2020_06_08
Autor: Admin Dodano [ 2018-09-03 23:43:40 ]

Propozycje działań dla Rodziców

dzieci z grup Tygryski i Kubusie

na okres 08-12.06.2020r.

„Dzieciaki w ruchu. Sporty letnie”

 

Karty Pracy 4

dla Pięciolatków str.36-41 i 65; dla Sześciolatków str. 50-57 i 88

 

PONIEDZIAŁEK  08.06.20

Zadanie1

Wdech i wydech – ćwiczenia oddechowe. Dziecko głęboko wdycha powietrze nosem, rozkładając ręce na boki i przesuwają je do tyłu. Zatrzymuje powietrze na kilka sekund i wydycha, robiąc skłon, pozwalając przez chwilę zwisać rękom bezwładnie. Ćwiczenie powtarzamy trzy razy.

Inne ćwiczenie: głośne mówienie i pokazywanie:

Głowa, ramiona, kolana, pięty, kolana, pięty, kolana, pięty

Głowa, ramiona, kolana, pięty, oczy, uszy, usta, nos.

Próbujemy mówić coraz szybciej.

 

Zadanie2

Dla sześciolatków – Nasz wolny czas – pogadanka, „Karty pracy”. Dziecko próbuje odpowiedzieć na pytania: Co to jest wolny czas, jak można go spędzać? Czy sport jest dobrym sposobem na spędzanie wolnego czasu? Jak nie powinno się spędzać wolnego czasu?. Następnie dziecko nazywa sprzęty sportowe przedstawione w „Kartach pracy”, rysuje je po śladzie, zaznacza te, które lubią używać; nazywa dyscypliny przedstawione na obrazkach i wskazuje tę, która nie pasuje do pozostałych. Spośród piktogramów oznaczających dyscypliny sportowe wybiera te, które je interesują, i które chciałoby uprawiać. Opowiada o swoich wyborach. Na koniec koloruje koła olimpijskie według wzoru. Rodzic opowiada o symbolice kół olimpijskich, które oznaczają poszczególne kontynenty, niebieskie – Europę, czarne – Afrykę, żółte – Azję, czerwone – Amerykę, zielone – Australię oraz pokazuje wymienione kontynenty na mapie lub globusie. Podaje również dodatkowe informacje o fladze olimpijskiej, która jest jednym z najważniejszych symboli olimpijskich, wciągana jest na maszt na stadionie olimpijskim podczas ceremonii otwarcia i pozostaje tam przez całe igrzyska. Olimpiada ma również swoje motto, które brzmi: „Szybciej – wyżej – silniej” i oznacza dążenie sportowców do bycia coraz lepszymi w swoich dyscyplinach.

Środki dydaktyczne: KP4 s. 50–51, kredki, mapa świata lub globus.

Dla pięciolatków – W zdrowym ciele zdrowy duch – historyjka obrazkowa, zabawa edukacyjna z kartą pracy. Dziecko uzupełnia historyjkę obrazkową przedstawiającą dzień Kamila. Kończy numerowanie obrazków. Na koniec opowiada, co się wydarzyło oraz dlaczego historyjka ma taki tytuł. Środki dydaktyczne: KP4 s. 36, ołówki

Zadanie 3

Nauka piosenki „Deszczyk pada”

https://www.youtube.com/watch?v=nusPMHbwlrQ

Lub

Dzień dobry – zabawa językowa wspierająca kształtowanie umiejętności społecznych. Dzieci uczą się na pamięć krótkiej rymowanki o zwrotach grzecznościowych. Tekst można powtarzać wielokrotnie, podając sobie piłkę, zgodnie z tempem recytowania. Można też zaproponować dzieciom recytowanie na różne sposoby: miło i z uśmiechem, stanowczo, jak robot, jak duch, szeptem lub wymyślanie melodii do wiersza

Dzień dobry.

Dziękuję.

Poproszę.

Pozdrawiam serdecznie.

Serdecznie zapraszam.

Ach, jakie to miłe.

Pamiętaj koniecznie, do wszystkich i zawsze odzywać się grzecznie.

Anna Pawłowska-Niedbała

 

WTOREK 09.06.20

ZADANIE 1.

Wielkie poruszenie – gimnastyka od rana przy piosence

https://www.youtube.com/watch?v=I2WWpt_n9Is

ZADANIE 2.

Żaba i żabka – rozmowa zainspirowana wierszem A. Frączek pt. „Żaba i żabka”. Rodzic pokazuje figurkę przedstawiającą żabę (jeśli nie dysponuje żadną – może wykonać samodzielnie z papieru techniką origami) i pyta, co może mieć wspólnego żaba ze sportem. Jeśli dziecko nie zna stylu pływackiego zwanego żabką, opowiada o nim. Dziecko opowiada o swoich basenowych doświadczeniach i demonstruje ruchem i gestami znajomość pływackich stylów. Rodzic czyta wiersz: Żaba i żabka

Krąży żaba po basenie,

Denerwuje się szalenie,

Bo dżentelmen w czepku w kratkę

Chlapie CHLAP! Trenując żabkę,

Pani w ciasnym kostiumiku

Rusza się jak struś w kurniku,

Szkrab w brodziku dziko hopsa…

To nie żabka! To styl mopsa!

Krąży żaba po basenie,

Denerwuje się szalenie,

Oburzenia nie ukrywa:

– Kto tych ludzi uczył pływać?!

Róbcie tak jak ja! No, gazem!

– Może jednak innym razem

Wysłuchamy Pani rad…

– W słowo jej ratownik wpadł.

– Dzisiaj bowiem, droga pani,

Strój ma pani… hm… do bani.

Żaba się zdziwiła tak,

Że aż wyjąkała: – Kwak…?

Więc ratownik jej tłumaczy:

– Niechże pani zerknąć raczy,

Wokół pływa ludzi setka…

Tylko pani jest bez czepka!

– Właśnie, właśnie – rzekł ktoś z tłumu.

– I co gorsza, bez kostiumu!

Agnieszka Frączek Źródło: Agnieszka Frączek, „Żaba i żabka” [w:] „Książki dla małych i dużych. Wiersze cz. I”, Wilga, Warszawa 2012

Następnie Rodzic rozmawia z dzieckiem o treści wiersza, zadając pytania: Dlaczego żaba była oburzona? Kto zwrócił uwagę żabie? Czego żaba nie założyła?. Rodzic kontynuuje rozmowę, opowiadając o zasadach panujących na basenie. Inspiruje dziecko do tworzenia dłuższych wypowiedzi, zadając pytania: Czy wolno pływać bez czepka? Czy można chlapać na innych? Czy można pływać, gdy nie ma ratownika? Po co na basenie jest ratownik? Czy wolno śmiać się z kogoś, kto nie umie pływać? Jaki strój obowiązuje na basenie?.

ZADANIE 3

Dla pięciolatków  – Moja wyobraźnia – ćwiczenia grafomotoryczne na karcie pracy. Dziecko dorysowuje brakujące elementy na obrazku, znajduje i zaznacza elementy, które nie pasują do lata. Na koniec koloruje rysunek według własnego pomysłu w taki sposób, jakby był widziany przez tęczowe okulary. Środki dydaktyczne: KP4 s. 37, kredki

Zabawy z literą „ą” – ćwiczenia grafomotoryczne na karcie pracy. Dzieci rysują węża i wielbłąda po śladzie i opowiadają, co widzą na obrazkach. Otaczają pętlą wszystkie litery „ą”, które widzą w wyrazach. Następnie wystukują rytm, wymawiając nazwy obrazków: raz cicho, raz głośno. Na koniec oceniają, jak poradziły sobie z zadaniem. Środki dydaktyczne: KP4 s. 65, kredki

 

Dla sześciolatków Pączek – bączek – zabawa dydaktyczna doskonaląca percepcję słuchową. Rodzic nakręca bączek (można wziąć pokrywkę od garnka, spiner) i pyta, co to jest, prosi też o podanie wszystkich głosek w nazwie „bączek”. Zwraca uwagę na głoskę „ą” i pyta o inne słowa zawierające tę głoskę. Następnie proponuje zabawę: dziecko kręci bączkiem i  podaje jak największej  słów zawierających głoskę „ą”, ile kręci się bączek. Rodzic podpowiada słowa, np. „pączek”, „kącik”, „wąsy”, „wstążka”, „prąd”, „cążki”, „krążek”, „kąsać”, „trąbka”, „trójkąt”, „mąka”. Następnie rodzic prezentuje literę „ą”, omawia jej budowę i pokazuje sposób pisania.

Trąf – trąf – zabawa językowa z wykorzystaniem piłki. Dziecko uczą się popularnej wyliczanki: Trąf, trąf, Misia, Bela, Misia, Kasia, konfacela,

Misia A, misia Be, Misia, Kasia, konface.

Kiedy już opanuje tekst, staje przed rodzicem i podaje piłkę w rytm wypowiadanej rymowanki: najpierw bardzo wolno, potem coraz szybciej. Kto wypuści piłkę z rąk, ten siada w miejscu, w którym stał. Między stojącymi powstają coraz większe odstępy i coraz trudniej złapać piłkę.

Środki dydaktyczne: piłka ƒ

Połącz sylaby – zabawa dydaktyczna rozwijająca funkcje językowe, KP4 s. 52–53,

 

ŚRODA 10.06.20

ZADANIE 1.

Ćwiczymy z rana całą rodziną: „Skaczemy, biegniemy…”

https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

ZADANIE 2.

Sporty zespołowe – pogadanka połączona z zabawą konstrukcyjną i ćwiczeniami oddechowymi. Rodzic rozmawia z dzieckiem o sportach zespołowych, które zna. Pyta, co jest w tych sportach ważne (zasady, współpraca, dążenie do wspólnego celu, wspieranie się, gra fair, umiejętności, talent) oraz który z nich najbardziej mu się podoba i dlaczego. Można też spytać, kim jest kibic i jakie ma znaczenie udział kibiców w meczach i innych zawodach, kto był kiedyś na meczu i co najbardziej mu się podobało. Potem rodzic proponuje wykonanie zabawki – boiska do gry w piłkę. Potrzebne jest kartonowe pudełko po butach. W krótszych bokach od spodu pudełka dziecko wycina nieduże prostokątne bramki. Wnętrze pudełka wykleja zielonym papierem. Do dłuższych wewnętrznych boków pudełka przykleja uśmiechnięte buzie kibiców, narysowane na małych papierowych kółkach. Na „murawie” nakleja białe pasy, wyznaczające części boiska. Na koniec dziecko wykonuje małą piłkę, zgniatając kawałek kartki. Zabawa polega na trafieniu w bramkę przeciwnika poprzez dmuchanie na piłkę.

Środki dydaktyczne: pudełko po butach dla każdej pary dzieci, papier kolorowy, białe kartki, małe papierowe kółeczka, flamastry, klej, nożyczki

ZADANIE 3 

Zabawa muzyczno ruchowa dla dzieci i rodziców z kodowaniem na podłodze

https://www.youtube.com/watch?v=Y4lnJz2BTJY

Lub

Bawimy się plasteliną – ćwiczenie motoryki małej. Rodzic zachęca dzieci do zabawy plasteliną. Dzieci formują różne kształty zgodnie z poleceniami prowadzącego, np. Ulep trzy wałki. Uformuj cztery kulki. Zmień to w jedną górę. Uformuj pięć kół. A teraz jeden prostokąt. Środki dydaktyczne: plastelina

 

CZWARTEK 11.06.20

ZADANIE 1.

Ćwiczymy codziennie „Duży i mały skok”

https://www.youtube.com/watch?v=InxomdEHL8M

ZADANIE 2.

Losowanie – kodowanie – zabawa matematyczna kształtująca myślenie logiczne. Rodzic przygotowuje cztery pojemniki, do każdego wkłada karteczki. W pierwszym pojemniku są kartki z cyframi od 1 do 9, w drugim z kolorami (w kolorach dostępnych kredek), w trzecim – z kształtami (kwadrat, prostokąt, trójkąt, koło, trapez, elipsa), w czwartym – ze strzałkami oznaczającymi wielkość (mała, duża). Dziecko podchodzi do pojemników, wybiera z każdego po jednej kartce, przerysowuje symbole w górnej części swojej kartki, oddziela rysunki kreską i rysuje pod spodem figury, które są zgodne z zakodowanym w symbolach opisem. Po skończeniu pracy dziecko pokazuje rodzicowi czy dobrze wykonało pracę.

Środki dydaktyczne: kartki, kredki, karteczki z symbolami (cyfry, kształty, kolory, wielkość), cztery pojemniki ƒ

Dla sześciolatków – Zakodowane informacje – kodowanie, „Karty pracy”. Dzieci wklejają obrazki zgodnie z podanym kodem, w którym figura geometryczna oznacza liczbę osób, a kolor pola – płeć. Po uzupełnieniu tabeli dzieci analizują jej zawartość i odpowiadają na pytania: W której kolumnie są tylko dziewczynki? Czy jest kolumna tylko dla chłopców? Ile jest dzieci, które skaczą? Ile jest par dzieci?. Następnie dzieci kolorują rysunek zgodnie z podanym kodem. Rodzic wyjaśnia, że zanim przystąpią do kolorowania, muszą dokonać obliczeń w zakresie dodawania i odejmowania. Dopiero po uzyskaniu wyniku działania mogą sprawdzić, jakiego koloru powinny użyć do wypełnienia danego pola. Środki dydaktyczne: KP4, s. 56–57, kredki

Dla pięciolatków Zamiana miejsc KP4 s. 40–41, kredki,

ZADANIE 3 

Nauka piosenki o sporcie. Po wysłuchaniu piosenki opowiedz o jakich sportach śpiewają dzieci w piosence? Co ćwiczy sport? Czy tylko mięśnie?

https://www.youtube.com/watch?v=V1Sua6hBAEs

Jak bieganie stało się dyscypliną olimpijską? – opowiadanie, praca z obrazkiem. Rodzic opowiada dzieciom historię o bieganiu, którą wspiera ilustracjami(np. z Internetu), np. człowiek prehistoryczny, człowiek biegnący za gazelą, mykeńska waza, starożytny Egipt, starożytna Grecja, człowiek na koniu, biegacze na współczesnej bieżni.

Rozpoczyna opowiadanie: Dawno, dawno temu, kiedy ludzie mieszkali jeszcze w jaskiniach, człowiek bardzo szybko biegał, aby uciec przed zagrożeniami. Z czasem odkrył, że bieganie może służyć nie tylko do uciekania, lecz także do polowań na zwierzęta. Po upływie wielu lat ludzie odkryli, że łatwiej hodować zwierzęta, niż polować. Odkryli też rolnictwo. Malowidła na wazach mykeńskich wskazują, że wtedy zaczęto organizować pierwsze zawody dla biegaczy. Co ciekawe, w starożytnym Egipcie, żeby zostać faraonem, mężczyzna musiał dużo biegać, aby udowodnić, że jest na tyle sprawny fizycznie, by poradzić sobie z kierowaniem narodem. W starożytnej Grecji bieganie również było bardzo ważne: organizowano tam igrzyska olimpijskie, w których można było wystartować w czterech konkurencjach biegowych. Podczas tego wydarzenia przerywano wojny, aby żołnierze mogli się zaprezentować. W średniowieczu popularniejsza stała się jazda na koniu niż bieganie. W obecnych czasach bieganie jest ważną dyscypliną sportową oraz sposobem spędzania wolnego czasu wielu osób.

 

Piątek 12.06.20

ZADANIE 1.

Gimnastyka poranna „Najpierw skłon”

https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

lub

Zabawa z gazetami – ćwiczenia motoryki małej.

Dziecko trzyma w dłoniach gazety. Prowadzący wypowiada różne polecenia:

Podrzyj gazetę na paski.

Dmuchaj na paski: raz mocno, raz lekko.

Zgnieć paski, formując kulkę.

Podrzucaj kulkę.

Tocz kulkę po podłodze.

Skacz obunóż na kulce.

Skacz po kulce prawą nogą.

Skacz po kulce lewą nogą.

Środki dydaktyczne: gazety

ZADANIE 2.

Co już wiem o sporcie? – pogadanka podsumowująca wiedzę zdobytą podczas całego tygodnia. Rodzic zadaje dziecku pytania związane ze sportem i treściami omawianymi w ciągu całego tygodnia: Jakie znasz sporty, w których ważna jest szybkość? Jakie znasz sporty, w których ważna jest precyzja ruchu? Jakie znasz sporty, w których rywalizują między sobą dwie drużyny? Co obowiązkowo należy założyć, gdy wybieramy się na rowerową wycieczkę? Jaki strój obowiązuje na basenie? Kiedy nie wolno pływać w basenie? Co symbolizują koła na fladze olimpijskiej? Co to znaczy grać fair play?. ƒ

Piosenka dla wszystkich „Sport to zdrowie”

https://www.youtube.com/watch?v=H3gkHR54vGg

ZADANIE 3   

Filmik dla dzieci „Sport to zdrowie”

https://www.youtube.com/watch?v=sZZKiGbu40w

 

 

Propozycja działań dla Rodziców dzieci z grup Tygryski i Kubusie

z języka angielskiego

 

Hello! Good Morning! Dzień dobry!

W tym tygodniu uczymy się nazw czynności. Poniżej przydatne słownictwo i zwroty w języku angielskim (część z nich Dzieci już na pewno dobrze znają):

  • Clap your hands! – Klaśnij w dłonie!
  • Spin around! – Zakręć się dookoła!
  • Bend your knees! – Ugnij kolana!
  • Touch the ground! – Dotknij podłogi!
  • Wiggle your fingers! – Poruszaj paluszkami!
  • Tippytoe! – Chodź na paluszkach!
  • Strech up high! – Rozciągnij się!
  • Wave Hello! – Pomachaj do mnie!
  • Flap your arms! – Machaj rękoma (całymi ramionami)!
  • Stomp your feet!/ Stamp your feet! – Tupnij nogami!
  • Pat your back! – Klepnij się po plecach!
  • Take a seat!/ Sit down! – Usiądź!

A teraz zapraszam do zabawy „Znajdź parę”. Rodzic czyta Dziecku instrukcję – czynność do wykonania w języku angielskim, a Dziecko znajduje odpowiadający mu obrazek. Link do gry poniżej:

https://wordwall.net/pl/resource/1851340/angielski/action-song

Na koniec zachęcam do pośpiewania i zabawy. Link do piosenki „Walking walking” znajdą Państwo poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=fPMjnlTEZwU

Aby mieć pewność prawidłowej wymowy słówek, zachęcam do skorzystania z internetowego słownika:

https://www.diki.pl/

Przy każdym słowie znajduje się głośnik, który uruchamia wymowę.

Życzę przyjemnej zabawy! Have a nice day!

 

Propozycja działań dla Rodziców dzieci z grup Tygryski i Kubusie

z religii

Kochane dzieci, zapraszam na katechezę o chlebie. Dowiecie się, że chleb i każde inne pożywienie jest darem Pana Boga a także owocem pracy ludzi.

Katecheza interaktywna pt. „Chleb jest darem Boga”

https://view.genial.ly/5ec78a37f3aac90d34a354ae/presentation-chleb?fbclid=IwAR2W6ZE8KnBL2AqI9vKfWgxE_AZBz1anfN-8xdkWGxH32ftZ576w5Ofz9T4

 

Zapraszam również do zapoznania się z wydarzeniami, które miały miejsce 103 lata temu w Fatimie.

Czeka na Was film i dużo kolorowych ilustracji. Mam nadzieję, że puzzle oraz kolorowanka sprawią również wiele radości.

Katecheza interaktywna pt. „Matka Boża przychodzi do dzieci”.

https://view.genial.ly/5eaf9daf47bad90d6e970df2/presentation-matka-boza-przychodzi-do-dzieci?fbclid=IwAR31O20Jt4rT3KEmwwlqhGglwMGtCa7sFlQkAwlp3koxfHfRw8sXA8ryX1I