2020_06_15
Autor: Admin Dodano [ 2018-09-03 23:43:40 ]

Propozycje działań

dla Rodziców dzieci z grup Tygryski i Kubusie

na okres 15-19.06.2020 r.

„Lato w sadzie i w ogrodzie”

 

Dzieci 6- letnie                        Dzieci 5-letnie

KP4 str. 58-65                         KP4 str. 44-47

 

Poniedziałek 

1.„ Piramida zdrowia”

https://www.youtube.com/watch?v=7_Y8QekljEo

Rodzic prosi dziecko o wyjaśnienie znaczenia terminu „piramida żywieniowa”. Dziecko odpowiada zgodnie z własną wiedzą, po czym rodzic prezentuje przykładową piramidę, tłumacząc jej konstrukcję. Wyjaśnia również, skąd się wzięła nazwa „piramida żywieniowa”, Zwraca uwagę na ilość miejsca, jakie zajmują w piramidzie poszczególne produkty, podkreśla rolę warzyw i owoców w diecie, podkreśla także znaczenie aktywności ruchowej dla zdrowia.

Czym jest piramida zdrowego żywienia?

Piramida zdrowego żywienia to graficzny sposób na przedstawienie zasad zdrowego odżywiania. Piramida ma kształt trójkąta.

  • U podstaw piramidy zdrowego żywienia znajduje się aktywność fizyczna. Chodzi o jakąkolwiek formę aktywności ruchowej, która zapewni naszemu organizmowi odpowiednią porcję dziennego ruchu.
  • Tuż nad aktywnością fizyczną, jako najważniejsze produkty w naszej diecie, zostały umieszczone warzywa i owoce. Ich wysoka pozycja związana jest z wysoką zawartością witamin, przeciwutleniaczy oraz składników mineralnych.
  • Na kolejnym miejscu znajdują się produkty zbożowe. Warto białe pieczywo zastąpić pełnoziarnistym. Produkty zbożowe to także makarony, kasze i ryże.
  • Następnie w piramidzie znajdują się artykuły mleczne. Dzienne zapotrzebowanie organizmu to ilość odpowiadająca około dwóm szklankom mleka. Jest to związane z dostarczaniem odpowiedniej ilości wapnia oraz witaminy D.
  • Warto również ograniczyć ilość zjadanego czerwonego mięsa do około pół kilograma tygodniowo. Ten produkt można zastąpić rybami, jajkami czy roślinami strączkowymi.
  • Szczyt naszej piramidy zdrowego żywienia stanowią tłuszcze, do których nie zalicza się tylko olej. Bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych są orzechy, które możemy dołożyć do różnych potraw lub jeść same. Podstawowym napojem, który powinniśmy pić, jest woda, a najlepiej 1,5 litra dziennie. Zamiast używać soli i cukru, warto stosować zdrowszą opcję, jaką są zioła.

 

  1. „Sałatka owocowa”

Rodzice wspólnie z dzieckiem przygotowują sałatkę z sezonowych owoców. Rodzic zwraca uwagę na konieczność umycia rąk i owoców przed rozpoczęciem pracy. Dziecko samodzielnie obiera, kroi owoce, wrzuca do miski i miesza. Przed rozpoczęciem krojenia rodzic omawia zasady posługiwania się nożykiem. Zajęcie kończy się degustacją. Dziecko samodzielnie nakrywa do stołu, nakłada sałatkę do miseczek i razem sprzątają po spożyciu posiłku.

 

  1. „Owady w letnim ogrodzie”

Rodzic pyta dziecko, jakie owady można spotkać w ogrodzie, a następnie pokazuje ilustracje owadów i prosi o ich nazwanie (załacznik nr 1). Krótko opowiada o wybranych gatunkach, zwracając uwagę na ważną rolę, jaką pełnią w ogrodzie i sadzie. Dziecko zapamiętuje, że owady zapylają kwiaty, przenosząc pyłek z jednego kwiatu na drugi, i że bez nich nie byłoby owoców i niektórych warzyw. Zadaniem dziecka jest opowiedzieć krótko coś o każdym owadzie.

  • Pszczoły – to bardzo pożyteczne owady, zapylają kwiaty, dzięki czemu powstają owoce. Mieszkają w ulach. Teren, na którym stoją ule, wraz z ulami i wszystkimi narzędziami potrzebnymi pszczelarzowi do pracy, nazywamy pasieką.
  • Osy – to owady, które można u nas spotkać od kwietnia do października. Giną, gdy nadchodzą mrozy. Nie mieszkają tak jak pszczoły w ulach, ale budują swoje gniazda w ziemi (wykorzystując nory drobnych zwierzątek) albo w dziuplach lub na strychach. Żywią się nektarem z kwiatów i oczywiście, tak jak pszczoły, zapylają kwiaty. Jadają też mięso.
  • Motyle – to owady, które żywią się nektarem z kwiatów. Przelatując z jednego kwiatka na drugi, przenoszą pyłek i w ten sposób zapylają kwiaty. Są również prawdziwą ozdobą ogrodu, ze względu na piękne, kolorowe skrzydła. Niestety ich larwy podgryzają i niszczą liście roślin.
  • Trzmiele – to owady, które zakładają gniazda pod ziemią. Zamieszkują nory gryzoni i krecie korytarze. Czasem niepoprawnie nazywa się je bąkami. Są bardzo dobrymi zapylaczami. Ogrodnicy wykorzystują je do zapylania pomidorów i papryki pod osłonami. Pszczoły nie mogłyby tego zrobić, bo nie lubią być w zamkniętej przestrzeni.
  • Chrząszcze – tak jak trzmiele mieszkają pod ziemią, w budynkach lub pod korą drzew. Są bardzo pożyteczne. Po pierwsze dlatego, ze zjadają mniejsze owady, które niszczą rośliny, po drugie, dlatego, że zapylają kwiaty. Do najbardziej popularnych chrząszczy należy biedronka.

Wtorek 

  1. „W letnim ogródku”

Rodzic prezentuje dziecku wiersz Laury Łącz pt. „W letnim ogródku”. Dziecko wymienia nazwy owoców pojawiające się w wierszu oraz wyszukuje rymujące się słowa. Następnie stara się opanować wiersz na pamięć: powtarzając kilkukrotnie za rodzicem, potem dopełnia rozpoczęte przez rodzica wersy.

W letnim ogródku Wesoło,

Kwiaty rozkwitły Wokoło.

Śmieje się jabłko I gruszka,

Czupryną trzęsie Pietruszka.

Cieszy się śliwka Renkloda,

Że taka piękna Pogoda.

Narzeka tylko Cebula:

– Za ciepła moja Koszula!

 A dynia sapiąc z gorąca,

Wystawia buzię do słońca.

 

2.„Co to za warzywo?”

Rodzic kładzie wybrane warzywa na stole. Dziecko ogląda warzywa, podaje ich nazwy, kolory, dotyka ich. Potem rodzic chowa warzywa do płóciennego worka. Dziecko wkłada ręce do worka i poprzez dotyk stara się rozpoznać dane warzywo. Podaje jego nazwę. Następnie dzieli warzywo na sylaby i mówi na jaką głoskę dane warzywo się zaczyna, a na jaką kończy.

 

3.„Truskawka”

https://www.youtube.com/watch?v=cL9FY2V2ovI

 

Środa 

  1. „Co zjem jutro?”

Dziecko dzieli kartkę z dużego bloku rysunkowego na pięć części. Numeruje je cyframi od 1 do 5, oznaczającymi kolejne posiłki w ciągu dnia. Pod cyframi przykleja zdjęcia odpowiednich produktów wycięte z gazetek reklamowych. Projektując posiłki, stara się pamiętać o zasadach zdrowego odżywiania. Rodzic zwraca uwagę na konieczność spożywania pięciu posiłków w ciągu dnia.

 

  1. „Co to za owoc, co to za warzywo?”

Ładnie pachną żółtą skórką,                   
kwaśny mają smak.
Zawierają witaminy,
wiemy, że to są…

(cytryny)

 

Czarne mamy buzie,
czarne nawet brody,
kiedy na deserek
zjadamy…
(jagody)

Latem w ogrodzie
wyrósł zielony,
a zimą w słoiku
leży kiszony.
(ogórek)

 

Jaka to głowa,
duża czy mała,
z zielonych liści
składa się cała?
(kapusta)

  

Dobra gotowana, dobra i surowa.

Choć nie pomarańcza, lecz pomarańczowa.

Kiedy za zielony pochwycisz warkoczyk

I pociągniesz mocno – wnet z ziemi wyskoczy.

(marchew)

 

Ma gruby brzuszek i ogonek mały.

Będzie z niego pewnie

barszczyk doskonały

(burak)

 

Wyrosła na grządkach
czerwona kuleczka,
choć to smakołyczek,
to szczypie w języczek. …
(rzodkiewka)

 

Skórka fioletowa
a miąższ pod nią złoty.
Smakuje wybornie
wszyscy wiecie o tym….
(śliwka)

 

Niedaleko od drzewa pada,
każdy je z ochotą zjada.
Okrąglutkie i rumiane,
na słoneczku dojrzewane. …
(jabłko)

 

Ma gruby brzuszek
i kolor żółto-zielony.
Będzie z niej w zimie
kompot wymarzony…
(gruszka)

 

Z grządki w ogródku
zrywamy je co rano,
Najlepiej nam smakują
z bitą śmietaną. …
(truskawki)

 

  1. „Jarzynowo”

Obejrzyj i posłuchaj dokładnie piosenki, a następnie odpowiedz na pytania, które zada rodzic.

  • Jakie warzywa brały udział w olimpiadzie?
  • Jakie owoce brały udział w olimpiadzie?
  • Jakiego koloru były owoce, a jakiego warzywa?
  • Kto dostał puchar owoce, czy warzywa?
  • Jak nazywa się osoba, która hoduje warzywa i owoce?

https://www.youtube.com/watch?v=H0d-zG2Z2-g

 

Czwartek 

  1. „ Matematyka z ogródka”

Dziecko siedzi przy stole i ma do dyspozycji własny zestaw 10 liczmanów(klamerki, cukierki, klocki, kredki itp.). Rodzic przedstawia zadania z treścią, a dziecko dokonuje obliczeń.

Zadanie 1. W ogródku rosło 10 dyń. Ogrodnik zerwał 5. Ile dyń zostało?

Zadanie 2. Na talerzu leżało 7 truskawek. Ala zjadła 4. Ile truskawek zostało na talerzu?

Zadanie 3. Na straganie stało 9 pojemników z malinami. Właściciel sprzedał 6 pojemników. Ile pojemników zostało jeszcze do sprzedania?

Zadanie 4. Na grządce w ogrodzie rosło 8 cebul. Mama potrzebowała do obiadu 3 cebule. Ile cebul zostało na grządce?

Zadanie 5. Na krzaku rosło 10 truskawek. Krzyś zerwał 4 dojrzałe owoce. Ile truskawek zostało na krzaku?

 

  1. „Sałatka owocowa z polewą czekoladową”

Dzieci poznają układ taneczny i wspólnie z rodzicem tańczą do nowo poznanych kroków.

https://www.youtube.com/watch?v=Vkiw9i_mQSo

 

  1. „Kostka z kodem”

 Dziecko rzuca dużą kostką tak, aby rodzic widział wynik. Rodzic z dzieckiem wykonują ćwiczenia. Dziecko i rodzic muszą zapamiętać, co oznacza każda liczba oczek na kostce:

1 – stają na jednej nodze;

2 – robią duży rozkrok, pochylają się do przodu i pogłębiają skłon;

3 – maszerują;

4 – idą na czworakach;

5 – skaczą obunóż w miejscu pięć razy;

6 – kładą się na plecach i odpoczywają.

Po trzech rzutach kostką następuje zmiana rzucającego.

 

Piątek

  1. „Kalejdoskop smaków”

Rodzic przygotowuje różne produkty o charakterystycznych, wyrazistych smakach. Dziecko próbuje z zawiązanymi oczami rozpoznać produkt po jego smaku. Rodzic przygotowuje produkty na talerzyku i podaje dziecku, nadziewając na wykałaczki lub za pomocą łyżeczki. Dziecko próbuje określić odczuwany smak.

Proponowane produkty: marchewka, ogórek, oliwka, żółty ser, cytryna, papryka, winogrono, banan, truskawka, cebula, jabłko, czekolada, herbatnik, chleb, kukurydza. Następnie rodzic próbuje różnych smaków i stara się nazywać poszczególne produkty.

 

  1. „Prawda czy fałsz?”

Rodzic zadaje pytania dotyczące wiedzy zdobytej przez dziecko podczas całego tygodnia. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie, czy zdanie wypowiedziane przez rodzica jest prawdziwe czy fałszywe.

Propozycje zdań:

  • Ogórek jest czerwony.
  • Jabłko jest owocem.
  • Pszczoły mieszkają pod ziemią.
  • Witaminy są w warzywach i owocach.
  • Jajecznicę robi się z pomidorów.
  • Trzeba jeść pięć posiłków w ciągu dnia.
  • Ostatnim posiłkiem w ciągu dnia jest śniadanie.
  • Piramida żywieniowa to skałka wspinaczkowa.
  • Bez owadów nie byłoby owoców.
  • Pasieka to teren, na którym stoją ule.
  • Trzmiele to owady.
  • Fasola to roślina.
  • Ogórki są surowe i kiszone.
  • Owady to pożyteczne zwierzęta.

 

  1. „Zadania dla małych bystrzaków”

Dziecko dokładnie słucha poleceń i wykonuje zadania

https://www.youtube.com/watch?v=k-keE_Vd-EE

 

 

 

Propozycja działań dla Rodziców dzieci z grup Tygryski i Kubusie

z języka angielskiego

Hello! Good Morning! Dzień dobry! Lato tuż, tuż! Poznajmy kilka słówek, które związane są z tą najbardziej wyczekiwaną porą roku!

  • a ball – piłka
  • a crab – krab
  • a hat – kapelusz
  • hot – gorąco
  • an ice cream – lód (ice creams – lody)
  • a sandcastle – zamek z piasku
  • a shell – muszla
  • sun – słońce
  • a sunflower – słonecznik
  • sunglasses – okulary przeciwsłoneczne
  • a tent – namiot
  • an umbrella – parasol (również przeciwsłoneczny)

Poniżej link, pod którym znajdą Państwo mini karty obrazkowe (flashcards), które można wydrukować, pokolorować i wyciąć. Przydadzą się one również na zajęcia w przyszłym tygodniu:

https://www.anglomaniacy.pl/summerPrintables.htm

A teraz czas na letnią piosenkę, do której link znajdą Państwo poniżej:

https://www.youtube.com/watch?v=hlzvrEfyL2Y

Zachęcam do wspólnego śpiewania. Tekst poniżej:

Oh Mr. Sun, Sun, Mr. Golden Sun. (Panie Słoneczko, panie złote Słoneczko.)

Please shine down on me. (Proszę, poświeć na mnie.)

Oh Mr. Sun, Sun, Mr. Golden Sun. (Panie Słoneczko, panie złote Słoneczko.)

Hiding behind the tree. (Schowany za drzewkiem.)

These little children are asking you, (Te małe dzieci proszą cię,)

To please come out so we can play with you. (Byś wyszedł, tak by mogły się pobawić z tobą.)

Oh Mr. Sun, Sun, Mr. Golden Sun. (Panie Słoneczko, panie złote Słoneczko.)

Please shine down on me. (Proszę, poświeć na mnie.)

 

Shine down on me, shine, shine, shine.

Shine down on me, shine, shine, shine.

Shine down on me, shine, shine, shine.

Shine down on me.

Mr. Sun, Mr. Sun, Mr. Golden Sun.

 

Oh Mr. Sun, Sun, Mr. Golden Sun.

Please shine down on me.

Oh Mr. Sun, Sun, Mr. Golden Sun.

Hiding behind the tree.

These little children are asking you,

To please come out so we can play with you.

Oh Mr. Sun, Sun, Mr. Golden Sun.

Please shine down on,

Please shine down on,

Please shine down on me.

 

A na koniec wakacyjne puzzle dla kochanych przedszkolaków. Link poniżej:

http://gryonline-puzzle.pl/puzzle-online-dla-dzieci-78.html

Aby mieć pewność prawidłowej wymowy słówek, zachęcam do skorzystania z internetowego słownika:

https://www.diki.pl/

Przy każdym słowie znajduje się głośnik, który uruchamia wymowę.

Życzę przyjemnej zabawy! Have a nice day!

 

Propozycja działań dla Rodziców dzieci z grup Tygryski i Kubusie

z religii

Drogie dzieci, jest jeden dzień w roku, kiedy Jezus „wychodzi” z kościoła pod postacią Chleba i zaprasza nas na wspólną wędrówkę ulicami miasta. Ten dzień to uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, nazywana także Bożym Ciałem.

 

Jest to taki dzień, kiedy Zmartwychwstały Jezus obecny w hostii, odwiedza nas w miejscach naszego zamieszkania. 

W tym dniu, Jezus niesiony przez księdza w monstrancji, odwiedza nasze miasta i wsie.

Zapraszam na interaktywną katechezę:

https://view.genial.ly/5ec66a33ad9c9e0d8e204c46/presentation-boze-cialo-przedszkole?fbclid=IwAR2VznI6uzRmBn2PceawnwWpp8V07mTqzuItzjyYaRQoh1kbXEkCR2bk5jQ

Puzzle

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/budowle/235034-monstrancja

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/242714-bo%C5%BCe-cia%C5%82o

Kolorowanka

https://www.maluchy.pl/kolorowanki/kolorowanka-732-Boze-Cialo-procesja.html

https://www.maluchy.pl/kolorowanki/kolorowanka-730-monstrancja.html

 

Są na świecie kraje, w których ludzie nie znają prawdziwego Boga. Wielu ludzi nie zna Pana Jezusa, nie znają też Jego Ewangelii. Ponieważ są ludzie, którzy czekają, aby poznać Boga, Kościół posyła do nich misjonarzy. Zapraszam na katechezę o ludziach, którzy z miłości do Boga pojechali w różne strony świata.

Czeka na Was dużo kolorowych ilustracji, ale także … afrykańskich piosenek. Może uda Wam się zaśpiewać piosenkę Kumbayah My Lord

https://view.genial.ly/5eaa96ca3b018b0d9887c269/interactive-image-misjonarze?fbclid=IwAR25pTZEZ-ekJtbApthgW8c-n5Bwhg9IEnSw0pNxkpvgDYW2cvcx_civVD8