i małej litery „ż”.

Rodzic zaprasza dziecko do uważnego wysłuchania opowiadania pt. „Żaba” Renaty Piątkowskiej.

Jak ja lubię żaby, zwłaszcza nieduże, zielone, z żółtymi brzuszkami. Jedna taka mieszkała u dziadka w ogrodzie. Najczęściej siedziała w cieniu pod krzakiem, kumkała sobie, łapała muchy i wytrzeszczała oczy. Czasami taplała się w kałuży, w której było więcej błota niż wody, ale żabie wcale to nie przeszkadzało. Nazwałem ją Mundzia, bo nic innego do niej nie pasowało. Bardzo chciałem, żeby Mundzia przychodziła do mnie, jak zawołam: „kum, kum”, ale ona w ogóle mnie nie słuchała. Nie chciała też podawać łapy i ciągle uciekała, gdy próbowałem powozić ją autkiem. A ja nie mogłem jej złapać, bo Mundzia była zielona, śliska i sprytna. Wreszcie wpadłem na świetny pomysł. Znalazłem nieduży kamyk i kawałek sznurka. Żaba, nie podejrzewając niczego, kumkała sobie pod krzakiem – tam ją dopadłem i przywiązałem jej do pleców kamyk. Był na tyle ciężki, że nie mogła już tak szybko przede mną uciekać. Wyglądała bardzo śmiesznie, jakby miała na grzbiecie plecak. Byłem z siebie niezwykle zadowolony. – Do jutra, Mundziu! – zawołałem i pobiegłem do domu, bo zrobiło się późno. Oczywiście opowiedziałem o wszystkim dziadkowi i zdziwiłem się, że wcale mnie nie pochwalił. Powiedział tylko: – Idź już spać, wnusiu, a o żabie porozmawiamy jutro. Jednak następnego dnia wcale nie miałem ochoty na rozmowy. Obudziłem się bardzo wcześnie, bo było mi okropnie niewygodnie. Coś było nie tak, ale nie wiedziałem co. Leżałem na brzuchu i czułem się tak, jakby na plecach usiadł mi słoń. Dopiero gdy z trudem wstałem, zobaczyłem, że do pleców mam przywiązany spory kamień. Od sznurka bolały mnie ramiona, ale nie mogłem rozwiązać węzła i pozbyć się ciężaru. – Dziadku! Dziadku! – zawołałem. – Pomóż mi! Zdejmij to ze mnie! – Dlaczego? – zdziwił się dziadek, który pojawił się w drzwiach mojego pokoju. – Przecież to świetny pomysł. Z takim kamieniem na plecach nigdzie mi nie uciekniesz. Wtedy wszystko zrozumiałem. Chodziło o Mundzię. – Zdejmę ci go za chwilę – obiecał dziadek – bo teraz pewnie spieszysz się do ogrodu. Ktoś tam na ciebie czeka. Prawda? – Tak, ale… – Pobiegłem za dziadkiem, który wcale nie chciał słuchać tego, co miałem mu do powiedzenia. Kamień okropnie uwierał mnie w plecy, gdy szukałem Mundzi. Wreszcie znalazłem ją pod krzakiem. Nie wyglądała najlepiej. Szybko rozwiązałem sznurek i wyrzuciłem kamyk za płot. Polałem żabkę wodą i zaniosłem na brzeg kałuży. Nie chciała kumkać, w błocie też taplała się niemrawo, w końcu schowała się gdzieś w trawie. Wtedy dziadek rozwiązał sznurek i zdjął ze mnie kamień. Z trudem się wyprostowałem, a on wymasował mi plecy i powiedział: – Mam nadzieję, że zapamiętasz sobie tę nauczkę, wnusiu. – Oj, na pewno – jęknąłem. – No, to teraz pora na śniadanie – stwierdził dziadek. Na szczęście o żabie już więcej nie wspomniał. Nie musiał, bo ja i tak nie mogłem przestać o niej myśleć. Bałem się, że obrażona poszła sobie do innego ogrodu. Na szczęście po kilku dniach Mundzia pojawiła się pod krzakiem. Wytrzeszczyła na mnie oczy i powiedziała: – Kum – co zabrzmiało jak „cześć”. – Kum, Mundziu, kum – przywitałem się. – Fajnie, że jesteś, bo wiesz, ja nie chciałem ci zrobić nic złego – przyznałem zawstydzony. – I łapy też nie musisz podawać, jak nie chcesz. Tylko przychodź tu jak dawniej. – Kum, kum – zgodziła się żaba i wlazła do swojej kałuży. – Dziadku, dziadku! Mundzia wróciła! – zawołałem i z radości okręciłem się na pięcie. Nie mogłem tylko pojąć, dlaczego ona woli siedzieć w tym błocisku, zamiast pojeździć sobie moją piękną, czerwoną wyścigówką. Przecież to jest najnowszy model z otwieranymi drzwiami i zapasowym kołem. Wszyscy koledzy mi jej zazdroszczą. Ale jak to wytłumaczyć żabie?

Źródło: Renata Piątkowska, „Piegowate opowiadania”, Wydawnictwo BIS

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat opowiadania, zachęca do własnych wniosków. Przykładowe pytania: Kto jest bohaterem opowiadania? Kim była Mundzia? Gdzie mieszkała żaba? Na jaki pomysł wpadł chłopiec? Jak czuła się żaba? Czy dziadek pochwalił zachowanie wnuczka? Co się stało następnego dnia? Dlaczego dziadek przywiązał kamień chłopcu? Czy znasz przysłowie „Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe”? Czy sprawdziło się ono w tym przypadku? Jak należy traktować zwierzęta? Jak zakończyła się przygoda żabki i chłopca? Co wiesz o żabach?. Następnie dziecko dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazu „żaba” – dzielą go na sylaby, głoski,

Przykładowe wyrazy z głoską „ż”: żółw, żaba, żółty, żarówka, żelazko, żołnierz, żubr, żyrafa, żmija, żonkil, żaglówka, żuk, żurek.

Karty Pracy 4 str. 4-5. W „Kartach pracy” dzieci piszą żółte litery palcem po śladzie, a niebieskie – ołówkiem, następnie nazywają obrazki i wklejają pod każdym literę, którą rozpoczyna się jego nazwa – „z” lub „ż”.

ZADANIE 3. Skacząca żabka z orgiami. Rodzice pomagają dzieciom zrobić żabkę.

https://www.youtube.com/watch?v=2hEtWuWQiso

 

ŚRODA 6.05.20

 

ZADANIE 1. Rozwiązanie zagadki:

Gdy klawisz naciśniesz, okienko rozbłyśnie. I nim chwila minie, jesteś w małym kinie. (Telewizor)

Telewizor – słuchanie wiersza Stanisława Grochowiaka.

 Z telewizorem trzeba rozważnie,

 Wybierać to, co naprawdę uczy.

 Albo to, co śmieszy.

Masz bowiem w sobie własny ekran: wyobraźnię,

I ją to właśnie uczyń

 Czarodziejką zwykłych rzeczy.

 Dzbanek na stole, co światłami pryska,

 Autobus w deszczu, lśniący niby okoń,

Smuga, którą zwełnia na niebie odrzutowiec…

To są również filmy, dziwne widowiska,

 Naciesz nimi oko,

 Innym to opowiedz.

Jedni cię obśmieją: „Sam widziałem… eee tam”,

 Inni się zadziwią: „On chyba poeta”.

 A tyś po prostu fajny jest chłopaczek,

 Co lubi trochę mądrzej

 Niż inni popatrzeć.

Rodzic  pyta dziecko:

  • O czym był wiersz?
  • Do kogo były kierowane słowa wiersza?
  • Jakiej rady udziela autor wiersza?
  • Przed czym ostrzega? (przed nadmiernym oglądaniem telewizji)
  • Co to jest wyobraźnia? (zdolność do przywoływania i tworzenia w myślach obrazów, wyobrażeń)
  • Czy telewizja może zastąpić wyobraźnię?
  • Jak należy traktować telewizję? (rozsądnie, nie wolno pozwolić, aby zawładnęła naszymi myślami i uczuciami).

ZADANIE 2. Maszt telewizyjny – rozmowa na temat anteny telewizyjnej, jej budowy.

Rodzic  wspólnie z dzieckiem wyjaśnia, co to jest maszt telewizyjny i do czego służy. Wyjaśnia, iż maszt to antena do przekazywania sygnałów telewizyjnych lub radiowych do odbiorników naziemnych, jej wysokość wynosi ok. 200 m. Dziecko konstruuje maszt z klocków o różnych sposobach łączenia. Rodzic przypomina o zasadach wznoszenia budowli trójwymiarowych, zachowaniu równowagi – szersza podstawa, większe klocki na dole, mniejsze na górze.

Literowa telewizja – czytanie wyrazów jedno-, dwu- i trzysylabowych

W „Kartach pracy” dzieci rysują maszt telewizyjny po śladzie, czytają wyrazy z góry na dół, od najkrótszych do najdłuższych. W każdej grupie wklejają odpowiedni wyraz, opowiadają, z czym kojarzą się im te nazwy. Ćwiczenie 4 s.6.

Co lubią oglądać dzieci? – dobieranie ilustracji do zdań.

W „Kartach pracy” dzieci czytają zdania samodzielnie, lub z pomocą rodzica. Dobierają właściwe ilustracje i naklejają na ekranach tabletów. Po zakończonym zadaniu dokonują oceny swojej pracy, otaczając pętlą odpowiednią buzię na marginesie. Ćwiczenie 4 s. 7.

ZADANIE 3. „Moja ulubiona bajka” – wykonaj ilustrację do swojej ulubionej bajki telewizyjnej dowolną techniką

 

CZWARTEK  07.05.20

 

ZADANIE 1. „Necio – Fajnie w Internecie” – piosenka dla dzieci i bajka „Mój przyjaciel Necio” 

Proszę posłuchajcie piosenki na temat bezpieczeństwa

https://www.youtube.com/watch?v=4UCzLYDhqtU

BAJKA

http://necio.pl/video/bajka-m%C3%B3j-przyjaciel-necio

Korzystając z serwisu Necio.pl, dzieci dowiedzą się:

  • czym jest Internet,
  • jak komunikować się z innymi,
  • jak używać poczty e-mail,
  • jak wybierać bezpieczne strony www.

Dzieci poznają także Sieciaki (bohaterów serwisu Sieciaki.pl) – dzieciaki, które potrafią bezpiecznie i efektywnie korzystać z sieci oraz Sieciuchy – postacie budzące wstręt i odrazę, uosabiające internetowe zagrożenia. Serwis pozwala na opanowanie umiejętności posługiwania się myszką i klawiaturą. Rodzice, odkrywając wspólnie z dzieckiem wirtualny świat, dowiedzą się, jak zadbać o bezpieczeństwo swoich pociech.

Po obejrzeniu filmu zadaniem rodzica jest porozmawiać z dzieckiem o Internecie i jego funkcjach.

ZADANIE 2. „Drzewa”- masażyki

Drzewom we włosy dmucha wiatr, (dmuchamy we włosy)
A deszczyk kropi: kap, kap, kap! (delikatnie pukamy palcami w plecy)
Leci listek, leci przez świat, (wodzimy opuszkami palców po plecach)
gdzieś tam, na ziemię cicho spadł. (lekko naciskamy jedno miejsce)
Leci drugi, leci trzeci! (wędrujemy opuszkami palców dwa razy)
Biegną zbierać listki dzieci. (uderzamy piąstkami w plecy)
No, a potem wszystkie liście, (szybko stukamy wszystkimi palcami)
układają w piękne kiście. (głaszczemy po plecach)

ZADANIE 3.  Rakieta kosmiczna – praca plastyczna

https://www.youtube.com/watch?v=-Qj8IU-rlRs

 

PIĄTEK   08.05.20

 

ZADANIE 1.  „Kręta droga” – zabawa ruchowa

Ułóżcie w domu ze sznurka (wstążki/szalików) krętą drogę po całym pokoju albo nawet mieszkaniu. Im droga bardziej kręta i urozmaicona (np. pod stołem, pod krzesłem), tym więcej zabawy. Zadaniem dzieci jest iść śladem sznurka.

„Roboty”

Pobawcie się z rodzicami. Przy akompaniamencie wybranej przez rodzica muzyki poruszajcie się kanciastymi ruchami, naśladują poruszanie się robotów. Na pauzę w muzyce dzieci kłaniają się sobie, zginając ciało w pół – w takiej pozycji pozostają w bezruchu, aż do ponownego usłyszenia muzyki. Możecie wykorzystać którąś z poznanych piosenek o robotach.

ZADANIE 2.   „W mieście robotów” – opowiadanie i rozmowa na jego temat.

Rodzic czyta dziecku opowiadanie, a następnie zadaje do niego pytania.

W dalekiej krainie, za siedmioma górami, za ośmioma morzami znajdowało się miasto robotów. Miasto pełne było przeróżnych robotów, które żyły w nim już od bardzo dawna. Wszystkie roboty, aby mogły prawidłowo i sprawnie poruszać się, potrzebowały smaru. Roboty żyły w zgodzie, szanowały się i pomagały sobie w potrzebie. Nikomu niczego nie brakowało. Roboty potrafiły poradzić sobie z każdym problemem. Pewnego dnia ten ład został zburzony przez stworzenia nazywane przez roboty magnesami. Przyciągały one wszystko, co spotkały na swojej drodze, niszcząc przy tym miasto robotów. Roboty były zrozpaczone, ale postanowiły, że same wszystko odbudują. Mimo smutku i żalu zorganizowały zebranie, na którym obmyśliły plan odbudowy krainy. Roboty zaplanowały wszystko od początku. Odbudowały pocztę, kino, aptekę, dworzec, sklepy i restauracje. Na obrzeżach miasta roboty zbudowały swoje domki. Dzięki pracowitości i wytrwałości udało się im odbudować miasto. Zbudowały również centrum dowodzenia miastem, dzięki któremu mogły obserwować, czy nie zbliża się do niego zagrożenie, aby już nigdy więcej nie dopuścić do ataku Magnesów. Roboty postanowiły także wykonać osłonę antymagnesową, jednak nie wiedziały, który materiał nadawałby się do tego najlepiej. Testowały wszystko, dopóki nie odnalazły idealnego tworzywa, które uchroni je przed magnesami. Od tej pory roboty żyły w spokoju.

Pytania do tekstu:

Jak poruszają się roboty?

Czego potrzebowały, aby ruszać się sprawniej?

Czy historia mogła się naprawdę wydarzyć?

Czy istnieją na naszej planecie miasta robotów?

Jakie budynki znajdowały się w mieście po odbudowaniu go na nowo?

ZADANIE 3.  Dla Pięciolatków

 „Przeciwieństwa” –  zabawy matematyczne. Karta pracy nr 4 Pięciolatek

Proszę by dzieci przyjrzały się domom w miasteczku robotów, które znajdują się w Karcie Pracy nr 4, str. 7 ćw1.  Dzieci przeliczają, ile znajduje się tam domów. Rodzic zadaje dzieciom pytania:

  • Który budynek jest najwyższy?
  • Który budynek w mieście jest najniższy?
  • Który dom jest najszerszy?
  • A który najwęższy?

Dzieci starają się odpowiedzieć pełnymi zdaniami: Najwyższym budynkiem w mieście robotów jest…, najszerszym budynkiem jest… Dzieci mogą także porównywać wybudowane przez siebie budynki w mieście robotów określając ich kształty oraz wielkość.

Prosimy także o wykonanie ćw. nr 2 z str. 7

ZADANIE 4. Dla Sześciolatków

Kodowanie to wyzwanie

Pokoloruj pola wg kodu: Karta pracy 4 Sześciolatki str 8

Układanie figur geometrycznych w rzędzie i w kolumnie. Karta Pracy 4 Sześciolatki str.  9

Dorysuj brakujące figury, tak żeby się nie powtarzały –  ćw. 1

Sudoku – ćw. 2

 

 Propozycja działań dla Rodziców dzieci z grup Tygryski i Kubusie

 z języka angielskiego

W tym tygodniu uczymy się następujących słówek:

  • a suit – garnitur, ubranie
  • boots – buty, kozaki
  • a square – kwadrat
  • a circle – koło
  • a triangle – trójkąt
  • a rectangle – prostokąt
  • a heart – serce
  • a star – gwiazda
  • shapes – kształty
  • big and strong – duży i silny
  • eyes – oczy
  • a nose – nos
  • a mouth – usta
  • hands – dłonie
  • feet – stopy

Żeby przećwiczyć słownictwo, proponuję Państwu zabawną piosenkę pt. „Square Robot”, którą znajdą Państwo w linku poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=8fhg7vpTWG0

Podczas śpiewania tej piosenki (tekst jest na ekranie) zachęcam do pokazywania części ciała i naśladowania tańca robota.

Czas na piosenkę o kształtach „Shape friends”. Link poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=q4FAhOfcEs8

Podczas śpiewania tej piosenki zachęcam do rysowania w powietrzu, na plecach Rodzica, na dywanie, stopą, dłonią, itp. Różnych kształtów, o których mowa w piosence. Tekst do niej znajduje się na ekranie.

A teraz czas na zabawę ruchową. Proponuję piosenkę „Walking Walking” (tekst jest na ekranie). Gorąco zachęcam do wspólnej zabawy i naśladowania kolorowych ludzików. Link poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=fPMjnlTEZwU&list=PLdkj6XH8GYPSeEe8W0Jq24t8D2NRCYhHm&index=6

Siedząc na dywanie, mogą Państwo pobawić się w zabawę „What’s missing?”. Należy wykonać małe karty obrazkowe, na których narysują Państwo po jednym obrazku – zgodnie z tym, czego się w danym momencie uczymy. W tym wypadku będzie to obrazek butów, dłoni, oczu, nosa, kształtów, itp. Kładą Państwo wszystkie obrazki przed Dzieckiem, powtarzają razem z nim, a następnie proszą , by się odwróciło, mówiąc: Turn around. Dziecko się odwraca, a Rodzic chowa jedną kartę. Zadaniem Dziecka jest odgadnięcie, której karty brakuje. Stosujemy tu pytanie: What’s missing? – Czego brakuje? Proponuję stopniować trudność tej zabawy i chować dwa obrazki, a nawet później trzy.

Na koniec zachęcam do przećwiczenia słówek związanych z kształtami na platformie quizlet.com. Link poniżej:

https://quizlet.com/pl/336444130/shapes-flash-cards/

Aby mieć pewność prawidłowej wymowy słówek, zachęcam do skorzystania z internetowego słownika:

https://www.diki.pl/

Przy każdym słowie znajduje się głośnik, który uruchamia wymowę.

 

 

Propozycja działań dla Rodziców

dzieci z grup Tygryski i Kubusie

 z religii

 

1.Katecheza – Maryja Matką i Królową Polski

Katecheza interaktywna, a w niej: film dla dzieci, piosenki, puzzle, kolorowe ilustracje.

https://view.genial.ly/5ea423cdda73ac0d8be9acbf/social-action-nabozenstwo-majowe-przedszkole?fbclid=IwAR0lVv7I28TkhotnwT8QThqAZS2bhV4_K0u2BpSkI_QL95xxNdKcmEutAyY

Pozdrowienie (Zdrowaś Maryjo…) – Śpiewam rymuję wiarę pojmuję!

https://www.youtube.com/watch?v=3_-Eg9iJaBg

 

2.Katecheza – Zmartwychwstały Jezus jest ze mną

https://view.genial.ly/5ea0b169d407580db9dfe406/interactive-image-jezus-jest-z-nami-klasa-0?fbclid=IwAR2Cjc2EdLvkH9IENYxriejdkoQ-ul6sjWW3Kx-5vZkhhP4fAXC3TOp-aiE