2020_06_01
Autor: Admin Dodano [ 2018-09-03 23:43:40 ]

Propozycje działań dla Rodziców dzieci

z grup Tygryski i Kubusie

na okres 01-05.06.2020 r.

„Małe i duże rodziny w akcji”

 

Karty Pracy 4:

dla Pięciolatków str.32-35 i 64

dla Sześciolatków str. 42-49 i 87

 

PONIEDZIAŁEK  01.06.20

Zadanie1

  • Żabi skok w przód i w bok – zabawa skoczna.
  • Dziecko zakłada na siebie coś zielonego i udaje żabkę. Na hasło rodzica:
  • Rech, rech, rech, kum, kum, kum, już w jeziorze żabi tłum! dzieci – żabki żabimi skokami poruszają się.
  • Na hasło : Kum, kum, kum, rech, rech, rech, żabki śpią, zapadł zmierzch! dzieci – żabki zasypiają

Zadanie2

„Rodzina” – praca plastyczna. Rodzic prosi dziecko o narysowanie rodziny, tak by ująć wszystkich jej członków, wybraną dowolną techniką. Po narysowaniu rodzic rozmawia z dzieckiem zadając pytania co to jest rodzina? Najlepiej, by dziecko opowiedziało swój obrazek, kto się na nim znajduję, co robi, kim jest.

W wolnym i dogodnym czasie wyjście na lody lub na spacer do lasu świętowanie DNIA DZIECKA

Zadanie 3

Piosenka o rodzinie.

Zachęcam do posłuchania i porozmawiania z dzieckiem. O czym jest treść tej piosenki. Co robią

poszczególni członkowie rodziny.

https://www.youtube.com/watch?v=dxKA0073O34

Lub

https://www.youtube.com/watch?v=OpRTsApxNX0

 

WTOREK 02.06.20

ZADANIE 1.

Gimnastyka w domu

https://www.youtube.com/watch?v=ufXXXnQ1hiM

ZADANIE 2.

Dla zdrowego naskórka maseczka z ogórka – zapoznanie z drukowaną literą „ó”, „Ó”, (sześciolatki)

Rodzic zaprasza dziecko do rozwiązania zagadki smakowej. Przy zamkniętych oczach podaje mu do spróbowania ogórek, dziecko odgaduje co zjadło. Jaki jest ogórek(ciemnozielony twardy, podłużny, smaczny, zdrowy, gruntowy…). Można pokazać dziecku ogórka kiszonego, konserwowanego, sałatkę z ogórków itp. Dziecko bierze do ręki ogórek i próbuje podać rymy do słowa „ogórek”. Jeżeli same nie potrafi wymyślić słowa rymującego się, mogą powtórzyć za rodzicem. Przykłady słów: chórek, córek, czwórek, garniturek, kangurek, kapturek, kocurek, komórek, kosturek, mazurek, mundurek, murek, nurek, pagórek, pazurek, piórek, płetwonurek, podpórek, sznurek, Turek, wiórek, żurek.

Następnie rodzic zaprasza do zrobienia maseczki dla mamy. Na stoliku przed dzieckiem rozkłada składniki – tarty ogórek, jogurt i sok z cytryny.

Podaje przepis na maseczkę: 1 tarty ogórek, 2 łyżki jogurtu, 1 łyżka soku z cytryny. Wszystko wymieszać w maseczce i jest gotowa. Mamy siadają na krzesełkach, dziecko osłania jej ubranie ręcznikiem, a następne nakłada maseczkę na twarz delikatnie, starannie, omijając okolice oczu. Maseczka powinna pozostać na twarzy kilka chwil. Maseczkę za pomocą płatków kosmetycznych dziecko zmywa z twarzy mamy. Mamy opowiadają, jakie mają wrażenia po takiej naturalnej kuracji.

Rodzic na kartce pisze wyraz ogórek i rozmawia z dzieckiem, że na początku jest litera „o”, a w środku jest litera „o” z kreseczką. W języku polskim mamy dwie litery  „u” otwarte i   „ó” zamknięte.  Kiedy należy je napisać – tego dzieci będą uczyć się w szkole. Można z dzieckiem wykonać  KP4 s. 44, (sześciolatki)

Zadanie dla Pięciolatków KP 4 str. 32

Zwierzęta domowe i ich właściciele – zabawa edukacyjna z kartą pracy.

Dzieci nazywają zwierzęta i opowiadają, w jaki sposób należy się nimi opiekować. Następnie łączą właścicieli i przedmioty potrzebne do opieki z odpowiednim zwierzęciem. Na koniec otaczają pętlą zwierzę, które zostało bez właściciela.

ZADANIE 3   

Smacznie, zdrowo – ogórkowo – zapoznanie z pisaną literą „ó”. Rodzic zaprasza dzieci do zabawy w literkowe kanapki, gdzie głównym bohaterem będzie ogórek (przed zajęciami dziecko powinno umyć ręce). Pokazuje, jak można zrobić kanapki z „ó”. Układa ogórek na deseczce do krojenia, prowadząc nóż lekko po skosie, odkrawa plasterek, kładzie go na kanapce i pyta dziecko, czy przypomina „ó”. Dziecko odpowiada, że zielona skórka ma kształt „ó”, ale brakuje kreseczki. Kreseczkę rodzic odcina z gałązki szczypiorku i układa na kanapce. Tak powstała literkowa, ogórkowa kanapka z „ó”. Dziecko samodzielnie przygotowuje kanapki wg własnej wyobraźni z przygotowanych przez rodzica produktów.

Można wykonać KP4 s. 45 (sześciolatki)

Zadanie dla pięciolatków

Kocham moją rodzinę, bo… – zabawa słowna techniką niedokończonych zdań.

Rodzic wypowiada początki zdań dotyczące rodziny, np. Kocham moich rodziców, bo…      

Kocham moich dziadków, bo…         

Lubię mój dom, dlatego że…            

Pomagam rodzicom w…

Moja babcia jest najlepsza w…

Mój dziadek lubi robić…

Zadaniem dziecka jest dokończenie zdań w dowolny sposób, zgodnie z przeżywanymi emocjami.

 

ŚRODA 03.06.20

ZADANIE 1.

„Rodzina miesięcy” – utrwalenie miesięcy

https://www.youtube.com/watch?v=mUXa5Hg_QzI

ZADANIE 2.

Wymarzony dom – praca konstrukcyjna. Zbuduj z klocków dom twoich marzeń lub narysuj, albo namaluj farbami taki dom.

lub

Zrób zdjęcie swojej rodziny ze śmiesznymi minami i można wrzucić na stronę fb grupy

Obejrzyj z rodzicami album ze zdjęciami kiedy byłeś/łaś mały/a.

ZADANIE 3.

Żabi skok w przód i w bok – zabawa z kodowaniem

Dziecko stoi prosto na podłodze. Rodzic kładzie na podłodze np. poduszkę  (imitacja kamienia). Dziecko wykonuje polecenia rodzica: zrób 1 skok w prawo, 2 skoki  prosto, 5 skoków do góry, 3 skoki w tył, 2 skoki przód itp. Rodzic obserwując sytuację ma doprowadzić dziecko – żabkę do „kamienia”.

 

 

CZWARTEK 04.06.20

ZADANIE 1.

Zabawa ruchowa do piosenki „Praczki”

https://www.youtube.com/watch?v=35ztvWERAQ0&list=PLbRzTYeyj4CYFzv7lBE2KnqG8rutRhDzZ&index=2

ZADANIE 2.

Portret Reksika – słuchanie opowiadania I. Landau połączone z rozmową kierowaną.

Rodzic czyta opowiadanie:

Pewnego dnia mama z Iwonką wyszły na spacer. Po drodze, jak zwykle, mijały bardzo dziwny sklep. Nazywał się antykwariat i sprzedawano tam różne stare rzeczy. Iwonka popatrzyła na wystawę i zobaczyła coś absolutnie wspaniałego. To był obrazek. Prawdziwy portrecik namalowany przez prawdziwego malarza. A na portreciku był piesek. Takiej uroczej, mądrej i miłej mordki nie miał żaden ze znajomych piesków Iwonki. Owszem, Goliat cioci Ani był prześliczny, Ramzesik cioci Marysi był cudowny, Kora cioci Basi była wspaniała, ale ten piesek z obrazka był… Nie, Iwonka nie umiała określić, co ją w nim tak zachwyciło. I dlaczego wydaje jej się, że go dobrze zna. Czuła jednak, że musi, po prostu musi go mieć. − Mamusiu – powiedziała – popatrz tylko! − Na co? − Na tego pieska. Mama spojrzała najpierw w lewo, potem w prawo, potem przed siebie, a potem za siebie. − Nie widzę tutaj żadnego psa! − Mamusiu, jak to? Przecież tu jest! Na obrazku! Jaki cudowny! No tak. Rzeczywiście. Pani Aldona podeszła do wystawy, przyjrzała się portrecikowi i poczuła się jakoś dziwnie. Wydawało jej się, że zna tego pieska i że on chce jej coś powiedzieć. Że o coś ją prosi. Ale to przecież było zupełnie niemożliwe… − No, owszem, ładny zwierzak – zgodziła się z córeczką. – Chodźmy, w parku czeka ciocia Basia z Jacusiem. − Ale mamusiu… − Iwonka nie ruszała się z miejsca. – Chcesz tu zostawić tego pieska? − Nie pieska, tylko portrecik – westchnęła mama – i oczywiście, że go zostawię. A co, mam rozbić szybę i go zabrać? Iwonka spojrzała zaskoczona na mamę. Dorośli czasem mówią dziwne rzeczy. − Mamusiu, przecież to jest sklep. − I co z tego? − W sklepie się kupuje! Maj • Duże i małe rodziny w akcji 129 − To jest bardzo drogi sklep – powiedziała mama. – Ten portrecik pewnie kosztuje dużo pieniędzy. − A skąd wiesz, jeśli nie zapytałaś? Wejdźmy! Mamusiu, tak bardzo cię proszę… Mama kiwnęła głową. No dobrze, zapytać można. Wobec tego obie panie weszły do środka. Pan sprzedawca od razu do nich podszedł i od razu odpowiedział, że obrazek kosztuje tyle i tyle złotych albo tyle i tyle euro, co panie wolą. Mama wolałaby, żeby ten obrazek był tańszy. I żeby ten piesek nie patrzył na nią z taką prośbą w oczach. I żeby jej się nie wydawało, że bez tego obrazka po prostu nie może wyjść ze sklepu. Iwonka czuła to samo. − Mamusiu, niedługo będą moje imieniny – stwierdziła. – Ja niczego już nie chcę, tylko ten obrazek! Powiedz dziadkom i wszystkim, że kupiłaś tego pieska też od nich! I mama, sama się sobie dziwiąc, kupiła obrazek, a potem obie panie przyniosły go do domu. A wieczorem przyszła babcia, zobaczyła pieska i o mało nie usiadła na podłodze… Dobrze, że obok stał fotel. − Aldono! – zawołała. – Na litość boską! Skąd to masz? Przecież to mój Reksik! Znajomy malarz namalował jego portret, kiedy miałam dziesięć lat. W albumie są moje zdjęcia z Reksiem! Nieraz je widziałyście! A potem, podczas przeprowadzki, obrazek zaginął. Bardzo się tym martwiłam… Babcia zdjęła portrecik ze ściany i odwróciła go. Na płótnie był napis: „Mój ukochany Reksik, rok 1960”. Piesek na portreciku szeroko się uśmiechał. Był bardzo zadowolony. Może kiedyś opowie Iwonie, co się z nim działo przez te wszystkie lata, od czasu kiedy wypadł z ciężarówki przewożącej meble dziadków do nowego mieszkania? Może opowie coś o chłopcu, który go znalazł? Teraz portrecik wisi u Iwonki w pokoju i bardzo możliwe, że jej się kiedyś to wszystko przyśni. A jeśli nie, to Iwonka sama ułoży opowiadanie o losach Reksika.

Irena Landau Źródło: I. Landau „Reksik” [w:] „Opowiadania na dobranoc. Polscy pisarze dzieciom”, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2013,

Rodzic po odczytaniu opowiadania wyjaśnia niezrozumiałe słowa i zadaje dziecku pytania: Jaki sklep mijały mama z Iwonką? Co można kupić w antykwariacie? Co szczególnie spodobało się Iwonce? Dlaczego spodobał się Iwonce portret pieska? Dlaczego mama nie chciała na początku kupić portretu? Co czuły mama z Iwonką, patrząc na portret? Z jakiej okazji Iwonka chciała, aby mama kupiła portret? Co zrobiła babcia, gdy zobaczyła portret? Jaką historię opowiedziała babcia o piesku? Jak myślisz, dlaczego piesek na obrazku był zadowolony? Co świadczyło o tym, że babcia bardzo kochała Reksia? W jaki sposób odnosiły się do siebie mama, babcia i Iwonka?. Rodzic zwraca uwagę dzieci, że psa należy traktować jak członka rodziny, a w relacjach rodzinnych należy darzyć się szacunkiem.

ZADANIE 3 

Zabawa paluszkowa z wykorzystaniem rymowanki z kart pracy:

Ten duży to dziadziuś,

A obok – babusia.

Największy to tatuś,

A przy nim mamusia.

A to – dziecinka mała.

Oto rączka cała!

Rodzic i dziecko pokazuje zamkniętą dłoń i kolejno rozwija palce. Na słowa Oto rączka cała! macha otwartą dłonią do dzieci. Dzieci uczą się rymowanki i bawią się paluszkami, naśladując rodzica. Nauczyciel modyfikuje zabawę z rymowanką tak, aby za każdym razem kończący ją gest był inny. W tym celu zmienia ostatni wers rymowanki, np. na: ze wszystkimi tańcowała – okrężny ruch dłoni; w okienko pukała – pukanie zgiętym palcem o drugą dłoń; bajeczek słuchała – zamykanie i otwieranie otwartych dłoni do siebie i od siebie jak otwieranie i zamykanie książki. Dzieci powtarzają wierszyk i rysują po śladzie dłoń i wszystkie palce na kartach pracy.  

Karty Pracy s.46-47 (sześciolatki)

Nie ma jak dom – ćwiczenia graficzne, Karty Pracy s. 87 (sześciolatki)

 

Piątek 05.06.20

ZADANIE 1.

Rodzina owadów – składanki origami.

https://www.youtube.com/watch?v=dewsLpMTvCA   – biedronka

https://www.youtube.com/watch?v=glprCZujOeY   – motyl

https://www.youtube.com/watch?v=gpNJJ1sa0Qo  – pszczoły

ZADANIE 2.

Makaronowe naszyjniki – ćwiczenie małej motoryki. Dziecko tworzy naszyjnik z ułożonego przed nimi różnego rodzaju makaronu, nawlekając go na nitki. Naszyjnik może podarować dowolnemu członkowi rodziny, wymyślając specjalny komplement.

Środki dydaktyczne: makaron w różnych kształtach, nitka.

Lub

„A ja rosnę!” – rozmowa oraz nauka fragmentu wiersza N. Usenko na pamięć.

Był raz sobie w pewnym mieście mały chłopczyk,

który nosił bardzo śmieszne majtki w kratkę.

Lubił samochody, klocki, różne gry i dobranocki.

Rósł i rósł, aż wreszcie został… moim dziadkiem!

Była sobie raz dziewczynka z kucykami.

Była taką roztargnioną, małą gapcią…

Ciągle sobie coś śpiewała, malowała, rysowała.

Rosła, rosła, aż została… moją babcią!

A mój tata był maluchem – budowniczym.

Ciągle stawiał z klocków zamki oraz wieże.

Wyrósł, został architektem, robi projekt za projektem i buduje piękne domy… w komputerze!

Moja mama, gdy malutką dzidzią była, misie wciąż bandażowała i leczyła.

Aż została… kim? Zgadniecie? Panią doktor! Leczy dzieci!

Wszyscy lubią ją, bo jest okropnie miła!

A ja rosnę w dzień i w nocy!

Lubię psy i samochody, umiem skakać i rysować, szybko biegać i jeść lody.

Jeszcze nie wiem, kim zostanę.

Może ktoś mi coś podpowie?

Jak wyrosnę z nowych butów, będę duży i się dowiem!!!

Natalia Usenko Źródło: „Entliczek. Książka 5-latka”, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2017.

 

Rodzic recytuje wiersz. Następnie dziecko odpowiada na pytania: Kim został chłopiec, który nosił śmieszne majtki w kratkę? Kto był gapcią w wierszu? Jaki zawód wykonuje tata budowniczy? Kogo w dzieciństwie leczyła mama chłopca? Co lubi robić chłopiec, który opowiada w wierszu?.

Dziecko powtarza za prowadzącym ostatnią zwrotkę wiersza, raz cicho, raz głośno, wolno, szybko.

ZADANIE 3   

Obowiązki domowe. Rodzice oglądają z dzieckiem filmik i proszą o odpowiedzi w trakcie filmu. Wiersz można nauczyć się na pamięć.

https://www.youtube.com/watch?v=obCuMxrvLpA

 

Propozycja działań dla Rodziców dzieci

z grup Tygryski i Kubusie z języka angielskiego

 

Hello! Good Morning! Dzień dobry 😊

Zachęcam do zaśpiewania piosenki „Head, shoulders, knees and toes” w wersji z przyspieszenim. Link poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=WX8HmogNyCY

A oto tekst do piosenki:

Head, shoulders, knees, and toes, knees and toes.

Head, shoulders, knees, and toes, knees and toes.

And eyes and ears and mouth and nose.

Head, shoulders, knees, and toes, knees and toes.

Let’s try it a little faster!

Head, shoulders, knees, and toes, knees and toes…

Faster?

Head, shoulders, knees, and toes, knees and toes…

Faster?!

Head, shoulders, knees, and toes, knees and toes…

Faster?!?!

Head, shoulders, knees, and toes, knees and toes…

Zachęcam do powtórzenia słownictwa i zwrotów, które pojawiły się w maju:

  • a suit – garnitur, ubranie
  • boots – buty, kozaki
  • a square – kwadrat
  • a circle – koło
  • a triangle – trójkąt
  • a rectangle – prostokąt
  • a heart – serce
  • a star – gwiazda
  • shapes – kształty
  • big and strong – duży i silny
  • eyes – oczy
  • a nose – nos
  • a mouth – usta
  • hands – dłonie
  • feet – stopy
  • a red hen – czerwona kurka
  • a pig – świnka
  • a cow – krówka
  • a dog – piesek
  • flowers – kwiatki
  • the sun – słoneczko
  • a grain of wheat – ziarenko pszenicy
  • bread – chlebek
  • a mill – młyn
  • a wheelbarrow – taczka
  • exhausted – wyczerpany
  • excited – podekscytowany
  • flour – mąka
  • dough – ciasto
  • salt – sól
  • yeast – drożdże
  • an oven – piekarnik
  • plant the wheat – posadzić ziarenko
  • cut the wheat – zebrać plony/skosić pszenicę
  • push the wheelbarrow – pchać taczkę
  • mix the flour with salt and yeast – wymieszać mąkę z solą i drożdżami
  • bake the bread – upiec chlebek
  • eat the bread – zjeść chlebek
  • What do you do? – Czym się zajmujesz?
  • a teacher – nauczyciel
  • a doctor – lekarz
  • a dentist – dentysta
  • a carpenter – stolarz
  • a pilot – pilot
  • Say your ABC – powiedz alfabet
  • Listen to your heartbeat – posłuchaj bicia serca
  • Brush your teeth – myj zęby
  • Bang your hammer – uderzaj młotkiem
  • Fly a big plane – lataj wielkim samolotem
  • Happy mother’s day – wesołego dnia mamy!
  • I’ll clean my room – posprzątam swój pokój.
  • I’ll make my bed – pościelę swoje łóżko.
  • I’ll put my toys away – odłożę zabawki na miejsce.
  • I’ll be good just for you – będę dobry tylko dla ciebie.

Aby mieć pewność prawidłowej wymowy słówek, zachęcam do skorzystania z internetowego słownika:

https://www.diki.pl/

Przy każdym słowie znajduje się głośnik, który uruchamia wymowę.

 

Propozycja działań dla Rodziców dzieci

z grup Tygryski i Kubusie z religii

 

  1. Katecheza pt. „Wyrażam miłość do mojej mamy”

Jedna z naszych katechez poświęcona była Maryi- Mamie Jezusa. Dzisiejsza katecheza będzie o kimś bardzo ważnym. Spróbujcie rozwiązać zagadkę, a dowiecie się o kim mowa J

Zagadka:

Dobra, miła i kochana,

O swe dzieci zatroskana.

To jest nasza ukochana….

 

Katecheza interaktywna:

https://view.genial.ly/5eb5aa59c6ddfc0d172add6a/interactive-content-wyrazam-milosc-dla-mojej-mamy?fbclid=IwAR288EekJ-XWtThppwvmFA3cWB3jyvxAHHlqNbxeL3rbzvxEllHRIb4q_xk

  1. Katecheza pt. „Zesłanie Ducha Świętego”

Jezus obiecał uczniom, że gdy Jego nie będzie już wśród nich, pośle im Ducha Świętego, który będzie im pomagał. Zapraszam na interaktywną katechezę o tym wydarzeniu:

https://view.genial.ly/5ec396b88e243b0d5a33dbac/interactive-image-zeslanie-ducha-swietego-kl0?fbclid=IwAR0oogpaPZ-kYH1Ys7q3Y-Owl8unnJjn3vTlrEAm0aMl_uNOE3roIzS4AH8

Puzzle:

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/196164-zes%C5%82anie-ducha-%C5%9Bwi%C4%99tego

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/sztuka/238805-zes%C5%82%C4%85nie-ducha-%C5%9Bwi%C4%99tego

Kolorowanka:

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/dzien-piecdziesiatnicy?colore=online

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/zejscie-ducha-swietego-w-zielone-swiatki?colore=online