2020_06_22
Autor: Admin Dodano [ 2018-09-03 23:43:40 ]

Propozycje działań dla Rodziców dzieci z grup Tygryski i Kubusie

na okres 22-26.06.2020r.

Nadchodzi lato. Wkrótce wakacje

 

Karty Pracy 4 dla Pięciolatków str. 54-58.  ; dla Sześciolatków str.74-81

 

PONIEDZIAŁEK  22.06.20

Zadanie1

Poranna gimnastyka na dywanie

https://www.youtube.com/watch?v=8AlBk8HabRE

Zadanie 2 „Z wiatrem” – słuchanie opowiadania M. Strzałkowskiej i rozmowa na temat treści.

Rodzic czyta dziecku opowiadanie:

Było upalne lato. Rozgrzane, pachnące słońcem powietrze drgało od skwaru. Na ukwieconej łące Baj i Bajeczka puszczali latawce. Latawiec Bajeczki miał kształt wielkiej stokrotki, a Baja – smoka z otwartą paszczą. – Dzieci chowajcie się do cienia! – zawołała siedząca pod drzewem mama. Wtem silny poryw wiatru wyrwał z rąk rodzeństwa sznurki i oba latawce poszybowały w górę… Leciały jeden obok drugiego, kołysząc się i wirując, niesione podmuchami wiatru… – Ciekawe, co na to powiedzą ptaki – zadumała się Bajeczka. – Powiedzieć, to nic nie powiedzą, ale pewnie się zdziwią – odparł Baj. – Nie stójcie na trawce! – Gonimy latawce! – rozległ się za nimi znajomy głos. – O! Owieczka! – ucieszyła się Bajeczka na widok owieczki w słomkowym kapeluszu. – O! Balon! – ucieszył się Baj na widok owieczki w balonie. Rodzeństwo ochoczo wskoczyło do kosza balonu i za moment cała trójka szybowała wysoko w pogoni za latawcami. – Latamy jak ptaki! Z każdej strony otacza nas powietrze! – krzyknął Baj. (…) – Wszystko jest takie malutkie! A ludzie wyglądają jak robaczki! O, tam jakaś pani wiesza pranie! – zauważył Baj. (…) – Ojej! Ale kiwa! – przestraszyła się Bajeczka, gdy uderzony podmuchem wiatru balon przechylił się na lewą stronę. Ale Bajowi bardzo się to podobało. (…) I właśnie w tej chwili wiatr zatańczył oberka, zakręcił, zawirował i przygnał oba latawce wprost do rąk Baja i Bajeczki. – Trzymaj się mocno, Bajeczko! – upomniał siostrę Baj. – Przecież trzymam! Już mi nie ucieknie! – uspokoiła brata Bajeczka. Latawce były uratowane! (…) I po chwili balon wylądował miękko na łące, tuż obok taty i mamy. – Jak się macie?! – krzyknęła do nich owieczka. – Dzień dobry! Co za spotkanie! Ucieszyli się mama i tata. (…) – A może udalibyśmy się wszyscy na wspólną wyprawę w nieznane? – zaproponowała owieczka. (…) – Mam pomysł na wspólną wyprawę! (…) – Jaki pomysł? – zainteresowali się wszyscy. – Nie powiem – odpowiedziała owieczka. – Może wyprawa w kosmos? – powiedział z nadzieją Baj. – Nie! Do dżungli! Takiej pełnej małp, krokodyli i węży! – zawołała Bajeczka. – Ja bym wolał na biegun północny – oznajmił tata. – Na biegun północny? – wzdrygnął się na samą myśl o lodowatym biegunie Baj. – To ja wolę zostać w domu. – Moglibyśmy cofnąć się w czasie. Długie suknie, kapelusze, wachlarze … – rozmarzyła się mama. – Zgadujcie, zgadujcie! I tak nie zgadniecie! Wymyśliłam coś specjalnego! Ale nie powiem! To będzie niespodzianka! – cieszyła się owieczka. I tak gwarząc sobie wesoło, wędrowali przez pachnącą trawą łąkę. A dookoła kwitło upalne, skąpane w słońcu lato.

Małgorzata Strzałkowska Źródło: M. Strzałkowska, „Baj, Bajeczka i zaczarowana owieczka”, wyd. Nowa Era, Warszawa 2014, s. 28–33.

Rodzic inicjuje rozmowę na temat opowiadania, zadając dziecku pytania: Gdzie bawili się Baj i Bajeczka? Dokąd lecieli balonem? Czy dotarli do celu wyprawy? Na jaki pomysł wpadła owieczka? Dokąd na wyprawę chcieli wyruszyć poszczególni członkowie rodziny? A wy gdzie chcielibyście wyjechać na letnią wyprawę?. Dzieci odpowiadają zgodnie z treścią i własnymi doświadczeniami.

Zadanie 3

Dla pięciolatków:

Zabawna letnia historia – zabawa edukacyjna z kartą pracy KP4 s. 54; układanie historyjki obrazkowej. Dzieci układają własną historyjkę obrazkową na podstawie ilustracji.

Dla sześciolatków:

Pakujemy plecak – zabawa dydaktyczna, rozwiązywanie zadań w „Kartach pracy” KP4, s. 74–75

Rodzic pyta dzieci, co każdy musi zabrać ze sobą, gdy jedzie na wakacje. Dziecko podaje różne propozycje. Wszyscy zastanawiają się, czy dana rzecz jest rzeczywiście niezbędna w podróży.

Następnie rodzic pokazuje dziecku przygotowane wcześniej przedmioty, a dziecko nazywa je, określa, do czego służą, zastanawia się, czy dana rzecz bardziej przyda się nad morzem, w lesie czy w górach i w jakich sytuacjach.

Proponowane przedmioty: latarka, sznur, mapa, telefon komórkowy, czapka z daszkiem, butelka z wodą, parasol. Po skończonej rozmowie, dziecko wykonuje zadania w „Kartach pracy”: pokonuje labirynt, słucha czytanego przez rodzica tekstu i wkleja pojazdy we właściwej kolejności, rysuje po śladzie i koloruje plecak, wybiera przedmioty do spakowania i uzasadnia swój wybór.

 

WTOREK  23.06.20   Dzień Taty

Zadanie 1

Piosenka o Tacie

https://www.youtube.com/watch?v=nm8hEaDMfSk&list=PLXhg1zz6VZhxWrt43pF0LaNLADeZ9emaY&index=5

Zadanie 2

Zrób laurkę na Dzień Taty

https://www.youtube.com/watch?v=292UoM2sI1Q

Wspólne spędzanie czasu w rodzinie – może spacer, na lody, na plac zabaw lub wyjazd na działkę lub do lasu?

Zadanie 3

Jak spędzamy wakacje – pogadanka, wdrażanie dzieci do wypowiadania się całym zdaniem i tworzenia dłuższych wypowiedzi na zadany temat.

Rodzice rozmawiają z dziećmi gdzie można spędzać wakacje (w górach, nad morzem, w lesie, u babci, nad rzeką, nad jeziorem), co można w tych miejscach robić, które z wakacyjnych miejsc wypoczynku jest najlepsze, najciekawsze i dlaczego. Na koniec rodzic pyta dziecko o sposoby podróżowania podczas wakacji (wycieczki piesze, pociąg, samochód, rower, autokar, łódź, samolot).  Może przy tym zadaniu warto z dziećmi zaplanować jakiś wspólny wyjazd??

 

ŚRODA  24.06.20

Zadanie 1

Zabawy matematyczne – kodowanie

https://www.youtube.com/watch?v=3aK8gWNWQNo

Zadanie 2

Latarnia – rozmowa na podstawie tekstu opowiadania W. Widłaka, wdrażanie do uważnego słuchania. Rodzic czyta opowiadanie. Latarnia:

Dzień dobry, nazywam się Wesoły Ryjek. Dziś rano tata powiedział: – Ryjku, wybierzemy się na latarnię morską. A przynajmniej tak to zrozumiałem. – Nie wiedziałem, tato, że są specjalne morskie latarki – powiedziałem. – A po co? A są jakieś specjalne górskie? Albo jeziorskie… jeziorne… jeziorowe? W czym się różnią? Czy mają… Miałem bardzo wiele pytań, ale tata zamachnął rękami tak jak wtedy, kiedy obok nas latała osa. – Ryjku, to nie latarka, tylko latarnia – powiedział. – Latarnia morska jest duża i trzeba się na nią wdrapać. Zresztą sam zobaczysz. No więc zapytałem jeszcze tylko, czy możemy zabrać ze sobą mojego żółwia przytulankę, żeby on też zobaczył tę duża latarnię, na którą trzeba się wdrapać. Tata się zgodził i więcej już o nic nie pytałem, choć byłem bardzo ciekaw. Do latarni trzeba było dojechać, a potem dojść przez las, a potem trochę się wdrapywać pod górkę. – Tato, daleko jeszcze? – zapytałem. – Bo mój żółw już by chciał dojść. – Powiedz żółwiowi, że już całkiem blisko – powiedział tata, a ja się zdziwiłem, bo oprócz drzew nie widziałem przed sobą nic dużego, na co można by się wdrapać. Wtedy przed nami nagle się coś pojawiło. Jakby dom z cegły, tylko okrągły. – Spójrz w górę – powiedział tata. Spojrzałem. Latarnia była rzeczywiście wielka. Wyglądała trochę jak ogromny komin, a trochę jak wieża na zamku, który kiedyś zwiedzaliśmy. – A gdzie ta latarnia ma żarówkę? – zapytałem. I wtedy właśnie się okazało, że do żarówki trzeba się wdrapać na górę. Szliśmy i szliśmy po schodach, które ciągle się kręciły i nie mogły przestać, aż mnie też się zaczęło kręcić w głowie. Na szczęście tata wziął mnie wtedy na ręce i wszystko się odkręciło, tak jak trzeba. Tak to już jest z moim tatą. A na górze sam nie wiem, co było ciekawsze – wielka żarówka (co prawda zgaszona, bo był dzień), czy widok z malutkich okienek. – Widzisz morze, Ryjku? – pytał tata. – A drzewa? Jest ich też całe morze. A tam gdzieś, w tamtą stronę, jest nasz dom. – Dom! – zawołałem. – Ojej, domu nie widzę. Dziś dowiedziałem się, po co budowano latarnie morskie. Po to, żeby każdy – nawet z daleka i nawet w najgorszą burzę – mógł trafić do domu. I wiecie, co? To działa. Nie wiem dokładnie jak, ale w każdym razie my też trafiliśmy do naszego domu!

Źródło: Wojciech Widłak, „Latarnia” [w:] „Wesoły Ryjek i lato”, Media Rodzina, Poznań 2017 Rodzic zadaje pytania sprawdzające rozumienie treści: Gdzie Wesoły Ryjek wypoczywał z tatą? Dokąd tata zabrał Wesołego Ryjka? Do czego służą latarnie morskie? Co się znajduje na samym szczycie latarni? Czy ktoś kiedyś wdrapał się na sam szczyt latarni? Co było widać przez małe okienka?

Jeśli rodzic ma możliwość, pokazuje zdjęcia różnych latarni i opowiada o ich funkcji. Przydatne informacje: Latarnie morskie to znaki nawigacyjne, wskazujące drogę. Wyglądają jak wysokie wieże z małymi okienkami. Budowane są na brzegach mórz i bardzo dużych jezior. Wysyłają sygnały świetlne, a w czasie gęstej mgły, gdy światło jest mało widoczne – również sygnały dźwiękowe. Obecnie większość latarni jest zautomatyzowana, ale dawniej mieszkali w nich latarnicy, którzy o zmroku zapalali lampy latarni. W odległych czasach, kiedy nie było jeszcze latarni, na skalnych brzegach mórz rozpalano wielkie ogniska. Najwyższa polska latarnia znajduje się w Świnoujściu. Jest zbudowana z cegły. Na jej szczyt prowadzi aż 308 schodków.

Zadanie 3

Zabawa sylabami

https://www.youtube.com/watch?v=-9ceoyP3ITs lub

Wykonaj sam wakacyjne okulary

https://www.youtube.com/watch?v=RcUfmvm-lEE

 

CZWARTEK  25.06.20

Zadanie 1

Ciekawe wiadomości o 4 porach roku

https://www.youtube.com/watch?v=UyjuC3w2tG0

Dla sześciolatków KP4 s. 78

Dzień dobry, witam was – nauka rymowanki na pamięć, zadania z „Kart pracy”. Dzieci uczą się na pamięć rymowanki z „Kart pracy”. Gdy zaczną powtarzać słowa bezbłędnie, rodzic zachęca, aby powiedziały rymowankę tak, jakby mówiły do niemowlęcia, próbując je rozweselić. Następnie dzieci zmieniają intonację, wypowiadając rymowankę jak robot i jak czarownica rzucająca zaklęcie. Po skończonej zabawie z rymowanką, dzieci opisują obrazek w „Kartach Pracy”. Rodzic zachęca, aby używały słów określających położenie: „w”, „nad”, „pod”, „z prawej strony”, „z lewej strony”. Dzieci odczytują również wyrazy umieszczone na rysunku, przeliczają w nich sylaby i otaczają pętlą wyrazy trzysylabowe. Następnie rysują szlaczek, powtarzając wcześniej poznaną rymowankę.

Zadanie 2

Letni krajobraz – zabawa doskonaląca spostrzegawczość. Dzieci wskazują na ilustracji te elementy obrazka, których fragmenty zostały umieszczone niżej. Następnie mają za zadanie dokończyć rysunek i go pokolorować. Na koniec dokonują samooceny. KP4 s. 56 (pięciolatki)

Znajdź obrazek – ćwiczenia w zakresie analizy sylabowej, wykonanie zadań w „Kartach pracy”. Rodzic wymienia pierwsza sylabę – dziecko ma dołożyć drugą by powstał wyraz. Proponowane wyrazy: lalka, lina, lizak, latarnia, fale, rower, buty, koza, mewa, lody, ryba, drzewo, góra, drabina, parasol. Proponowane sylaby: „ka”, „na”, „li”, „la”, „fa”, „ro”, „ty”, „za”, „me”, „lo”, „ba”, „wo”, „ra”, „bi”, „pa”. Po zabawie słownej dzieci wykonują KP4 s. 76–77, ołówki (sześciolatki)

Zadanie 3

Spróbujcie pobawić się plastikowymi łyżeczkami

https://www.youtube.com/watch?v=dUYhFXsJQvg

lub poczytajcie z talerzyka ( dla chętnych)

https://www.youtube.com/watch?v=dsbFr_M1mY0

Piosenka do „Plecak torba i walizka”:

https://www.youtube.com/watch?v=gJ3SMrA-qys&list=PL7OVl7WqJXQKtWuSVoJg4Hhke1dsdjOEe&index=3

Porozmawiajcie o treści piosenki

 

PIĄTEK   26.06.20

Zadanie 1

Bezpieczne wakacje – zasady bezpieczeństwa nad morzem

https://www.youtube.com/watch?v=N4X0RhlMf7Y

Zadanie 2

Wyspiarska matematyka – zabawa matematyczna.

Rodzic informuje, że mieszkańcy wyspy nie zapisują liczb, tak jak dzieci w przedszkolu. Używają do liczenia wyłącznie kamyczków. Następnie prezentuje zapis liczbowy cyfr 2 +3, a dzieci na karteczkach układają odpowiednią liczbę kamyczków. Następnie rodzic opowiada zabawne historyjki, np. – Było 6 kamyczków, słoń nimi żonglował i zgubił 2. Ile zostało? – 4 kamyczki leżały na stole, ale kucharz potrzebował jeszcze 5 do dekoracji babeczek. Ile kamyczków potrzebuje w sumie kucharz?, a dzieci wykonują działania na konkretach, podając wynik po rozwiązaniu zadania. Do zabawy potrzebne są kamyczki lub inne materiały przydatne do liczenia.

Zadanie 3

Nauka piosenki o lecie

https://www.youtube.com/watch?v=JY2LxTIkWyQ&list=PL7OVl7WqJXQKtWuSVoJg4Hhke1dsdjOEe

Lub piosenka o pogodzie

https://www.youtube.com/watch?v=7G7SqRUrz6Q

 

Propozycja działań dla Rodziców dzieci z grup Tygryski i Kubusie

z religii

 

Kochane dzieci, zapraszam na katechezę o Sercu Pana Jezusa.

Serce jest bardzo ważne, bo dzięki niemu możemy żyć i kochać. Serce jest symbolem miłości. Pan Jezus, który przyszedł na świat jako człowiek też miał serce, które bardzo umiłowało ludzi. Więcej o Sercu Pana Jezusa:

https://view.genial.ly/5ecf8a50e61bc90d1d4cb76b/interactive-content-najswietsze-serce-jezusa?fbclid=IwAR0komNgX0MAnpA6-R9oCcCAVpGV8gXP4g8MbDFKXbEpcq53XenwjLzPl2M

 

Zapraszam Was również na katechezę o życiu św. Franciszka z Asyżu. Najpierw posłuchajcie opowiadania o Franciszku (jest ukryte w słoneczku), a następnie spróbujcie rozwiązać quiz. Czekają na Was również puzzle i kolorowanka. Powodzenia J

https://view.genial.ly/5ecbcfb9b2b0fd0dac356e63/game-swiety-franciszek-z-asyzu?fbclid=IwAR3l_C6lMySrIKobnwu8tHs80vgxGTnG6W3cO4wDTovFefjn8E32nzDme-8

Puzzle

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/226444-%C5%9Bwi%C4%99ty-franciszek

https://puzzlefactory.pl/pl/tagi/%C5%9Bw.+Franciszek

Kolorowanka

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/sw-franciszek-z-asyzu?colore=online

 

Propozycja działań dla Rodziców dzieci z grup Tygryski i Kubusie

z języka angielskiego

 

Hello! Good Morning! Dzień dobry! Lato tuż tuż! Powtórzmy kilka słówek, które związane są z tą najbardziej wyczekiwaną porą roku!

  • a ball – piłka
  • a crab – krab
  • a hat – kapelusz
  • hot – gorąco
  • an ice cream – lód (ice creams – lody)
  • a sandcastle – zamek z piasku
  • a shell – muszla
  • sun – słońce
  • a sunflower – słonecznik
  • sunglasses – okulary przeciwsłoneczne
  • a tent – namiot
  • an umbrella – parasol (również przeciwsłoneczny)

Interaktywne karty obrazkowe znajdą Państwo w linku poniżej:

https://www.anglomaniacy.pl/summerDictionary.htm#flashcards

A na koniec wesoła wakacyjna piosenka. Zachęcam do wspólnego śpiewania. Link i tekst poniżej:

What do you like to do in the summer? (Co lubisz robić latem?)

In the summer

What do you like to do in the summer?

In the summer

 

I like to swim (Lubię pływać)

I like to bike (Lubię jeździć na rowerze)

I like to surf  (Lubię surfować)

I like to hike (Lubię wędrować)

 

What do you like to do in the summer?…

I like to read (Lubię czytać)

I like to camp (Lubię spać pod namiotem)

I like to play (Lubię się bawić)

I like to dance (Lubię tańczyć)

 

What do you like to do in the summer?…

 

Swim

Bike

Surf

Hike

 

Read

Camp

Play

Dance

 

What do you like to do in the summer?…

 

Aby mieć pewność prawidłowej wymowy słówek, zachęcam do skorzystania z internetowego słownika:

https://www.diki.pl/

Przy każdym słowie znajduje się głośnik, który uruchamia wymowę.

Życzę przyjemnej zabawy! Have a nice day!