2020_05_18
Autor: Admin Dodano [ 2018-09-03 23:43:40 ]

Propozycje działań dla Rodziców dzieci z grup

 Tygryski i Kubusie

na okres 18-22.05.2020 r.

„Wielkie talenty, ciekawe zawody”

 

Karty Pracy 4 dla Pięciolatków str.20-25 i 62,70;

dla Sześciolatków str. 26-33

 

PONIEDZIAŁEK  18.05.20

ZADANIE 1.„Fryzjer”- zabawa dydaktyczna

Dziecko wypowiada się na temat własnych doświadczeń związanych z wizytą u fryzjera. Mówi, kim jest fryzjer, na czym polega jego praca. Rodzic pokazuje dziecku różne akcesoria (np.: grzebień, szampon, młotek, szczotkę do czesania, nożyczki, metr krawiecki, kubek),   zadaniem dziecka jest określić, czy fryzjer używa ich do wykonywania swoich czynności. Zadaniem dziecka jest zrobienie pięknej fryzury rodzicowi lub odwrotnie rodzic robi fryzurę dziecku.

ZADANIE 2. „ Kto to taki?” –  zagadki słowne

Zadaniem dziecka jest wysłuchanie zagadki, odpowiedzieć na zadane pytanie i przeczytać co to za zawód.

Rodzic po zagadce naciska pauzę, żeby dziecko mogło odpowiedzieć na pytanie i przeczytać odpowiedz.

https://www.youtube.com/watch?v=hjDKoBQYr7U

ZADANIE 3. „Bajkowa fryzura” – zabawa twórcza.

Rodzic rysuje na kartce z bloku kontur twarzy. Dziecko składa kawałek ręcznika papierowego na  pół i do środka wkłada grzebień tak, aby ząbki dotykały zgięcia ręcznika. Zgięcie delikatnie macza w farbie tak, aby zamoczyć tylko wąski brzeg. Prowadząc grzebień, rysuje włosy począwszy od narysowanego konturu twarzy i następnie zmienia ręcznik na grzebieniu i kolor farby. Ważne, aby cały czas podczas malowania cały brzeg grzebienia z ząbkami dotykał kartki.

Potrzebne rzeczy: arkusze papieru, mazaki, grzebienie, farby płynne lub rozwodnione, ręcznik jednorazowy lub skrawki tkanin.

6 – latki                                   5 – latki

KP4 str. 26-27                         KP4 str. 20

 

WTOREK 19.05.2020 r.

 

ZADANIE 1. „U krawcowej” – zabawa logopedyczna

Rodzic czyta opowiadanie i pokazuje ćwiczenia buzi, a dziecko je powtarza.

Pan Języczek postanowił uszyć sobie nowe ubranie. Chciał wyglądać pięknie… Ale niestety: nie potrafił szyć! (robimy smutną minę). Na szczęście przypomniał sobie: od czego mamy krawca! (uśmiechamy się szeroko, pokazując zęby). Złożył więc wizytę pani krawcowej. Krawcowa wzięła miarę (kilkakrotnie dotykamy językiem prawego kącika ust, lewego kącika, potem górnej wargi, dolnej wargi). Zrobiła wykrój (językiem wysuniętym z buzi rysujemy w powietrzu koła). Następnie zaczęła ciąć nożyczkami materiał (na przemian rozciągamy wargi w uśmiechu i układamy je w „dzióbek”). Wreszcie zasiadła do maszyny do szycia. Maszyna turkotała (wymawiamy: „tur, tur, tur…”). Igła rytmicznie wkuwała się w materiał, zostawiając na nim równe szwy (dotykamy czubkiem języka wszystkich zębów po kolei). Strój pana Języczka był już gotowy. Pan Języczek włożył rękawy marynarki (wypychamy językiem lewy i prawy policzek), następnie ubrał nogawki spodni (wypychamy językiem dolną wargę z lewej i prawej strony). Przejrzał się w lustrze (przeglądamy się w lusterku). Robił różne miny do lustra, raz poważne, raz też wesołe (robimy minki). Uznał, że wygląda bardzo dobrze w nowym ubraniu (uśmiechamy się i kiwamy głową z aprobatą). Pięknie podziękował pani krawcowej i zapłacił (wyciągamy język z buzi przesuwając nim od podniebienia przez górne zęby i górną wargę). Dumny maszerował ulicami miasta (wymawiamy „tup, tup, tup…” trzymając język wysoko na wałku dziąsłowym).

ZADANIE 2. „W pracowni krawcowej”

Rodzic przygotowuje: naparstek, nici, nożyczki, centymetr,  dużą igłę, agrafkę, mydło, żelazko materiał. Rodzic wypowiada głoskami wyrazy, a zadaniem dziecka jest odnaleźć wśród rozłożonych przedmiotów te, których nazwę wypowiada: n-o-ż-y-cz-k-i, c-e-n-t-y-m-e-t-r, ż-e-l-a-z-k-o, i-g-ł-a.  Dziecko jak rozpozna dany przedmiot opowiada do czego służy i jaka osoba go używa np. nożyczkami można wycinać, ciąć; centymetrem mierzyć, żelazkiem prasować. Dzieci na podstawie zgromadzonych przedmiotów wnioskują, kto pracuje takimi narzędziami. KRAWCOWA

Dziecko bierze centymetr i mierzy jakiś przedmiot np. książkę, zeszyt lub swojego misia i podaje wymiary rodzicowi.

ZADANIE 3. 

Kto potrafi tak jak ja? – zabawa z elementem równowagi.

Dzieci próbują utrzymać równowagę podczas naśladowania czynności demonstrowanych przez rodzica:

Drogi rodzicu woreczek może być np. ryżu lub kaszy

– rysowanie na podłodze kółek palcami stóp,

– stanie na jednej nodze jak bocian,

– podnoszenie kolana i przekładanie pod nim woreczka,                         

– stanie na jednej nodze i próby klaśnięcia nad głową,

– chodzenie z woreczkiem na głowie,

– chodzenie z woreczkiem na stopie,

– obracanie się dookoła i stanie na jednej nodze,

– stanie na jednej nodze i klaskanie nad głową,

– chodzenie z zamkniętymi oczami w przód, a następnie w tył.

6 – latki                            5 – latki

KP4 str.28-29                KP4 str. 21

 

ŚRODA 20.05.2020 r.

 

ZADANIE 1.

Rodzic przekazuje dziecku informacje na temat istnienia różnych grup zawodów różniących się środowiskiem pracy i jej specyfiką, wykorzystywanymi narzędziami, typowymi czynnościami. Dzieli zawody na pięć grup:

  1. zawody, w których człowiek pracuje z przyrodą i dla przyrody
  2. zawody techniczne, w których głównym, przedmiotem pracy są obiekty techniczne (maszyny, mechanizmy i urządzenia)
  3. zawody, w których ludzie pracują w bezpośrednim kontakcie z innymi ludźmi, zajmują się wychowaniem, edukacją, obsługą klienta, obsługą medyczną itp.
  4. zawody związane z opracowaniem dokumentów, biurowością, pracą z tekstami, gdzie przedmiotem pracy są także liczby oraz informacje
  5. zawody artystyczne, związane z twórczością muzyczną, literacką, aktorsko-sceniczną itp.

Dziecko odczytuje samo lub z pomocą rodzica wytłuszczone wyrazy i określa czym zajmuje się taka osoba. Następnie dziecko zastanawia się, do jakiej grupy należy dany zawód np. botanik pracuje z przyrodą, bo zajmuje się roślinami, kierowca to zawód techniczny, bo używa pojazdu, lekarz to zawód oparty na pracy z ludźmi, bo bada i leczy pacjentów.

LEŚNIK   KIEROWCA  BOTANIK  PILOT  NAUCZYCIEL  SPRZEDAWCA  KSIĘGOWA  INFORMATYK  PIOSENKARKA  AKTOR  MALARZ  LEKARZ  BOTANIK

 

ZADANIE 2. „Kalambury”

Z podanych zawodów rodzic wybiera jeden i pokazuje dziecku bez używania słów. Zadaniem dziecka jest odgadnąć co to jest za zawód. Następnie dziecko wybiera i stara się jak najlepiej naprowadzić rodzica tak, aby rodzic mógł odgadnąć pokazywany zawód.

KIEROWCA    NAUCZYCIEL     LEKARZ   PIOSENKARKA    MALARZ 

 

ZADANIE 3. „Polecenia”
Dziecko porusza się w rytm muzyki. Podczas przerwy w muzyce wykonuje polecenie rodzica.

  • dotknij czegoś drewnianego,
  • zaklaszcz 5 razy,
  • stań na jednej nodze
  • wymień 5 zawodów
  • zaśpiewaj piosenkę
  • powiedz wierszyk
  • wymień 6 kolorów
  • podziel na sylaby wyrazy DOM KROWA ATRAMENT

 6 – latki                            5 – latki

KP4 str.30-31               KP4 str. 22

 

CZWARTEK  21.05.2020 r.

 

ZADANIE 1.  „Rozsypanka”

Zadaniem dziecka jest właściwe ustalenie drogi powstawania książki poprzez przeczytanie w odpowiedniej kolejności wyrazów.

 AUTOR – PISARZ,  POMYSŁ,  PISANIE KSIĄŻKI,  RĘKOPIS, WYDAWNICTWO, ILUSTRATOR,  DRUKARNIA,  KSIĘGARNIA, CZYTELNIK,

Rodzic pyta dziecko  jakie zna rodzaje książek. Jakie są ulubione bajki dziecka, może jedną z nich opowiedzieć.

ZADANIE 2.  „Korona czytelnika”

Przed rozpoczęciem zabawy należy zabezpieczyć książki przed ewentualnymi urazami np. obłożyć w matowy, sztywny papier o nie jednolitej fakturze i zakleić dokoła taśmą. Dziecko otrzymuje książkę, którą kładzie na głowę i stara się utrzymać ją w tej pozycji podczas gdy rodzic wydaje kolejno polecenia:

obracamy się,

tańczymy,

chodzimy bokiem,

kucamy,

chodzimy w tył

chodzimy do przodu

Jeżeli dziecku książka spadła z głowy zastyga w bezruchu czekając aż rodzic położy mu książkę z powrotem na głowie. Zabawę powtarzamy kilka razy.

ZADANIE 3. „Gimnastyka fajna sprawa”

Dziecko wspólnie z rodzicami wybiera się na wycieczkę do zoo i ćwiczy według podanej instrukcji.

https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8

6 – latki                            5 – latki

KP4 str.32-33              KP4 str. 23

 

PIĄTEK 22.05.20

 

Kodowanie to wyzwanie. Zgadnij co to?

Podczas tej zabawy rodzic ma na kartce w kratkę rysunek na przykład domek, kwadrat lub drzewo. Ważne, aby to była prosta ilustracja składająca się z figur geometrycznych. Zadaniem rodzica jest wydanie odpowiednich komend wypowiadając je na głos w taki sposób, aby dziecko wykonując te komendy rysowało rysunek podobny do tego z  kartki rodzica. Osoby biorące udział w zabawie nie powinny widzieć swoich kartek. Gdy  rodzic skończy wydawać komendy, dziecko próbuje odgadnąć co przedstawia rysunek.

Zadanie 1.

Wysłuchanie wiersza J. Tuwima „Wszyscy dla wszystkich”

Murarz domy buduje,
Krawiec szyje ubrania,
Ale gdzieżby co uszył,
Gdyby nie miał mieszkania?

A i murarz by przecie
Na robotę nie ruszył,
Gdyby krawiec mu spodni
I fartucha nie uszył.

Piekarz musi mieć buty,
Więc do szewca iść trzeba,
No, a gdyby nie piekarz,
Toby szewc nie miał chleba.

Tak dla wspólnej korzyści
I dla dobra wspólnego
Wszyscy muszą pracować,
Mój maleńki kolego.

Rozmowa na temat wiersza:

  • Jakie zawody były wymienione w wierszu.
  • Co robi murarz, krawiec, piekarz, szewc.
  • Próba odpowiedzi na pytanie, który zawód jest najważniejszy.
  • Podkreślenie wagi wszystkich profesji.

Zadanie 2.

„Wielki turniej o zawodach” –rozwiązywanie zagadek

  • Gdy komputer się zawiesi, zatnie lub zepsuje, ten pan szybko go naprawi i zaprogramuje. (informatyk)
  • Jest ktoś, kto potrafi pisać piękne zdania i tworzyć z nich książki lub opowiadania. (pisarz)
  • W białym fartuchu ze słuchawkami. Zajmuje się fachowo chorymi zwierzętami. (weterynarz)
  • Na plaży lub basenie wszystkich obserwuje. Bezpieczeństwa w wodzie uważnie pilnuje. (ratownik)
  • Zawód bardzo popularny, marzy o nim każdy chłopak. Lecz, niektórzy tylko mogą całe życie piłkę kopać. (piłkarz)
  • Gdy miejski autobus przejeżdża ulicą, możesz go zobaczyć – jest za kierownicą. (kierowca)
  • Chcąc pięknie wyglądać, panowie i panie, szyją sobie u niej, na miarę ubranie. (krawcowa)
  • Przyjeżdżają szybko, stawiają drabinę. Zawsze dzielnie walczą z pożarem i dymem. (strażacy)
  • Przez cały rok ciężko pod ziemią pracuje. Na początku grudnia Barbórkę świętuje. (górnik)
  • Świeżutkie pieczywo w sklepie jest od rana. Jak myślisz, kto w nocy piecze je dla nas? (piekarz)
  • Miły pan lub pani za ladą w aptece, sprzedaje ludziom leki na receptę. (aptekarz)
  • Spotkasz go w niezwykłym miejscu, gdzie jest scena i kurtyna. Gdy podniosą ją do góry, on swój występ już zaczyna. (aktor)
  • Z pomocą nożyczek, szczotki i grzebienia, wygląd naszych włosów czaruje i zmienia. (fryzjer)
  • Chodzi z dużą torbą, trudne ma zadanie Zajmuje się co dzień listów doręczaniem. (listonosz)
  • Gdy wejdziesz do sklepu, ta miła osoba, spyta, co chcesz kupić i wszystko ci poda. (sprzedawca)
  • Gdy na skrzyżowaniu światła się zepsują, w białych rękawiczkach ruchem aut kierują. (policjanci)

Zadanie 3.

Zabawa ruchowa twórcza „Zawody” – dziecko porusza się po pokoju przy muzyce. W przerwie rodzic wymienia nazwę zawodu – dziecko naśladuje czynności wykonywane w tym zawodzie.

Masażyk „Co robią różni ludzie?” –  Dziecko zwrócone plecami do rodzica. Rodzic wykonuje na  plecach dziecka różne ruchy odpowiednio do treści wierszyka.

Stolorz młotkiem stuka (stukanie jedną lub dwiema rękami zaciśniętymi w pięść)

Lekarz w plecy puka (delikatne pukanie palcami)

Kucharz w garnku miesza (koliste ruchy płaską dłonią lub pięścią)

Praczka pranie wiesza (delikatne szczypanie)

Rolnik grabi siano („grabienie” palcami obu rąk w góry na dół)

Muzyk gra co rano (naśladowanie ruchów pianisty)

I ja też pracuję (wskazywanie na siebie)

Obrazek maluję (dowolne kreślenie palcami na plecach )

Praca plastyczna – technika dowolna „Kim chciałbym zostać w przyszłości?” – dzieci rysują kim chciałyby zostać w przyszłości.

 

Propozycje działań dla Rodziców dzieci z grup Kubusie i Tygryski

z języka angielskiego

Ten tydzień dedykujemy zawodom, dlatego zapraszam Państwa do obejrzenia świetnego filmiku, link poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=ckKQclquAXU

Oto ważne słownictwo i ważne zwroty, które pojawia się w filmiku;

  • What do you do? – Czym się zajmujesz?
  • a teacher – nauczyciel
  • a doctor – lekarz
  • a dentist – dentysta
  • a carpenter – stolarz
  • a pilot – pilot

Zachęcam do naśladowania czynności, które zostały pokazane w filmiku:

Say your ABC – powiedz alfabet

Listen to your heartbeat – posłuchaj bicia serca

Brush your teeth – myj zęby

Bang your hammer – uderzaj młotkiem

Fly a big plane – lataj wielkim samolotem

A teraz czas na zabawę ruchową z piosenką. Na pewno Dzieci ją dobrze znają! Zachęcam do wspólnego śpiewania i naśladowania czynności. Link poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=l4WNrvVjiTw&list=PLdkj6XH8GYPSeEe8W0Jq24t8D2NRCYhHm&index=2

Czy lubicie kolorować? Mam dla Państwa kilka kolorowanek online przedstawiających zawody. Linki poniżej:

https://www.kolorowankionline.net/strazak

https://www.kolorowankionline.net/u-lekarza

https://www.kolorowankionline.net/nasza-nauczycielka

https://www.kolorowankionline.net/ogrodnik-i-narzedzia

Strażak to a fireman albo a firefighter, a ogrodnik to a gardener.

A teraz kolejny filmik ze sporą dawką słownictwa. Nowe zawody znajdą Państwo pod linkiem:

https://www.youtube.com/watch?v=hOPTCYxlVLE

Na koniec proponuję grę, która pomaga utrwalać kolory w języku angielskim. Kolorowa ruletka w linku poniżej:

https://wordwall.net/pl/resource/1027568/angielski/kolory

Aby mieć pewność prawidłowej wymowy słówek, zachęcam do skorzystania z internetowego słownika:

https://www.diki.pl/

Przy każdym słowie znajduje się głośnik, który uruchamia wymowę.

 

Propozycje działań dla Rodziców dzieci z grup Kubusie i Tygryski

z religii

 

„Pan Jezus wstępuje do nieba” – katecheza interaktywna

https://view.genial.ly/5eb0246e49966b0d12b24a22/presentation-pan-jezus-wstepuje-do-nieba?fbclid=IwAR2zyb_Bz7SJm4jDn9Hx7f8JtDoUojlJ5uarkiSa2EneysApu16gbEv5YT4

„Wyjątkowe urodziny – 100 lat Jana Pawła II” – okolicznościowa katecheza interaktywna

https://view.genial.ly/5eb3efb9d4d59a0d61ff878a/presentation-jan-pawel-ii-przedszkole?fbclid=IwAR15NCMXt7HknMGSWY8wtqd1uzGIwVm2RvwXHh7yb8YHLdx8K3MVIGjxEyk