2020_05_11
Autor: Admin Dodano [ 2018-09-03 23:43:40 ]

Propozycje działań dla Rodziców

dzieci z grup Tygryski i Kubusie

na okres 11-15.05.2020 r.

„Książka moim przyjacielem”

 

Karty Pracy 4 dla Pięciolatków str.14 – 19; dla Sześciolatków str. 18-25

 

PONIEDZIAŁEK  11.05.20

ZADANIE 1.   

Rytmiczna rozgrzewka w podskokach Lekcja 1

https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo

Książka – zabawa twórcza.

Dziecko siedzi na dywanie,  zadaniem dziecka jest naśladowanie ruchów książki. Rodzic bierze książkę do rąk i wykonuje nią określone ruchy np. obraca książkę w różnych kierunkach, przewraca strony, wznosi ją go góry, na dół, robi z niej daszek. Dziecko wstaje i naśladuje ruchem całego ciała ruchy książki, np. obracanie książki – dziecko obraca się wokół własnej osi lub turla się na podłodze, odwracanie kartek – rozkładanie i składanie rąk lub wymachy, ruszanie książką do góry na dół – podskok i zeskok na ugięte kolana, daszek – marsz z rękoma nad głową.

ZADANIE 2.    

Baśniowy bal – rozwiązywanie zagadek o postaciach bajkowych

Zwierzę słynne po wsze czasy

Z tego, że nosi obcasy. (Kot w butach)

 

Żona elfa, wcześniej kreta,

Kieszonkowa to kobieta,

Nie większa od naparsteczka.

 A jej imię… (Calineczka)

 

Domek w głodnych buziach znika,

Bo to chatka jest z piernika.

Jej mieszkanka tym się chlubi,

Że ogromnie dzieci lubi. (Baba-Jaga)

 

Nie ma schodów, ni drabiny,

Tylko warkocz zamiast liny

I pod wieżą wąska ścieżka.

Kto na szczycie wieży mieszka? (Roszpunka)

 

Mama kaczka aż się zlękła

Bo skorupka nagle pękła

I pokraka wyszła z jajka.

Czy już wiesz, jaka to bajka? (Brzydkie kaczątko)

 

Przez las ciemny wiedzie ścieżka,

babcia na jej końcu mieszka.

W lesie czeka zwierzę złe.

Kim ja jestem? Ktoś już wie? (Czerwony Kapturek)

 

Ta bezsenność jest paskudna,

miękkość poduch, pierzyn – złudna,

bo mnie wciąż coś w plecy gniecie.

Kim ja jestem? Czy już wiecie? (Księżniczka na ziarnku grochu)

 

ZADANIE 3.    

7 zasad korzystania z książek

https://www.youtube.com/watch?v=BehV1UbZXaE

Po obejrzeniu prezentacji dziecko powtarza jak należy dbać o książki, żeby nie były zniszczone.

6- latki – KP4 s. 18 – 19; 5- latki -KP-4 s 14-15

 

Wtorek 12.05.20

ZADANIE 1.    

Rytmiczna rozgrzewka w podskokach  Lekcja 2

https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU

Koniki – ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy (warg, języka), ćwiczenia ortofoniczne.

Do ćwiczeń rodzic daje dziecku lusterko, aby dziecko samo kontrolowało prawidłowość wykonywania ćwiczeń. Dziecko wykonuje ćwiczenia:

  • parskanie
  • wprawianie ust w drganie
  • gwizdanie parę razy na jednym tonie
  • kląskanie językiem
  • ściąganie warg do „u” i cmokanie

wydawanie komend kierowanych do koników:

  • wio – do ruszania
  • prr – do zatrzymania
  • hetta – w prawo
  • wiśta – w lewo
  • nazad – do tyłu

 powtarzanie dźwięków związanych z poruszaniem się konia:

  • pa-ta-taj
  • człap-człap
  • stuk-puk
  • ihaa, ihaa

ZADANIE 2.    

Posłuchaj  piosenki opowiedz o czym jest piosenka (naucz się na pamięć)

https://www.youtube.com/watch?v=wnJFiwa5a8U – Piosenka o książeczce

Skąd się biorą książki? – omówienie etapów powstawania książki.

Rodzic opowiada historię powstania książki: Najpierw autor musi spisać swoją propozycję wiersza albo opowiadania czy powieści, które powstały w jego głowie. Później wysyła tekst do wydawnictwa albo spotyka się z osobą, która jest wydawcą, aby omówić, czy tekst się podoba. Jeżeli utwór, który wymyślił i napisał autor się spodoba, wydawca decyduje się, aby wydać jego książkę. Wtedy potrzebny jest ilustrator, który wykona ilustracje, i operator DTP, który połączy tekst z ilustracjami na kolejnych stronach. Aby powstała książka, potrzebna jest jeszcze okładka – tym zajmuje się grafik. W redakcji redaktor sprawdza, czy w tekście nie ma żadnego błędu, i kiedy wszystko jest już gotowe, należy wysłać materiały do drukarni. Tam wszystkim zajmie się drukarz. Tak przygotowany materiał trzeba poskładać w całość i skleić lub zszyć. Gotowe książki zostają zapakowane w paczki i są wysłane do księgarni, gdzie wszyscy mogą je kupić, lub biblioteki gdzie można wypożyczyć.

Po zapoznaniu się z etapami powstawania książki dziecko rozwiązuje zagadki:

  • Chodź nie ma zamka ani kluczyka, często otwierasz ją i zamykasz.

           W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści , wierszyków, bajek i opowieści. (książka)

  • Oto zagadka książkowa!
    Dziesięć liter ma to słowo,
    a na końcu jest w nim „teka”.
    Książka tam na Ciebie czeka,
    coraz inna, coraz nowa.(biblioteka)

 

  • Pisze książki i wierszyki, bajki, baśnie i legendy.

           Swoje myśli nam napisze byśmy w książce je znaleźli.  (pisarz)

  • W jego pracy są maszyny, które kartki łączą w całość

           By powstała kolorowa książka nasza, ta jedyna.(wydawca)

  • Ma komputer, ma też kredki kreśli kropki, kółka kreski

           i rysuje nam wspaniałe Krasnoludki duże, małe które w książce oglądamy.(ilustrator)

 

ZADANIE 3. Mini książeczka- praca plastyczna

https://www.youtube.com/watch?v=sXR4OxY2TaI6- latki KP 4 s 20-21 ; 5-latki KP 4 s 16-17

 

Środa 13.05.20

 

ZADANIE 1

 „Gimnastyka z zegarem”

 Przywitanie stóp – dziecko siedzi na dywanie. Podnosi nogi, dotykają się wewnętrznymi stronami stóp (nogi witają się). Marsz wielkoludów – dziecko maszeruje po pokoju, mocno i głośno uderzając stopami o podłogę, udając „wielkoludy”. Na hasło: Obrót zmienia kierunek marszu. Zegar – dziecko siedzi  w siadzie skrzyżnym i wykonuje kolejno: – skłony głowy w bok (w prawo, w lewo), mówiąc jednocześnie „cyk-cyk” (zegar działa); – skłony głowy w przód i w tył, którym towarzyszą słowa „bim-bam” (zegar wybija godziny); – krążenie głową, kilka razy w prawą stronę, następnie w lewą ze słowami „drrrr” (budzik dzwoni). Omiń książkę – zabawa ruchowa z elementem czworakowania. Rodzic rozkłada książki na dywanie. Dziecko czworakuje w taki sposób, aby je ominąć. Wiatraczki – dziecko stoi w lekkim rozkroku. Wyprostowanymi rękami wykonują kolejno obroty: do przodu, do tyłu, naprzemiennie.

ZADANIE 2

Porządek na półce –  układanie w grupy, szeregi, rytmy. Dziecko przygotowuje sobie samodzielnie lub przy pomocy rodzica zestaw różnych kartoników (4 niebieskie prostokąty, 4 żółte kwadraty, 4 zielone prostokąty, 4 czerwone kwadraty).

 Układa kartoniki według wskazówek rodzica:

 – Posegreguj kartoniki ze względu na kolory.

 – Posegreguj kartoniki ze względu na kształt.

 – Ułóż w szeregu na przemian żółte i niebieskie kartoniki.

 – Ułóż w szeregu na przemian kwadrat i prostokąt.

 – Ułóż 2 kwadraty i 2 prostokąty.

 – Ułóż 2 prostokąty, 1 kwadrat, 2 prostokąty.

Zabawa może trwać dłużej w zależności od zainteresowania dziecka.

ZADANIE 3.

Książka – mój przyjaciel – wysłuchanie wiersza i rozmowa na jego temat.

Książka – mój przyjaciel

Wiem, że marzenie niejedno

dzięki książkom się spełni.

Odkrywają przede mną

 wiele pięknych tajemnic.

I gdybym chciał najzwięźlej

– czym jest książka – tłumaczyć,

powiedziałbym najprościej:

„Mądry, wierny przyjaciel”.

                     Jerzy Skokowski

„Jak powstaje książka” Może zrobicie własną książkę? To wyzwanie dla ambitnych!

https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q

Dokończ zdanie –  Dziecko dopowiada zakończenie zdania, nadając mu sens:

 – Lubię książki, bo…

– Kiedy mama/tata mi czyta, to…

– Najbardziej lubię książki…

 – Moja ulubiona książka to…

Rodzic czyta fragment ulubionej książki dziecka.

 

CZWARTEK  14.05.20

ZADANIE 1.

Zgadnij, kim jestem? – zabawa dramowa.

Zadaniem dziecka jest pokazanie ruchem ciała, miną, gestem, zachowaniem, a także głosem wybranej postaci z bajki. Zadaniem rodzica lub rodzeństwa jest odgadnięcie nazwy prezentowanej postaci oraz podanie tytułu bajki z jakiej pochodzi. Do zabawy można wykorzystać rymowankę:

 Aktor    Dzisiaj ważne wydarzenie

              Aktor będzie grał na scenie

              Kogo zagra, w co się wcieli,

              może nas czymś rozweseli? (w tym momencie dziecko demonstruje wybraną postać)

              Gra na scenie – trudna sprawa,

              zagrał świetnie, bijmy brawa.

Anna Przepióra

Źródło: Bożena Forma, Anna Przepióra, „Poznajemy zawody cz. III”, Bliżej przedszkola, Kraków 2016

ZADANIE 2.

„Zakładka do książki” – projektowanie i wykonywanie pracy plastycznej w różnych technikach plastycznych. Przed przystąpieniem do pracy rodzic pokazuje kilka gotowych zakładek (jeżeli posiada, można zobaczyć w Internecie) do książek. Dzieci oglądają zakładki, omawiają ich różnorodność, podkreślają ich użyteczność. Dzieci podejmują samodzielną aktywność. Po skończonej pracy prezentują swoje zakładki np. zdjęcie na fb

Środki dydaktyczne: nożyczki, papier kolorowy, blok techniczny, klej, szablony o różnych kształtach, dziurkacze o różnorodnych wzorach, kredki, mazaki, włóczki, tasiemki

ZADANIE 3.

Rodzic zaprasza do wysłuchania fragmentu opowiadania, które jest skierowane do dzieci przedszkolnych, które niedługo pójdą do pierwszej klasy. Książka wprowadza przedszkolaków w tajemniczy świat szkoły, ułatwia adaptację. Bohaterem jest Jaś, uczeń pierwszej klasy, który lubi swoją szkołę i ma kilku kolegów, z którymi spędza czas. Pewnego razu w bibliotece zaczynają znikać litery. Jaś Pierwszoklasista i połykacz liter

Moim ulubionym miejscem w szkole jest biblioteka – nasza pani bibliotekarka jest super, przeczytała chyba wszystkie książki, bo wie, o czym jest każda lektura! Zawsze poleci mi coś ciekawego do czytania. Pewnego dnia po lekcjach poszedłem do biblioteki i zobaczyłem, że pani Jola jest bardzo zmartwiona. – Dziwne rzeczy się dzieją z książkami – powiedziała, gdy zapytałem, czemu jest smutna. – Jakby ktoś wymazywał z nich litery. Pokazała mi „Koszmarnego Karolka” z pustymi stronami – rzeczywiście, wszystkie litery zniknęły! – Ale jak to możliwe? – Nie mam pojęcia – westchnęła pani Jola. – Wczoraj znalazłam trzy egzemplarze z tyłu za regałami na podłodze, dziś rano leżały tam kolejne dwa. Dziwna sprawa. Dlaczego ktoś wymazuje litery z książek? I kiedy to robi? Zamyślony wróciłem do świetlicy. – Chłopaki, jest sprawa do wyjaśnienia. – Zagadka? – Tajemnica? – Trzeba przeprowadzić śledztwo. Szybko opowiedziałem im, czego się dowiedziałem w bibliotece. Chłopaki nie mogli uwierzyć. – Bujasz. – Po co ktoś miałby wymazywać litery z kartek książki? – Właśnie to musimy ustalić. Następnego dnia były wywiadówki, po południu w szkole było dużo ludzi i zamieszania. Nikt nie zauważył, gdy bliźniacy wzięli z dyżurki klucz do biblioteki. Drzwi zaskrzypiały cicho, gdy wchodziliśmy. W bibliotece było ciemno, nie chcieliśmy zapalać światła, żeby nie spłoszyć intruza. Schowaliśmy się za biurkiem pani bibliotekarki, skąd mieliśmy widok na drzwi. Przez dłuższą chwilę nic się nie działo. Potem Michał zaczął się kręcić. – Kiedy on przyjdzie? – Skąd mam wiedzieć? – A jak będzie silniejszy od nas? – Przecież nas jest czterech, damy mu radę. – No racja. Dalej nic się nie działo. Nagle coś chrapnęło tuż obok. Zerwaliśmy się przerażeni. Zaspany Piotrek ziewnął i wzruszył ramionami. – No co? Nie wyspałem się dzisiaj, a tu tak cicho, ciemno, ciepło… Siedzieliśmy tak jeszcze chwilę, a czas ciągnął się jak guma do żucia. Nagle usłyszeliśmy jakiś szelest dobiegający zza regałów, z samego końca biblioteki. Podkradliśmy się tam po cichu. Ktoś tam był, szeleścił i mlaskał w ciemności. – Mmmm… Mmmm… Mniam… Na trzy, cztery zapaliliśmy latarki. W kącie siedział bardzo wystraszony, mrużący oczy stwór – wyglądał jak owłosiona piłka, a w rozdziawionej z zaskoczenia paszczy widniały dwa rzędy ostrych białych zębów. Na jednym z nich wisiało czarne kółko. W chudych łapkach dziwne stworzenie trzymało „Baśnie” Andersena otwarte na stronie, która do połowy była pusta. Też byłem zaskoczony, i chyba nie mniej wystraszony niż ten dziwny potwór, ale na szczęście nie byłem tu sam. – Kim jesteś? Co tu robisz? – zapytałem ostro, biorąc się pod boki. – Eee… – stwór nerwowo przełknął ślinę, nie spuszczając z nas wzroku. – Jestem Połykacz Liter. Niedawno się tu przeprowadziłem… – Tu? Do biblioteki? – No tak, to najlepsze miejsce na świecie. Pełno jedzenia… Tyle słodkich samogłosek, wytrawnych spółgłosek i jeszcze te pyszne chrupiące ogonki… – Połykaczowi Liter głośno się odbiło. – Ale to są książki! Jak zjesz wszystkie litery, to nie będziemy mieli czego czytać! – To nie możecie grać w gry na komputerze albo na komórkach? – zdziwił się Połykacz Liter, dłubiąc w zębach. – Po co wam książki? Popatrzyliśmy na siebie zdumieni. Co za pytanie! – Z książek można się dużo nauczyć – powiedział Paweł. – Czytanie jest bardzo przyjemne – dodał Łukasz. – Chcę zostać pisarzem, ale najpierw muszę dużo przeczytać, żeby wiedzieć, o czym pisali inni – dodał Piotrek. – W każdym razie nie zgadzamy się, żebyś zjadał litery z naszych książek, koniec i kropka! – podsumowałem stanowczo. Połykacz Liter popatrzył na nas zasmucony. – To co ja będę jadł? – Możemy przynosić ci kanapki – zaproponował Łukasz. Stworzenie przewróciło oczami. – Przecież powiedziałem, że jestem Połykaczem Liter, a nie kanapek! – A może… – zaczął Paweł. – Owoce, warzywa, nabiał, mięso… odpadają – przerwał mu Połykacz Liter, rozglądając się dokoła – tylko litery, żywię się literami. Przecież nie skażecie na śmierć głodową biednego małego Połykacza? – spojrzał na nas oczami jak kot ze „Shreka”. Westchnęliśmy ciężko. No pewnie, książki książkami, ale gość musi coś jeść. – Wiem! – krzyknął nagle Łukasz. – Jesz po prostu litery, tak? Nie muszą to być litery z książek. Byle były litery? – No taa, przecież mówiłem – odparł niewyraźnie Połykacz Liter, ruszając szczękami. Zabrałem mu Andersena, zanim zdążył zjeść następną stronę. – Słuchajcie – gorączkował się Łukasz. – Mam świetny pomysł! Będziemy mu przynosić stare gazety i gazetki reklamowe! – Doskonały plan! – pokiwali głowami chłopcy. – Pasuje Ci? – spytałem Połykacza Liter. – Pewnie, byle dużo i często. – Ale obiecujesz, że nie będziesz już zjadał liter z książek? – No jak umowa, to umowa! – nadął się Połykacz Liter. Od tej pory codziennie przynosimy mu starą prasę i reklamowe gazetki. Czyste kartki odnosimy do świetlicy i rysujemy na nich. Pani bibliotekarka odetchnęła z ulgą, bo litery przestały znikać z książek, choć nie powiedzieliśmy jej o Połykaczu Liter, tak na wszelki wypadek. Mogłaby się obawiać, że złamie umowę, bo nadal mieszka w szkole – przeprowadził się do magazynku przy sali gimnastycznej, na szczęście daleko od biblioteki. Kiedyś Michał przyniósł mu stare zeszyty i okazało się, że Połykacz Liter jeszcze nigdy nie próbował ręcznie pisanych liter. Bardzo mu przypadły do gustu, mówi, że czuje w nich głębię smaku – widać, że nigdy nie pił atramentu. Zatem bliźniacy często przynoszą mu swoje dzienniczki, a on wyjada z nich uwagi nauczycieli.

 

Źródło: Dorota Smoleń, – „Jaś Pierwszoklasista i połykacz liter”, Centrum Edukacyjne „Bliżej przedszkola”, Kraków 2013

 

Rodzic pyta: Kto był bohaterem opowiadania? Gdzie dzieje się akcja książki? Jakie zdarzenia miały miejsce w bibliotece? Kto postanawia pomóc pani Joli bibliotekarce i w jaki sposób? Jak zakończyło się śledztwo dzieci? Kto zjadał literki z książek? W jaki sposób dzieci uratowały książki z biblioteki? Co czuł Połykacz Liter, zjadając literki pisane przez ludzi?.

 

PIĄTEK  15.05.20

 

ZADANIE 1.

Rytmiczna rozgrzewka w podskokach  Lekcja 3

https://www.youtube.com/watch?v=ZNYBvHTGP1U

ZADANIE 2.

Zadanie matematyczne kodowanie

Półki w bibliotece – wykonywanie obliczeń, łączenie książki z odpowiednią półką. Rodzic z pomocą dziecka układa na dywanie trzech półek (pasków papieru). Półka z najwyższa  jest na górze, najniższa – na dole. Zadaniem dziecka – bibliotekarza jest ułożenie książek na półkach na górze małe książki, niżej średnie, jeszcze niżej duże. Dzieci dokonują obliczeń z pomocą rodzica. Sumują książki na górnej półce i środkowej, później na środkowej i dolnej i  książki z górnej i dolnej półki. Dziecko nadaje każdej książce numerek, najwyższa półka oznaczona jest literą A, niższa B, najniższa C. Rodzic prosi dziecko o książkę szyfrem np. A 3 tzn. książka z najwyższej półki z numerem 3. Zabawa trwa dopóki się nie znudzi dla dziecka.

ZADANIE 3.

W bibliotece

Kilka bajek o bibliotece dla przybliżenia tematu:

W bibliotece – bajka dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=7TJtWPGdwSM

Pomysłowy wnuczek. Biblioteka

https://www.youtube.com/watch?v=6D08tHNz2Ms

 „Koledzy z podwórka” O tym jak miasto zyskało bibliotekę

https://www.youtube.com/watch?v=VcUrCJjv3PY

 

Propozycje działań dla Rodziców dzieci z grup Tygryski i Kubusie

z języka angielskiego

Ten tydzień dedykujemy książce, dlatego zapraszam Państwa do obejrzenia świetnego filmiku, który przedstawia krótką bajeczkę pt. „The Little Red Hen”. Link poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=lH_rV2LcoGk

Oto ważne słownictwo, które pojawia się w filmiku;

  • a red hen – czerwona kurka
  • a pig – świnka
  • a cow – krówka
  • a dog – piesek
  • flowers – kwiatki
  • the sun – słoneczko
  • a grain of wheat – ziarenko pszenicy
  • bread – chlebek
  • a mill – młyn
  • a wheelbarrow – taczka
  • exhausted – wyczerpany
  • excited – podekscytowany
  • flour – mąka
  • dough – ciasto
  • salt – sól
  • yeast – drożdże
  • an oven – piekarnik

Zachęcam do naśladowania czynności, które zostały ukazane w bajeczce:

plant the wheat – posadzić ziarenko

cut the wheat – zebrać plony/skosić pszenicę

push the wheelbarrow – pchać taczkę

mix the flour with salt and yeast – wymieszać mąkę z solą i drożdżami

bake the bread – upiec chlebek

eat the bread – zjeść chlebek

 

I shall do it myself – Zrobię to sama. Kurka była bardzo samodzielna, choć za każdym razem prosiła o pomoc inne zwierzątka.

If you work hard together as a team, then you can all enjoy the rewards! – Jeśli ciężko pracujesz w drużynie, możesz się później cieszyć nagrodami! – Nie uprzedzając Dziecku morału bajeczki, proszę zachęcić, by samo opowiedziało, dlaczego kurka nie podzieliła się chlebkiem ze zwierzątkami.

Zachęcam Państwa do obejrzenia tego filmiku kilka razy, starając się nie tłumaczyć Dziecku na język polski. Można zadawać Dziecku pytania pomocnicze: Kto mieszka na farmie?, Co zrobiła kurka? Dlaczego sama zjadła chlebek?, itp.

A teraz czas na zabawę ruchową z piosenką. Na pewno Dzieci ją dobrze znają! Zachęcam do wspólnego śpiewania i naśladowania czynności. Link poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=l4WNrvVjiTw&list=PLdkj6XH8GYPSeEe8W0Jq24t8D2NRCYhHm&index=2

Zapraszam do obejrzenia szalenie ciekawych zajęć wraz z angielskiebajanie.pl:

https://www.facebook.com/angielskiebajanie/videos/174015203822121/

Świnka jest chora i idzie do lekarza. Mam nadzieję, że spodoba się Państwu sposób przedstawienia tej historii.

Na koniec proponuję grę, która uczy słówek z kategorii zwierzęta. Niektóre zwierzaki będą dla Dzieci zaskoczeniem! Link poniżej:

https://www.lulek.tv/gry/darmowe/angielskie-slowka-288

Aby mieć pewność prawidłowej wymowy słówek, zachęcam do skorzystania z internetowego słownika:

https://www.diki.pl/

Przy każdym słowie znajduje się głośnik, który uruchamia wymowę.

 

Propozycje działań dla Rodziców dzieci z grup Tygryski i Kubusie

z religii

 

„Dobry Pasterz” – katecheza interaktywna

Zapraszam dzieci do ulepienia owieczki z plasteliny (szczegóły w filmiku). Mam nadzieję, że bajka  i piosenki  sprawią również dużo radości.

https://view.genial.ly/5eaf3492eacf4c0d67175fba/interactive-image-dobry-pasterz?fbclid=IwAR2Ok7SwIbwbb9k9s9M3keZ7F9IpSUBU0A7ehu5cGnS2JPNDnhZXypPpYlI

„Znaki religijne w mojej rodzinie”  – katecheza interaktywna (utrwalenie wiadomości)

Pobawimy się w detektywów i poszukamy znaków religijnych w naszych domach  Powodzenia!

https://view.genial.ly/5ea0040d075c7c0dc0d97d66/interactive-image-znaki-religijne-przedszkole?fbclid=IwAR0Fd_kL5duAhEbUEftYBOlMzQa7OjmLRv4XoKYXKX0IkdFQLidE3d4bXKU